ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

توسعه شیوه کشت کف کاری در مزارع دیم خراسان شمالی از امسال

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از توسعه شیوه کشت کف کاری در مزارع دیم این استان طی امسال خبر داد.

به نوشته ایسنا، حمید نامور با اشاره به اینکه در حال حاضر شیوه کشت کف کاری در بخش‌های جنوبی استان و بیشتر در شهرستان جاجرم در حال اجرا است، گفت: ۹۰ درصد از کشت محصول گندم و جو در شهرستان جاجرم به‌صورت کف کاری انجام می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر شیوه کف کاری در سطح ۴ هزار هکتار از مزارع اجرایی می‌شود.

نامور اظهار کرد: در مزارعی که در مناطق کویری و حاشیه کویر قرار دارند از اواخر فروردین ماه که دمای هوا یک دفعه افزایش می یابد و به حدود ۴۰ درصد سانتی گراد می رسد میزان تبخیر و تعرق آب نیز افزایش می یابد و در این صورت نمک های موجود خود را به سمت قسمت های سطحی خاک می کشند.

وی تصریح کرد: استفاده گیاه از املاح و نمک موجود در خاک موجب می‌شود تا زمینه خشکیدگی گیاه فراهم شود در نتیجه کشاورزان با روش کف کاری از بروز این امر پیشگیری کرده اند.

این مسئول با اشاره به اینکه در شیوه های کشت معمول معمولا یک جوی آب ساخته می‌شود و سپس یک پشته ۲۰ سانتی از خاک و بذر در آنجا کشت می‌شود، گفت: اما در شیوه کف کاری جوی آب ساخته و بذر در درون آن جوی آب کشت می‌شود و سپس یک پشته ۲۰ سانتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: این امر سبب می‌شود تا املاح و نمک خود را به سمت پشته خاکی بکشانند در نتیجه گیاه از مرض خطر آن ها در امان خواهند ماند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: از سوی دیگر برگ های گیاه جوی آب را گرفته و از تبخیر آب جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: با این روش که در مزارع آبی، امر آبیاری هر ۱۰ روز انجام می‌شود، مدت زمان آبیاری مزارع به ۱۵ روز می رسد. ایرنا

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه