ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل:

۷۰ درصد آثار تاریخی آران و بیدگل نیاز به مرمت اضطراری دارد

اترک/ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل گفت: بیش از ۷۰ درصد آثار تاریخی شهرستان نیاز به مرمت اضطراری دارد که برای مرمت اصولی این بناها به ۱۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مهدی مشهدی درباره وضعیت آثار تاریخی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل، اظهار کرد: تاکنون ۴۵۰ اثر تاریخی در شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۱۳۵ اثر به ثبت ملی رسیده است. تعداد آثار ناملموس آران و بیدگل ۱۲ و تعداد آثار طبیعی ۱۱ اثر است. از میان این آثار و از نظر باستان‌شناسی محوطه تاریخی بی‌گل و محوطه باستانی فیض‌آباد شاخص هستند. از نظر آثار دست کن شهر زیرزمینی نوش‌آباد و شهر زیرزمینی سفید شهر دارای قدمت و زیبایی خاصی هستند.

وی افزود: کاروانسرای مرنجاب جزءِ آثار ثبت شده جهانی یونسکو است. همچنین کاروانسرای ابوزیدآباد از جاذبه زیادی برخوردار است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. ۶۸ بقعه متبرکه در آران و بیدگل وجود دارد که برخی از این آثار به دوره ایلخانی بر می‌گردند. مساجد ارزشمند تاریخی مانند مسجد علی نوش‌آباد را داریم که قدمت برخی از این مساجد به دوره سلجوقی بر می‌گردد. برخی از آثار تاریخی نوش‌آباد به دوره قبل از اسلام مربوط بوده که محل عبادت زرتشتیان بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل، جاذبه‌های طبیعی این شهرستان را بی‌نظیر ارزیابی و تصریح کرد: «ریگ بلند» آران و بیدگل از جاذبه‌های طبیعی شاخص در کشور بوده که به ثبت ملی رسیده است که از نظر ارتفاع در ایران شاخص است. دریاچه نمک از جاذبه‌های طبیعی شهرستان است که به ثبت طبیعی رسیده است. سنج زنی و برخی از آیین‌های عزاداری آران و بیدگل جزء میراث ناملموس هستند.

مشهدی گفت: امام‌زاده هلال(ع) از نظر گردشگری مذهبی شاخص است. کاروانسرای مرنجاب نیز گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و از نظر طبیعی کویر آران و بیدگل هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

وی ادامه داد: در شهرستان آران و بیدگل می‌توانیم بیش از ۱۰۰۰ اثر تاریخی معرفی کنیم که دارای ارزش زیادی هستند به طوری که برخی از این آثار را می‌توان در فهرست آثار ملی قرار داد و به ثبت رساند. با توجه به کمبود اعتبارات بسیاری از این آثار دچار تخریب شده‌اند و نیاز به مرمت اضطراری دارند. بنابراین بیش از ۷۰ درصد آثار شهرستان نیاز به مرمت اضطراری دارد که برای مرمت اصولی این بناها به ۱۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر ۱۰ میلیارد آن هم تخصیص یابد کمک بزرگی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل، گفت: از اعتبارات ملی نیز می‌توان اعتبار جذب کرد و در سفر استانی رئیس‌جمهور یک اعتبار کلی برای تمام شهرستان‌ها تخصیص یافت که جزئیات اعتبارِ اختصاصی هنوز به این اداره ابلاغ نشده است.

مشهدی به وضعیت زیرساخت‌های گردشگری آران و بیدگل اشاره و اظهار کرد: اگر شهرستان را به سه بخش کویرات، شهر آران و بیدگل و شهرهای سفیدشهر،نوش‌آباد و روستاهای پیرامون آن تقسیم کنیم در بخش کویرات تأسیسات و زیرساخت‌های گردشگری در حد قابل قبول است، اما در بخش شهر تأسیسات گردشگری زیادی نداریم و از نظر اقامتی با مشکل مواجه هستیم. در حوزه شهری نیاز به ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری داریم و در حوزه سفید شهر و نوش‌آباد نیز با کمبودهای زیادی از نظر اقامتی و پذیرایی روبرو هستیم.

وی افزود: از نظر زیبایی کویر آران و بیدگل در کشور بی‌نظیر است، اما در بخش کویر زیرساخت‌های گردشگری خوبی نداریم و تعداد اقامتگاه‌ها بسیار محدود است و گردشگران در این باره گلایه دارند. به دنبال این هستیم که از اعتبارات بخش خصوصی و دولتی اردوگاه‌های گردشگری در کویر ایجاد کنیم. جاده منتهی به کویر مرنجاب دارای کیفیت خوبی نیست و متولی جاده‌ها اداره راه است که جاده مرنجاب به عنوان جاده تحت پوشش اداره راه نیست که به دنبال این هستیم وضعیت این جاده را ساماندهی کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل، گفت: ۱۲ خانه بومگردی در سطح شهرستان داریم که برای این خانه‌ها مجوز بهره‌برداری صادر شده است. همچنین ۱۷ خانه مسافرِ مجوزدار داریم. یک هتل و سه اقامتگاه سنتی مجوز دار نیز داریم.

مشهدی به وضعیت صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۵۰ هنرمند دارای مجوز کارگاهی داریم که در ۲۲ رشته فعالیت می‌کنند و هنرمندان متقاضی بیمه هنرمندان را معرفی کرده‌ایم. خراطی، سفالگری، پارچه‌بافی، چرم‌دوزی، رودوزی‌های سنتی، منبت، معرق و بافت قالی با پشم شتر از جمله صنایع دستی رایج در این شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش گردشگری نیاز به آموزش قوانین و مقررات داریم و همایش آیین‌های مذهبی و سوگواری محرم هفته آینده در شهر نوش‌آباد برگزار می‌شود. در حوزه صنایع‌دستی تسهیلات ارزان قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی را به هنرمندان می‌دهیم./ایسنا

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه