ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

آلودگی هوا، مهمان ناخوانده ولی ماندگار

بجنورد، آلوده‌ترین شهر ایران

اترک: خراسان شمالی هم جزو آن دسته از استان‌هایی قرار گرفت که از آلودگی هوا در امان نماند و هم‌اکنون سایه سنگین آلودگی هوا بر سر این استان در خطه شمال شرق کشور است.

به گزارش اترک، هوا ترکیبی مهم و حیات‌بخش است که اغلب اوقات موارد مختلفی دست‌به‌دست هم می‌دهند، تا دچار مشکل شود.

آلودگی هوا از بزرگ‌ترین مشکلات رویاروی انسان امروز در سراسر جهان است که افزایش جمعیت، توسعه شهرها، افزایش وسایل نقلیه، گسترش ترافیک شهری، توسعه سریع و نامتعادل اقتصادی، استفاده نامناسب از سیستم‌ها و دستگاه‌های صنعتی، افزایش مصرف انرژی و عدم رعایت مقررات زیست‌محیطی موجب گسترش این مشکل شده است.

منابع مختلفی در آلایندگی هوا نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها، مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی، و تردد وسایط نقلیه موتوری، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و...است.

با رشد و توسعه شهرهای کشور، خراسان شمالی هم در مسیر توسعه‌یافتگی قرارگرفته و وجود صنایع مختلف، افزایش جمعیت، ترافیک‌های سنگین داخل شهر، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ایجاد واحد‌های صنعتی در اطراف شهر و... در ایجاد آلودگی شهرهای این استان نقش خود را نمایان کردند اما چند روزی است که آلودگی هوای استان به دلیل وجود ذرات گردوغبار شهروندان را دچار مشکل کرده به‌طوری‌که با تصمیم مسئولان استانی، خراسان شمالی دیروز و امروز تعطیل شد.

بد نیست بدانید که آلودگی هوا سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی، چشمی، بروز انواع بیماری‌های خطرناک نظیر سرطان‌ها، تغییرات ژنتیکی، مرگ احشام، تخریب و کاهش محصولات کشاورزی، خوردگی فلزات و... می‌شود.

 

+سایه سنگین آلودگی هوا بر سر خراسان شمالی

استان خراسان شمالی به دلیل عدم گسترش و توسعه فضای شهری، پراکندگی واحدهای صنعتی و آلاینده در اطراف شهرها، تعریض نبودن خیابان‌ها، نداشتن پل‌های روگذر و زیرگذر، فرسودگی عمده خودروهای در حال تردد، ترافیک شدید به‌ویژه در مرکز استان، مصرف بی‌رویه سوخت و بسیاری از موارد دیگر موجب تشدید روزافزون آلودگی هوای استان شده و خواهد شد.  بااین‌حال، خراسان شمالی هم جزو آن دسته از استان‌هایی قرار گرفت که از آلودگی هوا در امان نماندند و هم‌اکنون سایه سنگین آلودگی هوا بر سر این استان در خطه شمال شرق کشور است.

 

+سنگ‌شکن‌ها یکی از عوامل آلودگی هوای بجنورد

همان‌طور که اشاره شد عوامل زیادی در آلودگی هوا نقش دارند. یکی از شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با اترک مهم‌ترین علت اصلی آلودگی شهر بجنورد را وجود کارخانه‌های سنگ‌شکن در اطراف بجنورد عنوان کرد. این شهروند بجنوردی که نخواست نامش برده شود بیان داشت: با توجه به اینکه جهت وزش باد در بجنورد از سمت غرب به شرق است، متأسفانه کارخانه‌های سنگ‌شکن و شهرک صنعتی هم در همین جهت وزش باد احداث‌شده‌اند و همین امر یکی از عوامل مهم آلودگی شهر بجنورد است.

+ خراسان شمالی از سرسبزی تا گردوخاک

"به استان خراسان سرسبز خراسان شمالی خوش‌آمدید" نوشته‌ای که سال‌هاست بر تابلویی در ورودی استان نقش بسته و به مسافرین وعده حضور در استانی سبز و به‌تبع آن با آب و هوایی مطبوع می‌دهد. تابلویی که تنها شعار آن برای استان باقی‌مانده و آلودگی هوای بجنورد در روزهای اخیر، مشخص کرد دیگر استان خراسان شمالی، نشانی از سرسبزی با خود ندارد.

به‌راستی علت این تغییر و آلودگی هوای خراسان شمالی چیست؟ تغییر اقلیم یا ضعف مدیریت. قطعاً تغییر اقلیم که امروزه در سراسر دنیا از آن سخن گفته می‌شود یکی از علل است ولی ناکارآمدی مدیران در مدیریت منابع خدادادی از علل اصلی و مهم این بحران در استان و کشور می‌باشد که انتظار می‌رود در دولت سیزدهم ملاک انتصاب و انتخاب مدیران دغدغه برای سلامت  و جان مردم باشد.

 

+آلودگی هوا خراسان شمالی را به تعطیلی کشاند

مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی در خصوص آلودگی هوای استان گفته است:« با بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در استان از نیمه‌های دو شب گذشته تا صبح روز گذشته، جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد.

در این جلسه داده‌های هواشناسی و آلودگی هوا موردبررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه عدد شاخص طی ساعاتی در حداکثر میزان خود قرار داشت تصمیم به تعطیلی شهرستان‌های استان طی روز گذشته و امروز گرفته شد.

ملاک تصمیم‌گیری‌ها برای انجام دستورالعمل‌ها در شرایط آلودگی هوا، میانگین شاخص آلودگی هوا است، با توجه به دستورالعمل‌هایی که برای وضعیت قهوه‌ای و خطرناک در خصوص آلودگی هوا وجود داشت تصمیم بر تعطیلی ۶ شهرستان استان طی دیروز و امروز گرفته شد.

تقسیم‌بندی شاخص کیفیت هوا (AQI) این‌گونه است که از عدد صفرتا ۵۰ هوای پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

روز گذشته شاخص سنجش کیفیت هوا، عدد ۵۰۰ را نشان می‌داد که حداکثر عددی است که می‌تواند در وضعیت خطرناک وجود داشته باشد.

به مردم توصیه می‌کنیم در این وضعیت هوا طی از منازل خود خارج نشوند و در صورت ضرورت نیز حتماً از ماسک ۳ لایه فیلتر دار استفاده کنند. همچنین طی این مدت از ورزش کردن به‌ویژه در فضاهای باز خودداری شود.

 بر اساس تصمیمات اتخاذشده با هماهنگی استاندار خراسان شمالی، تمامی مجموعه‌های دولتی طی دیروز و امروز تعطیل است و دستگاه‌های خدمات رسان نیز صرفاً تا حدی که امور مردم به مشکل برنخورد فعالیت می‌کنند.

واحدهای صنعتی و آلاینده در محدوده شهر و همچنین واحدهای صنفی و بنگاه‌های بخش خصوصی که در آلایندگی هوا نقش دارند نیز تعطیل هستند.

به‌جز شهرستان‌های اسفراین و راز و جرگلان، سایر شهرستان‌های استان تعطیل هستند.»

 

+کمبود دستگاه سنجش آلودگی هوا در خراسان شمالی

حسین هراتی معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی هم در گفتگو با اترک عنوان داشت: «منشأ آلودگی هوای خراسان شمالی طی روز گذشته و امروز، غبار است که این مشکل به دلیل خشک‌سالی، خالی بودن سطح خاک از پوشش گیاهی، برداشت محصولات، عدم بارندگی، عدم رطوبت در خاک و...است که با کوچک‌ترین وزش باد، کانون گردوغبار شکل خواهد گرفت.

با اقداماتی ازجمله اقدامات آبخیزداری، حفظ پوشش گیاهی و مدیریت چرا در مراتع می‌توان از ایجاد کرد و غبار جلوگیری کرد و این در حالی است که بجنورد در کاسه شهر قرارگرفته و همین موضوع سبب شده تا گردوغبار ماندگاری بیشتری در مرکز استان داشته باشد.

همچنین وجود صنایع غبار زا در اطراف و حریم شهر هم بی‌تأثیر در ایجاد آلودگی نیست که باید مدیریت شود.

البته ناگفته نماند، آتش زدن زباله، لاستیک، بقایای پوشش گیاهی در اطراف شهر هم نقش مهمی در ایجاد آلودگی ایفا می‌کنند.

با توجه به آلودگی هوای استان طی روز گذشته و امروز، کمیته اضطرار هوا تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد بدین‌صورت که فعالیت کلیه مراکز دولتی، خصوصی، آموزشی، ورزشی، بازاریان، اصناف، بانک‌ها، تفریحی و... طی این دو روز تعطیل شد.

آمار ثبت‌شده در تنها ایستگاه سنجش آلایندگی هوای مرکز استان، شاخص عدد ۵۰۰ را نشان می‌دهد که برای همه گروه‌ها، ناسالم است.

در حال حاضر خراسان شمالی با کمبود دستگاه سنجش آلودگی هوا مواجه است چراکه هم‌اکنون در بجنورد یک ایستگاه سنجش غبار و گازها و در جاجرم یک ایستگاه سنجش غبار داریم.

تأمین دستگاه سنجش آلودگی هوا برای تمام شهرستان‌ها و تأمین دو دستگاه دیگر برای مرکز خراسان شمالی ضرورت دارد تا بتوان به داده‌های دقیق‌تری اتکا کرد.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی مدت‌هاست که تأمین این دستگاه‌ها را پیگیری کرده تا اینکه در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان اعتبار خرید این دستگاه‌ها مصوب شد.»

 

+توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در مواجه با آلودگی هوا

محمدرضا اکبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به نکاتی برای کاهش اثرات آلودگی هوا، تأکید کرد:« سالمندان، بیماران قلبی، تنفسی، زنان باردار و افرادی که در معرض آسیب هستند در این شرایط تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند.

در پی افزایش شاخص آلودگی هوا در بجنورد و شهرستان‌های استان و با توجه به آمار اعلام‌شده از سوی مدیران محیط‌زیست استان، آلایندگی هوا برای تمام گروه‌ها پرخطر است.

در شرایط آلودگی هوا، تقاضا داریم که افراد تا حد امکان از تردد در فضای باز که آن‌ها را بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار می‌دهد، خودداری کنند و در این ایام هنگام خروج از منزل حتماً ماسک بزنند تا به میزان بالایی حفاظت فردی در مقابل آلودگی هوا ایجاد شود.

 در این شرایط، هرگونه فعالیت بدنی مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در هوای آلوده منجر به آسیب جدی به سیستم تنفسی افراد می‌شود، در صورت استفاده از خودروی شخصی، شیشه‌های خودرو را بالا بکشید و تهویه خودرو را در حالت گردش هوای داخل قرار دهید تا هوای آلوده وارد کابین خودرو نشود.

درصورتی‌که به‌ضرورت از منزل خارج می‌شوید، حتماً از ماسک مناسب جهت جلوگیری از تنفس هوای آلوده و همچنین از عینک مناسب جهت پیشگیری از مواجهه چشم‌ها با هوای آلوده استفاده نمایید.

 در ایام آلودگی هوا بیشتر غذاهای سالم مانند لبنیات ازجمله مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات برای کاهش اثرات آلاینده‌های هوا استفاده شود.

مراقبت از کودکان، مادران  باردار، سالمندان، بیماران آسمی، افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛ درصورتی‌که مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه نمایید.»

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه