ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ایران و چین: اتحاد استراتژیک

مصطفی آشفته: خارج فقه و اصول، ارشد روابط بین الملل

در طول تاریخ روابط ایران و چین همواره فراز و فرودهایی وجود داشته که البته غالب روابط دو کشور بر اساس همکاری بوده است. ایران قبل از جمهوری اسلامی به متحد استراتژیک آمریکا در منطقه بدل شده بود و چندان نیاز مبرم به ایجاد روابط مستحکم با چین نداشت. از سوی دیگر با اعلام سیاست درهای باز از سوی چین این کشور نگرش جدیدی به ایران داشته و تامین انرژی از ایران در در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داد. امروز ایران به لحاظ دارا بودن منابع و معادن غنی، برخورداری از منابع بالای نفت و گاز، بازار مصرفی مناسب ، خودرو سازی و صنایع دارویی، همکاری ریلی و حمل و نقل ، کشتیرانی و امور خدماتی و بانکی گزینه خوبی برای توجه چین است. مضاف بر اینکه در تاریخ سیاسی دو کشور نیز سابقه ای از دخالت در امور داخلی یا اقداماتی مثل جنگ و کودتا و... برجسته نیست. و این مساله موضع گیری منفی دو کشور در ارتقاء همکاری را از بین می برد. در چین با پیشرفت صنایع و کارخانجات تولیدی وابستگی زیادی به انرژی و نفت و گاز دارد تا آنجا که این کشور را «اژدهای نفت خوار» نامیده اند.

 

 

 با توجه به روابط پر چالش ایران و غرب و اتحادیه اروپا، ایران نیز تمایل زیادی به همکاری با این کشور دارد مضاف بر اینکه سایر کشورهای منطقه که دارای نفت و گاز هستند در سایه سیاست های آمریکا قرار گرفته اند و حوزه نفوذ چین در این کشورها محدود است. همه این عوامل دست به دست هم داده تا چین و ایران به سمت همکاری های بلند مدت سیاسی و تجاری گام بردارند. و چین بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب شود. علیرغم حمایت های چین در مجامع بین المللی از ایران، این کشور در سرمایه گذاری های کلان و بلند مدت در ایران به علت موانع سیاسی محتاط عمل می کند. قوانین و مقررات جهانی مثل FATF و بلاتکلیفی ایران در پیوستن به آن، محدودیت‌های سیاسی، ریسک‌های اقتصادی همکاری با ایران، وجود تحریم‌های بین‌المللی و... باعث شده چین برای ایجاد روابط مستحکم و بلند مدت ایران را به عنوان گزینه ای متزلزل تلقی کند. نگرش معترضانه دو کشور به سیستم نظام جهانی و عدم رضایت از گسترش قدرت آمریکا در جهان اهداف دو کشور ایران و چین را به یکدیگر نزدیک می کند. چین و ایران سند همکاری 25ساله را امضا کرده که شاید در طول تاریخ روابط دو کشور این سطح از همکاری بی سابقه بوده است. امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران آغاز اجرایی شدن این سند را اعلام کرده گرچه این سند همکاری شامل فعالیت چین در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ایران است و زیرساخت های امنیتی و نظامی را نیز دربر می گیرد. گرچه این سند دارای لایه های پنهان و محرمانه است اما نقطه دوران جدیدی از همکاری ایران و چین است که می تواند باعث افزایش سطح همکاری های دو کشور گردد. در حال حاضر فرصت های پیش روی دو کشور بیش از تهدید ها است و اوضاع حاکم بر جهان به گونه ای است که دوکشور هرچه بیشتر به یکدیگر نیازمند هستند. ایران می تواند از طریق تمایل و گرایش بیشتر به سمت چین و روسیه قدرت چانه زنی در محافل بین المللی و مذاکرات برجامی با کشورهای اروپایی و آمریکا را بالا ببرد و چین که اکنون  سعی در کسب جایگاه اول اقتصادی دنیا و عبور از ایالات متحده دارد از هر بازاری برای گسترش سرمایه ملی و افزایش مبادلات تجاری استقبال می کند.  به نظر می رسد موانع افزایش روابط دو کشور در حال حاضر نگرش های داخلی نیست بلکه مسائل کلانی مانند تحریم، FATFو ...هستند

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه