ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

قفل بودن بانک های خراسان شمالی در پرداخت تسهیلات

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی با اشاره به رتبه اول استان در نسبت مصارف به منابع، گفت: بانک های استان در پرداخت تسهیلات قفل هستند.

 

علی اصغر هدایتی در گفت و گو با روزنامه اترک اظهار داشت: بر اساس تحلیل های صورت گرفته توسط بانک مرکزی در پایان آبان ماه منابع آزاد خراسان شمالی پس از کسر سپرده قانونی ۲۱۵ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال بوده که باید ۸۰ درصد این مبلغ را تسهیلات پرداخت کنند.

وی افزود: این در حالی است که مانده تسهیلات اعطایی بانک های استان در این مدت ۲۶۶ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال بوده که نشان‌ می دهد نسبت بین مصارف به سپرده قانونی پس از کسر سپرده قانونی ۱۲۴ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس خراسان شمالی در نسبت مصارف به منابع رتبه اول را دارد و به این معنا است که بدترین وضعیت سیستم بانکی را در بین استان‌های کشور داریم و با این وجود بانک‌های استان به ویژه بانک‌های دولتی تا جای ممکن تسهیلات پرداخت کرده اند.

هدایتی با تاکید بر اینکه بانک های استان در پرداخت تسهیلات قفل هستند، گفت: در این میان بانک ملی استان در بین ۳۷ اداره امور شعب کشور رتبه سوم را دارد که نسبت مصارف به منابع آن ۱۲۶ درصد بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در پایان ۹ ماهه سال جاری منابع بانک های استان به ۲۲۷ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به ۱۷۴ هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال سال قبل ۳۰.۱۲ درصد رشد داشته که سهم بیشتر این افزایش مربوط به افزایش حقوق ها بوده است.

هدایتی میزان مصارف این مدت را نیز ۳۳۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل ۴۹.۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع از ۱۲۹ درصد در سال قبل به ۱۴۸.۱۱ درصد رسیده اظهار داشت: این رقم نشان می دهد وضعیت بانک های استان بسیار بدتر شده است زیرا میانگین نسبت مصارف به منابع در بانک های کشور ۸۲ درصد است.

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی در ادامه میزان مطالبات غیرجاری استان در سال گذشته را ۵ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این‌میزان در سال جاری به ۸ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی این‌مطالبات را شامل مبالغی دانست که قفل و از چرخه پرداخت تسهیلات خارج شده که  از مهمترین دلایل افزایش ۵۶ درصدی این مطالبات در سال جاری تعامل با بدهکاران بانکی و فرصت دادن به آنها بوده که همین مساله شرایط را برای سیستم بانکی سخت کرده است.

وی افزود: از مجموع این مطالبات غیرجاری ۵۸ درصد با رقم ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی مربوط به بخش کشاورزی است که نشان می دهد نهایت مماشات و تعامل با کشاورزان صورت می گیرد.

هدایتی در ادامه از پرداخت بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ فقره وام ازدواج تا امروز خبر داد و گفت : بیشترین این تسهیلات در بانک های دولتی با اولویت بانک ملی، ملت، صادرات، سپه و کشاورزی پرداخت شده است.

وی با اشاره به همکاری کمرنگ بانک های خصوصی در پرداخت تسهیلات ازدواج، گفت: متاسفانه برخی بانک های خصوصی در سال جاری حتی یک فقره تسهیلات ازدواج هم پرداخت نکرده اند.

وی اظهار داشت: این امر باعث شده زوج های جوان بعد از مدتی تلاش و ناامید شدن از پرداخت تسهیلات در این بانک ها مجدد تشکیل پرونده داده و به بانک های دولتی روی آورند.

وی افزود: بر این اساس هم اینک به دلیل عدم مشارکت سایر بانک ها به ویژه خصوصی ها بیش از ۵ هزار و ۷۲۴ نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص وام فرزندآوری نیز تمامی بانک ها مکلف به پرداخت تسهیلات هستند ولی باز هم در خراسان شمالی شاهد عدم همکاری برخی بانک ها به ویژه بانک های خصوصی در این رابطه هستیم که باعث شده همانند وام ازدواج فقط ۵ بانک ملی، ملت، صادرات، سپه و کشاورزی در راس پرداخت ها باشند.

وی افزود: تا امروز  ۹ هزار و ۴۰۰ فقزپره تسهیلات ازدواج به مبلغ ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال وام فرزندآوری پرداخت شده است.

وی متذکر شد: این بانک ها در تامین‌منابع هیچ گاه اجازه ای از مرکز نمی خواهند ولی در زمان پرداخت منابع به بهانه کسب اجازه از مرکز از پرداخت تسهیلات شانه خالی می کنند.

وی در ادامه از همکاری برخی صنایع به ویژه آلومینای ایران و فولاد اسفراین قدردانی کرد و گفت: مبالغ این دو مجموعه در  حساب های جاری است که کمک بسیاری در توسعه استان است.

وی یکی از راه های توسعه استان را مشارکت و همکاری صنایع بزرگ و کوچک با بانک ها دانست و تصریح کرد: بانک ها در کارگروه های مختلف همکاری بسیار خوبی با بخش خصوصی دارند ولی متاسفانه حساب بسیاری از این صنایع در استان نیست.

وی کل منابع ۱۳ بانک دولتی استان را بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این در حالی است که کل گردش مالی یک شرکت بزرگ به گفته خودشان نزدیک به همین مبلغ است که نشان می دهد حساب هایشان در جای دیگری است.

وی توسعه هر چه بیشتر استان را نیازمند همکاری و همراهی همه بخش ها و صنایع بزرگ و کوچک دانست.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه