ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مقاومت سازه های قدیمی در برابر سیل

 

بارش های اخیر که در کشور ما رخ داد باعث شد تا در بسیاری از نقاط کشور این بارندگی ها تبدیل به سیل شود. سیل هایی که نتیجه آن باعث تخریب بسیاری از مناطق مختلف مسکونی و غیر مسکونی شد.  این بارش ها و در نهایت سیلی که در اثر آن تعدادی از هموطنانمان با گیر افتادن در آن جان خود را از دست دادند طبق گفته کارشناسان تاکنون سابقه اینچنینی نداشته است.

به گزارش اترک: یکی از مواردی که در سیل اخیر مشاهده شد و تعجب و حیرت همگان را داشت مقاوت سازه های دوران هخامنش در برابر این سیل ها بود.

ما ایرانیان در کشوری زندگی می کنیم که از گذشته تا به امروز به لحاظ ساختار معماری بی نظیرش در جهان شناخته شده است. آثار تاریخی بسیاری از تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین باقی مانده است که هر کدام از آن ها جلوه ای خاص از معماری این سرزمین را به نمایش می گذارد. یکی از دوره های تاریخی ایران که در مورد معماری آن بسیار زیاد می توان صحبت کرد، عصر هخامنشیان است. به جز تخت جمشید و شکوه بی همتایش، در گوشه و کنار کشور ایران بناهای حیرت انگیز فراوانی وجود دارد که با دیدن آن ها غرق در حیرت می شویم.

طبق کلیپی که در فضای مجازی منتشر شد تخت جمشید یکی از بناهایی بود که در مواجهه با این سیل مقاومت خوبی نشان داد. وجود آبراهها زیر تخت گاه تخت جمشید نبوغ بشری است که در دوران باستان برای هدایت آبهای سطحی حفر شده است. این آبراهها همچون شبکه گسترده ای از دو هزار متر کانال اصلی و فرعی در زیر تخت گاه تخت جمشید گسترده شده و با هدایت آب به سمت پنجره خروجی که در قسمت جنوب شرقی تعبیه شده، همچون یک سیستم مهندسی دفع آب عمل می کند آبراه های تخت جمشید دارای دو شاخه اصلی است که یکی از زیر کاخ آپادانا به سمت کاخ صد ستون و دیگری از زیر کاخ تچر به سمت جنوب شرقی کاخ کشیده شده که با اتصال به کانال شمالی جنوبی آب را به سمت پنجره خروجی هدایت می کند. احتمال می رود که این کانالها در مواقع ضروری برای رفت و آمدها نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. با حفاری دوباره این کانالها ، بار دیگر کاربری اصلی این آبراهها احیا شده و در بارندگی اخیر مشاهده شد که آبهای مجموعه در مسیر باستانی خود چطور مهار شده و به بیرون از مجموعه انتقال داده شدند.

یکی دیگر از مجموعه هایی که با وجود سیل عملکرد خوبی از خود نشان داد و کلیپ آن به دفعات در فضای محازی مشاهده شد، سازه آبی شوشتر بود. سازه هایی که با نظم خاصی در برابر سیل مقاومت کرده و به صورت مهندسی این آب ها را مهار و به رودخانه روانه کردند.

قطعا  ما ایرانی ها به وجود چنین معماری و مهندسی هوشمندانه که با گذشت سالیان دراز همچنان در برابر مخاطرات طبیعی مانند سیل، زلزله و... مقاومت نشان میدهند افتخار میکنیم و این سوال پیش می آید چرا با وجود داشتن چنین فرهنگ غنی از آن غافل مانده ایم؟

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه