ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نفی جدایی دین از اجتماع و سیاست

حسین ناوشکی: دکتری جامعه شناسی سیاسی،

یکی دیگر از اهداف سیاسی عاشورا نفی جدایی دین از سیاست بود اساسا تفکر جدایی حوزه دین از حوزه سیاست یک نظریه با قدمت طولانی است که طرفداران آن معتقدند که دین یک امر خصوصی است و حوزه آن نیز  باید به همان حوزه خصوصی محدود بماند و نباید آموزه های دینی را در عرصه عمومی وارد نمود به بیان ساده تر دین و دولت باید از یکدیگر جدا گردند و در امور یکدیگر دخالت ننمایند دین و آموزه های دینی باید برای هر شخص به  همان حوزه خصوصی او محدود شود و حوزه عمومی و دولت باید  بر اساس آموزه هایی که منبعث از عقل بشری است سامان داده شده و آموزه های دینی را از این بخش کامل به کنار بگذاریم در مقابل آن کسانی که گستره دین را فراتر از حوزه خصوصی دانسته و معتقدند که دین اسلام دین جامعی می باشد  و آموزه های آن تمامی بخش های زندگی بشری اعم از حوزه خصوصی و عمومی را در بر می گیرد. در دوران حکومت امویان نیز تفکر جدایی دین از سیاسیت  بشدت تبلیغ می شد آنان اگرچه با این بیانات مدرن خواسته های خود را اعلام نمی کردند ولی محتوای تمام صحبت ها و عمل آنان همین رویکرد بود به نحوی که بارها معاویه و پسرش یزد صراحتا اعلام نمودند که ما با شما بر سر نماز  و روزه نمی جنگیم بلکه هدف ما دست یابی به حکومت است آن ها با این بیان به طور ضمنی بیان نمودند که سیاست را از دین جدا خواهند نمود و دین در اولویت اول آنان نیست و چه بسا اگر دین و یا آموزه های دینی به مانعی برای حکومت آنان تبدیل شود آن را از بین خواهند برد. که بررسی همین سخن معاویه و پسرش به راحتی میزان انحراف از دین را در زمان امام حسین (ع) نشان می دهد وقتی کسانی که با نام رسول الله به حکومت رسیدند و خود را جانشینان رسول الله می دانند به صراحت اعلام می نمایند که ما با شما جنگ کردیم که بر شما حکومت کنیم بنابراین این حکومت نه تنها عاری از هر گونه ارزش اخلاقی و دینی است چه بسا کاملا در تضاد با  ارزش های دینی است امام حسین  (ع) چنین رویکردی را از سوی حاکمان جامعه اسلامی برنتافت  و در راستای احیای دین جدش قیام و حرکتی را شروع کرد که نه تنها ماهیت ضددینی حکومت امویان را آشکار کرد زیرا آنان نشان دادند که برای حفظ حکومت خود حاضرند عزیزترین فرزندان رسول خدا را که بارها پیامبر آنان را سید الشباب اهل الجنه معرفی نموده بود شهید نمایند و خاندان پیامبر را به اسیری درآورند. بلکه این حرکت امام حسین (ع) به عنوان یک مکتب فکری در تاریخ اسلام باقی ماند که آیندگان نیز بتوانند با از آن به عنوان یک درس زندگی استفاده نمایند. بنابراین در مکتب سیدالشهدا نه تنها موضوع جدایی دین از سیاست جایی نداشته و نخواهد داشت بلکه تفکری است که باید با آن به مبارزه پرداخت. بنابراین اگر چه زنده نگه داشتن یاد امام حسین و یارانشان بسیار با فضیلت می باشد اما ما نباید محرم و عاشورا صرفا در عزاداری های ظاهری خلاصه نمائیم بلکه باید به عاشورا به عنوان کلاس درسی نگاه کنیم که از  آن شیوه صحیح تفکر و زندگی می آموزیم پس علاوه بر اهمیت آشنایی با چگونگی قیام عاشورا و آگاهی به تمامی وقایع آن باید به چرایی وقوع قیام نیز توجه نمائیم که اگر چنین نکنیم در حق امام و سایر شهدای کربلا اجحاف نموده ایم ما باید با آگاهی از اهداف سیاسی قیام امام حسین (ع) در این دوران که کشور با هجمه های عظیمی از سوی روشن فکران غرب گرا در خصوص ضرورت و فواید جدایی دین از سیاست مطرح می شود مقابله نموده و تلاش نمائیم علاوه بر افزایش دانش خود، به نشر فرهنگ عاشورایی در مراسمات و عزاداری های حسینی بپردازیم

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه