ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

آفت قلم: اسارت اندیشه

یادداشت - مصطفی آشفته: خارج فقه و اصول، ارشد روابط بین الملل

خداوند در قرآن که کتاب روشنگری و هدایت بشر است به قلم قسم می خورد. این قسم نشانگر جایگاه والای قلم است علی الخصوص که این آیات در زمانی و مکانی نازل شد که هیچ سابقه ای از نگارش و پژوهش در بین مردم مرسوم نبود. این آیات در بین مفسران مسلمان به اهمیت قلم و تشویق به فراگیری علوم تفسیر شده اند. نشانه ای از ارج نهادن اسلام به دانش و علم، دانشی که راهگشای مشکلات بشری و زداینده جهل است. قلم نقطه آغازین قیام علیه تاریکی ذهن تلقی می شود. لکن قلم بدون پشتوانه علمی و دانایی تکه چوبی رنگین بیش نیست. چه بسیار کاغذهایی که بر آن قلم زده شده و دور انداخته شده. قلم آنگاه ارزش می یابد که از ذهنی پویا و قلبی پر یقین نشات می گیرد. پیامبر اسلام در اهمیت کار اهل قلم می فرماید: سه صدا است که حجاب ها را پاره مى کند و به پیشگاه با عظمت خدا مى رسد. صداى گردش قلم هاى دانشمندان (به هنگام نوشتن بر صفحه کاغذ یا لوح) و صداى قدم هاى مجاهدان (در میدان جهاد)...

اهل قلم روشنگران و هدایت کنندگان جامعه بشری هستند. با دقتی ظریف دانسته های ذهنی را به واژه تبدیل می کنند تا دوام و قوام آن بیشتر و دایره گستردگی آن افزونتر شود. نوشته هایی که از اذهان روشن و بصیر سرچشمه می گیرند فراتر از زمان و مکان هستند و چه بسا مدت طولانی میزان و معیار عملکرد و رفتار بشر باشند و الگویی برای دنباله روی دیگران. نگارش و پژوهش هنگامی آبرو می گیرد که با منطق عجین شده و هیچ ارزش مادی و معنوی دیگری در آن دخیل نباشد. بسیار نوشته هایی که قلم آنها بیمار بوده و از طریقت مستقیم به کج راهه گرویده اند و موجب خلق فساد و رذایل اخلاقی و اجتماعی شده اند. آری قلم نیز مانند سایر عوامل ارتباطی(زبان و سخن، چشم و گوش) آفت زده شده، آفاتی که قلم ها را می خشکاند و از مسیر هدایتگری و آگاهی بخشی دور می کند. امروز و با گستردگی عوامل ارتباطی، برد زمانی و مکانی قلم نیز افزایش یافته و همین عامل  جذابیتی فراوان برای عاملان فساد در این حوزه ایجاد کرده. آنها با تزریق پول و سود باعث شده اند تفکر پشت قلم، از مسیر هدایت خارج شده و در کانال بردگی سود، پول و منفعت و... قرار گیرد.

آری یکی از مهمترین آفت های قلم امروز قلم های پولی هستند که با پیش زمینه ای از قبل تعیین شده و با برنامه ای کاملا هدفمند متونی را سیاهه می کنند که بشر را به بند می کشد و در مسیر بردگی ذهنی قرار می دهد. نوشته ها و سخن ها آفریده اذهان هستند اما هنگامی که افکار اسیر باشند بیمارگونه قلم می زنند و هدایت شده می نویسند. امروز در بستر فضای مجازی نوشته های هدفمند و دروغین آنقدر جان گرفته که تشخیص حق از باطل را دشوار کرده است و این زائییده قلم های بی سامان و افکار پریشان است. لذا باید آنچه را منتشر می شود هوشیار بخوانیم و هوشیار بپذیریم. اهل قلم بیش از دیگران باید تقوای فکری و قلبی داشته باشند و باید بدانند که ناخوداگاه جزئی از عناصر نیک بختی بشر هستند لذا باید خود را از قید و بندها رها کنند و بصیر و آگاه قلم بزنند چراکه نوشته های آنان تغذیه افکاری است که می خوانند و می پذیرند و رفتار می کنند.

بنابراین اندیشه اهل قلم، رفتار بشر را تعیین می کند و رفتار و عملکرد خوب که جامعه ای مطلوب را می سازد حاصل اندیشه های بیدار است. مقام معظم رهبری آزاد اندیشی را مقدمه نوشته های اصیل می داند و عنوان می کند که عدّه‌ای به نام آزاداندیشی مرزهای فضیلت و حقیقت را لگدکوب کرده‌اند و به نام آزاداندیشی و نوآوری، همه اصول مقدّس حقیقی را نادیده گرفته یا تحقیر و یا مسخره کرده‌اند. آزاداندیشی این است که شما در حرکت به سمت سرزمین های ناشناخته معارف، خودتان را آزاد کنید، بروید، نیروها و انرژیهایتان را به‌کار بیندازید و حرکت کنید.) از همین افکار آزاد است که قلم های آزاد به نگارش در می آیند. اکنون عوامل ذلت قلم بیش از گذشته دست به کار شده اند و مافیایی در پشت افکار ایجاد کرده اند که قلم های آزاد کمتر دیده می شوند.

هنگامی که افکار و قلم ها دربند اهداف سیاسی و اقتصادی قرار گیرند نقطه آغاز انحطاط جامعه است. بنابراین قلم باید واقعیت ها را بنویسد و حقایق را نشر دهد. در دام و تله هایی که مافیای اقتصادی و سیاسی بر سر راه آن پهن کرده نیفتد و فریضه خود را که روشنگری انسان، و نیک بختی جامعه  است از یاد نبرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه