ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سهم خراسان شمالی از سفر های استانی

علیرغم گذشت بیش از چهارده سال از استان شدن خراسان شمالی همچنان شاهدیم که در بسیاری از شاخص های توسعه ای کشورپایین ترین رتبه ها را داریم و سفر های متعدد مدیران و مسئولین طراز اول کشور از رهبری گرفته تا روسای جمهور و وزرا و تصویب اعتبارات مختلف نتوانسته تغییر چندانی ایجاد نماید در این مقال کوتاه قصدبراین است که بطور اجمالی نگاهی به دلایل عدم بهره برداری از سفرهای استانی تاکنون داشته باشیم:

انکار درد

قبل از اینکه طبیب بخواهد نسخه ای شفابخش برای بیمار تجویز کند مستلزم این است که بیمار درد و علائم بیماری را اعلام نماید.

استانی که مدیران تصورشان این است که اذعان و اشاره به کمبودها نشان دهنده ضعف آنهاست و سعی می کنند که در گزارشات و آمارها همه چیز را گل و بلبل نشان دهند چگونه صاحب نظران و برنامه ریزان پایتخت که گاهاً هیچ شناختی از منطقه ندارند می توانند راهکاری برای معضلات آنها ارائه نمایند.

مدیران آماری

با توجه به عمر کوتاه مدیریتی استان و اینکه اغلب مدیران انتصاب آنها حاصل زد و بندهای پشت و پرده می باشد ، بخاطر صندلی های لرزان و بی ثبات سعی می کنند با آمار سازی وضعیت خود را رو به پیشرفت نشان دهندکه در نهایت آمارهای غلط باعث اشتباه تصمیم گیری در سطح کلان کشور خواهد شد.

بطور مثال سهم تخصیصی خراسان شمالی از حداقل سه درصد از اعتبارات بودجه عمومی بر اساس شاخص‌های توسعه یافتگی در مقایسه با سایر استانهای توسعه یافته همچون کرمان چقدر می باشد

فقدان سندچشم انداز توسعه استان

خراسان شمالی فاقد سند آمایش سرزمین و سند توسعه تحول می باشد و سندهای موجود بخاطر عدم کار کارشناسی لازم مورد وثوق اکثر تصمیم گیران و تصمیم سازان استان تا کنون قرار نگرفته و فقدان سند چشم انداز باعث شده اولویت های استان مشخص نباشد و تصمیمات جنبه شخصی پیدا کند.

هنوز مشخص نیست که اگر بطور مثال امروز قرار بر هزار میلیارد سرمایه گذاری در استان باشد اولویت به کدام طرح تعلق گیرد.

فقدان تفکر سیستمی و توسعه ای

سوابق اکثریت نمایندگان مجلس استان بیانگر آن بوده که تفکر سیستمی در این استان شکل نگرفته و اولویت پیگیری آنها به روستا زادگاهشان ، طایف و بخش ، شهرستان و استان بر می گردد.

در تفکر سیستمی و توسعه ای تصمیم گیری ها برمبنای شعاع بزرگتر از جمله استانهای همجوار صورت می گیرد بطور مثال توسعه راه در استان همجوار می تواند باعث رونق استان شود اما می بینیم که در خراسان شمالی نگاه شهرستانی و تخصیص اعتبارات به پرژه های متعدد باعث شود که تاکنون شاه راههای اصلی استان تکمیل نشوند و سالانه علاوه بر تحمل کشته های بسیار بعلت نبود راههای مناسب سرمایه گذران از این استان فراری باشند.

تعهد

مدیران فاقد تعهد سعی می کنند که پروژه ها و مصوبات مدیران قبل از خود را انجام ندهند زیرا تکمیل آنرا باعث مطرح شدن نام مدیران قبلی می دانند و تصور می کنند که این افتخار نه برای آنها بلکه برای آغاز کننده و پیشنهاد دهنده طرح تمام می شود.

داریوش خسرویار

فعال در حوزه تسهیل گری اقتصادی

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه