ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اسکان رایگان مادران باردار مناطق روستایی محروم در بجنورد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مادران باردار ساکن مناطق دوردست که با بیمارستان مرجع فاصله دارند به‌صورت موقت در یکی از هتل مسافرخانه‌های شهر بجنورد به‌صورت رایگان اسکان داده می‌شوند.

 

محمدرضا اکبری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: مادران باردار نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند که پزشک احتمال وقوع عارضه‌ای را تشخیص دهد که می‌تواند مادر، کودک یا هر دو را تحت‌تأثیر قرار دهد، بنابراین در چنین مواقعی لازم است مادر و جنین زیر نظر مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند تا در صورت بروز هر مشکلی کاملاً تحت کنترل باشند.

وی ادامه داد: مادران باردار با شاخص تودۀ بدنی کمتر از ۱۸.۵ یا بیشتر از ۳۵،  مادر مبتلا به دیابت، مادر مبتلا به سرطان، مادر مبتلا به فشارخون بالا، دارای بیماری‌های کلیوی، مادر مبتلا به صرع، مادر معتاد به مواد مخدر یا الکل، سابقۀ زایمان زودرس یا دیابت بارداری و بیماری‌های عفونی مانند HIV یا هپاتیت جزء گروه مادران باردار نیازمند مراقبت ویژه هستند که خدمات بهداشتی و آموزشی موردنیاز را در تمام مراکز بهداشتی شهری و روستایی دریافت می‌کنند.

اکبری ارائه مشاوره و ارزیابی پرونده مادران مبتلا به بیماری زمینه‌ای، ارجاع و پیگیری مادران باردار نیازمند مراقبت ویژه از حوزه بهداشت به بیمارستان و ثبت و پیگیری اقدامات انجام شده در سامانه پایش داده‌های مراقبتی تا زمان تعیین تکلیف یا برطرف‌شدن خطر از جمله اقداماتی دانست که توسط پزشک مراکز بهداشت و مراقبان سلامت در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های پزشک خانواده شهری  ارائه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت خودمراقبتی در حاملگی‌های نیازمند مراقبت ویژه به این مادران توصیه کرد: مادران باردار باید تمام داروهایی همچون آهن یا ویتامین که پزشک تجویز می‌کند را مصرف کنند و بدون مشورت با پزشک هیچ ویتامین یا دارویی، به‌ویژه داروهای بدون نسخه را مصرف نکنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این مادران باردار رژیم غذایی سالم شامل پروتئین، شیر و لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌ها داشته باشند، علائم خطر در دوران بارداری را بشناسند و در صورت مشاهده علائم خطر مراجعه سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برای زنان باردار مناطق روستایی و اسکان موقت مادران آن‌ها در شرایط نیاز و اضطرار توضیح داد و گفت: مادران باردار ساکن مناطق دوردست که با بیمارستان مرجع فاصله دارند به‌صورت موقت در یکی از هتل مسافرخانه‌های شهر بجنورد اسکان داده می‌شوند.

اکبری با بیان اینکه اسکان مادران مناطق روستایی محروم که در شهر بجنورد مکانی برای اسکان ندارند برای داشتن زایمانی ایمن در بیمارستان مرجع استان، به‌صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: به طور معمول مادران باردار ساکن در مناطق روستایی راز و جر گلان مشمول این طرح می‌شوند.

وی با بیان این که طرح اسکان مادران باردار در صورت نیاز و اضطرار در خارج از استان (مشهد) نیز به‌تازگی توسط معاونت بهداشتی دانشگاه آغاز و اجرایی شده است، ادامه داد: این طرح با هماهنگی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشارکت خیران اجرایی شده و شرایط اسکان مادران باردار در خارج از استان فراهم شده است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه