ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

به یاد اطبای بجنورد قدیم

یادداشت – احسان حصاری مقدم

گستره ی جغرافیایی ایران زمین و تنوع آب و هوایی و زیستی، سبب بروز و ظهور انسان هایی اندیشمند با تبحر در علوم مختلف شده است.

برخی از اینان در طول تاریخ، حکیمانی بوده که به جهت آشنایی با علم طب و گیاهان طبیعی، به مداوای بیماران می پرداختند.

پس از پیشرفت در پزشکی و تاسیس اولین دانشکده های علم طب در اروپا، اولین گروه دانشجویان ایرانی در آخرین روزهای پایانی حکومت قاجار و طلیعه ی حکومت پهلوی اول، روانه ی اروپا شدند و بسیاری از اینان چند سال بعد برای خدمت به ایران برگشتند که پیشتر، " دارالفنون" هم تاسیس شده بود.

در شهرمان بجنورد، مرحوم دکتر "نظم الاطباء"، دکتر "اسمعیل و فرزندش دکتر حسین سامی راد" از اولین گروه پزشکان بجنوردی بودند که پس از فارغ التحصیل شدن از "دارالفنون" به طبابت همشهریان خود پرداختند.

دکتر "کاظم زاده" هم از جمله کسانی بود که بعد از تحصیل در فرانسه و تهران، زادگاهش را برای ادامه ی کار پزشکی انتخاب کرد.

اما دیر زمانی نیست که دکتر وثوق پزشک همشهری مان سر بر بالین خاک گذاشته و در کوچه ی وثوق، همسایگی سبزه میدان و حمام های جاجرمی و ریحانی، بنای دواخانه و مطبی کاهگلی با نمایی از آجرهای زیبا برایمان به یادگار مانده است و روزی فراخواهد رسید که در تعریض کوچه ها، "نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاک‌نشان".

برادران وثوق، جزو تحصیلکردگانی بودند که شاید پیش از دهه ی 20 کمر همت به همنوعان خود در زادگاهشان بستند و شب و روز، دستان پر مهرشان، نوازشگر تن بیمارانی بود که مادرانی هراسان و گریان، از هر نقطه ای، خود را پای پیاده و یا با درشکه به "سبزه میدان" می رساندند و بدون توجه به زمان، نیمه شبان یا پیش از طلوع آفتاب، مشت بر در می کوفتند و دکتر را بیدارش می کردند.

دواخانه ی وثوق، اولین مجموعه ی پزشکی آن سال ها بود که به همت "کلوه آقا تقی وثوق" در سبزه میدان که پیشتر عطاری و دارو سازی می کرد، بنا شد و تا سال ها با ساخت دارو، به مداوای بیماران هم می پرداخت که در این مسیر انسانی، یکی از فرزندان جوان خود را تنها به سبب استفاده ی اشتباه از دارو، از دست داد.

چند سال بعد که پسرانش با نام های "نصرالله، عزیزالله و قدرت الله" وثوق، موفق به گرفتن مدرک پزشکی خود شدند، به یاری پدر شتافته و دواخانه ی وثوق را رونقی دیگر بخشیدند که سال ها بعد، داروخانه ی وثوق، به نبش پاساژ توسلیان انتقال یافت.

هر چند کلوه آقا تقی و پسرانش از پیام های کنایه آمیز و گاه تهمت های رمالان و دعانویسان که حرفه شان رو به کسادی رفته بود در امان نبودند، اما تلاش و هدف وثوق ها تنها خدمت به همنوعان و همشهریان خود بود.

در کنار وثوق ها، چندی بعد دکتر "پورهاشمی" هم به این مجموعه پیوست که از خدمات شایان ایشان، رسیدگی به وضعیت بهداشتی مدارس بجنورد بود که در بازدیدهای دوره ای، تک تک دانش آموزان را از نظر سلامتی مورد معاینه قرار می داد.

اما چندی بعد در سال 1342 به نمایندگی از مردم بجنورد به مجلس شورای ملی رفت.

در کنار پزشکان تحصیلکرده ی آن روزها که به مرور به تعدادشان در بجنورد افزوده می شد، پیران جهان دیده ای هم بودند که به شکل سنتی و به ارزان ترین شکل ممکن، شکستگی ها و در رفتگی های اعضای بدن را انجام می دادند.

زنده یادان " کربلایی اسدالله و حاج بَی لَر (بیگلر) "در همان سال ها و در دو سوی شهر، از جمله مردان کارآزموده و خوشنامی بودند که کار پزشکان اورتوپد امروزی را تمام و کمال انجام می دادند.

و در هر کوی و محله ای، گاه مادر بزرگ هایی مهربان هم دستی بر این کار داشتند که تنها مرهم برای مداوای دست و پای ضرب دیده و شکسته، ضِمَه یِمِرتَه ( ضماد، تخم مرغ) بود که با تکه پارچه ای، آن را می بستند.

یاد همه ی پزشکان انسان دوستی که با خدمت به همنوعانشان، نامی نیک از خود به یادگار گذاشتند، گرامی باد.

پی نوشت:

کوچه ی وثوق پس از آغاز جنگ در شهریور 1359، به شهید پورآدینه تغییر نام داد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه