ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خطر قطعی گاز همچنان در کمین خراسان شمالی/ مردم صرفه‌جویی را فراموش نکنند

طی هفته‌های اخیر با کاهش دما، میزان مصرف گاز در خراسان شمالی در وضعیت بحرانی قرار گرفت که با دورکاری به‌موقع دستگاه‌ها، مجازی شدن مدارس و تعطیلی برخی از اصناف و صرفه‌جویی مردم تاکنون شرایط گازی استان پایدار و هیچ قطعی گازی رخ نداده است.

 

 

به گزارش عصر اترک، طی دو هفته اخیر با ورود سامانه هوای سرد به شمال شرق کشور، دما به‌شدت کاهش پیدا کرده و برودت هوا باعث افزایش میزان مصرف گاز در استان‌های شمال شرق کشور شده است.

خراسان شمالی نیز یکی از استان‌هایی است که در این بخش از کشور تحت‌تأثیر سامانه جوی و سرمای هوا و بارش برف قرار گرفت و میزان مصرف گاز در این استان نیز همچون سایر استان‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

نکته قابل‌توجه این است که جریان ورودی گاز از کشور ترکمنستان به استان قطع شد و همین قضیه نیز باعث شد که محدودیت گازی با شدت بیشتری مواجه شود.

همچنین استان خراسان شمالی در انتهای لوله انتقال گاز از جنوب کشور قرار دارد و به همین نسبت سرعت انتقال پایین‌تر و گاز با شدت کمتری جریان پیدا می‌کند، از طرفی شهرستان اسفراین باتوجه‌به اینکه به‌صورت مستقیم از خط لوله گاز انشعاب نمی‌گیرد، شدت گاز در این شهرستان به حالت بحرانی درآمده است.

با شروع هوای سرد و کاهش دما، جلسه مدیریت بحران خراسان شمالی برگزار شد و به‌موجب برگزاری این جلسه در مصوبات نخست تمام دستگاه‌های اداری استان دورکار و برگزاری کلاس‌های مدارس به‌صورت مجازی و غیرحضوری مقرر شد.

با دورکاری ادارات و مدارس، میزان مصرف گاز در استان حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و همین میزان به مصرف بخش خانگی اختصاص پیدا کرد که به همین موجب در جلسات بعدی ستاد بحران استان، دورکاری‌ها مجدد به مدت یک هفته تمدید شد، علاوه بر این تمامی اصناف غیرضروری استان تعطیل شدند.

البته گفتنی است که اجازه فعالیت اصناف استان درصورتی‌که بتوانند از سوخت جایگزین برای تأمین گرما استفاده کنند، بلامانع است.

 

قطع‌شدن گاز ۱۱ هزار صنف در خراسان شمالی با همراهی اصناف

سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته میزان مصرف گاز در استان ۳۰ هزار مترمکعب کاهش پیدا کرده و به ۶ میلیون و ۳۲۶ هزار مترمکعب رسیده است.

وی تاکیدکرد: ادامه روند کاهشی میزان مصرف گاز در خراسان شمالی ثمره تصمیم به‌موقع استاندار در دورکاری دستگاه‌ها و مجازی شدن مدارس، تعطیلی اصناف و صرفه‌جویی مردم است.

این مقام مسئول با تأکید بر این موضوع که طبق دستور استاندار خراسان شمالی اصناف درصورتی‌که از سوخت جایگزین استفاده کنند، امکان بازگشایی دارند، گفت: براین‌اساس با تمایل اصناف، اتحادیه‌های مرتبط و حضور کارشناسان شرکت گاز، تاکنون گاز ۱۱ هزار و ۵۰۰ صنف در استان قطع شده که توانسته کمک شایانی به کاهش مصرف داشته باشد.

 

http://admin.asreatrak.ir/userUpload/images/1401/dey/Yt4vAxcgCfRB.jpg

 

وضعیت گازی اسفراین، فعلاً پایدارتر شده است

وی دررابطه‌با آخرین وضعیت شهرستان اسفراین که طی روزهای گذشته وضعیت بحران گازی داشته، توضیح داد: خوشبختانه با صرفه‌جویی مردم و تمام عوامل مرتبط با کاهش میزان مصرف گاز در استان، این شرایط در وضعیت پایدارتری قرار گرفته است.

هاشمی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه سامانه هوای سرد طی هفته آینده وارد استان می‌شود، نیاز است که مردم همچنان روند صرفه‌جویی را ادامه دهند تا بحران گازی دیگری استان را فرانگیرد.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه تعداد دو هزار مشترک بد مصرف در استان رصد شده است، گفت:  درصورتی‌که در منازل این مشترکان استخر وجود داشته باشد، گاز استخرها قطع شده است.

هاشمی بیان داشت: نکته قابل‌توجه این است که بخشی از مشترکان بد مصرف، مربوط به اعضای خانواده‌هایی هستند که چند خانواده از یک اشتراک گاز، در یک ساختمان استفاده می‌کنند و میزان مصرف بالای گاز برای آنها ثبت می‌شود.

وی گفت: این مشترکان در صورت داشتن شرایط نسبت به تهیه کنتور جدا اقدام کنند و در غیر این صورت به شرکت گاز اطلاع دهند تا شیر مجزا برای هر خانواده تعبیه شود تا مصارف جداگانه ثبت شود.

 

تقاضای همکاری شرکت گاز استان از مجموعه سپاه و بسیج

این مقام مسئول ابراز داشت: با آغاز بحران قطعی گاز در استان، شرکت گاز از مجموعه سپاه و بسیج استان تقاضا کرد که تعدادی از نیروهای بسیجی را برای کمک به این مجموعه معرفی کنند.

وی گفت: براین‌اساس ۷۵۰ نفر از نیروهای بسیجی استان، توسط کارشناسان شرکت گاز آموزش‌های لازم را دیدند که اگر در شرایط بحران با قطعی گاز مواجه شدیم، برای وصل مجدد، نیروی آماده داشته باشیم.

هاشمی افزود: متأسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی گاز موتورخانه‌ها را خاموش نکرده بودند که با رصد شرکت گاز، گاز آن دستگاه‌ها قطع شد.

وی ادامه داد: شرکت گاز خراسان شمالی از هیچ منبع گرمایشی گازی در هیچ‌کدام از ساختمان‌ها برخوردار نیست و این شرکت نسبت به خرید ۱۰۰ دستگاه والور اقدام کرده و سوخت نفت را شرکت نفت تأمین کرده است.

 http://admin.asreatrak.ir/userUpload/images/1401/dey/5121765.jpg

 

ورود سامانه هوای سرد به خراسان شمالی

مظاهر عظیم‌زاده، کارشناس پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی اظهار داشت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای بیانگر نفوذ هوای سرد به خراسان شمالی است.

وی با اشاره به اینکه این سامانه هوای سرد تا اواسط هفته در استان حاکم است، گفت: طی این روزها با کاهش دمای سه تا پنج‌درجه‌ای مواجه خواهیم بود که این کاهش دما در مرکز استان به ۹ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

 

توزیع ۳۰۰ هزار لیتر نفت سفید بین خانوارهای روستایی استان

سید رضا احمد نیا، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی اظهار داشت: به دنبال کاهش دما و بالارفتن میزان مصرف به همین نسبت،  احتمال اُفت فشار گاز و یا قطعی گاز در استان تدابیری برای جایگزینی سوخت گاز با نفت اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه توزیع نفت سفید بین خانوارهای روستایی در شهرستان‌های اسفراین، گزمه، جاجرم، راز و جر گلان و فاروج انجام شده است، گفت: براین‌اساس تاکنون ۳۰۰ هزار لیتر نفت بین ۱۵ هزار خانوار روستایی که احتمال قطعی گاز در آن روستاها وجود دارد، توزیع شده است.

احمد نیا اضافه کرد: علاوه بر این تاکنون ۵۵۰ هزار لیتر نفت سفید برای استفاده گلخانه‌ها، نانوایی‌ها و مرغداری‌ها خراسان شمالی توزیع شده تا هیچ خللی در روند کاری آنها ایجاد نشود.

 

۳۱ هزار سیلندر گاز مایع در روستاهای استان توزیع شد

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی با تأکید بر این نکته که در استان ۸۶ مرکز فروشندگی سوخت فعال هستند، گفت: براین‌اساس جهت مقابله با قطعی احتمالی گاز در استان، یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر نفت سفید جهت ذخیره‌سازی به فروشندگی‌های مناطقی که احتمال قطع گاز در آن ها وجود دارد، ارسال شده است.

وی یادآور شد: همچنین تعداد ۳۱ هزار سیلندر گاز مایع در بین روستاهای خراسان شمالی توزیع شده است که در صورت قطعی گاز برای مصارف پخت‌وپز از آن استفاده داشته باشند.

 

http://admin.asreatrak.ir/userUpload/images/1401/dey/3346794.jpg

 

آمادگی ۷۵۰ نیروی بسیجی آموزش‌دیده برای کمک به عبور از بحران قطعی گاز

 عین‌الله حاتمی، جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در امور اقشار بسیج اظهار داشت: باتوجه‌به شرایط شدت سرما و کاهش دما در سراسر کشور و استان خراسان شمالی، احتمال قطعی گاز پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه اگر قطعی گاز اتفاق بیفتد، جریان مجدد و وصل‌شدن آن باید منزل‌به‌منزل انجام شود که قطعاً زمان زیادی را می‌گیرد و تعداد نیروهای شرکت گاز استان پاسخگوی این بحران نخواهد بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: براین‌اساس برای پیشگیری از طولانی‌شدن روند قطعی گاز استان، نیروهای بسیجی برای خدمت به مردم پای‌کار آمدند و با آموزش‌هایی که توسط کارشناسان شرکت گاز می‌بینند، برای وضعیت احتمالی قطعی گاز آماده می‌شوند.

حاتمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۵۰ نیروی بسیجی از سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی به درخواست شرکت گاز استان، آموزش‌های لازم برای طریقه وصل کردن گاز منازل دیده‌اند که اگر بر اساس شرایط بحرانی، قطعی گاز رقم خورد در مرحله وصل مجدد آن سرعت بالا رود.

وی یادآور شد: نیروهای بسیجی که از خود مردم هستند، در تمام بحران‌هایی که رقم می‌خورند، ثابت کرده‌اند که پای خدمت به مردم و نظام ایستاده‌اند و در شرایط سخت کشور را رها نمی‌کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه