ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خدمت به خراسان شمالی خدمت به کشور است

یادداشت - مصطفی آشفته: خارج فقه و اصول، ارشد روابط بین الملل اکنون و با سفر استانی ریاست محترم جمهور دکتر رئیسی به خراسان شمالی ، فرصتی بسیار ارزشمند برای توسعه و ترقی استانی در دسترس است. گرچه با انتخاب دکتر رئیسی نگرش دولت به خراسان شمالی چرخشی مثبت، در حوزه فعال کردن پتانسیل های استان داشته است. لکن هنوز اقدامی عملیاتی، چندان که در خور استان باشد صورت نگرفته، اکنون فرصتی دست داده که مسئولان استانی برای بهبود اوضاع زیرساختی، جهشی به پیش داشته باشند. استان خراسان شمالی تمام زمینه های پیشرفت و توسعه را داراست. مردمی هوشیار و پایبند به اهداف نظام که علی رغم تنوع و گوناگونی در زبان، فرهنگ، مذهب و سنت های مختلف تاکنون همواره در صف اول حمایت از نظام جمهوری اسلامی بوده و هیچ دستاویزی برای بهانه جویی دشمنان انقلاب به دست رسانه های غربی و مخالفان نداده اند. همین تنوع و تفاوت در عرصه های مختلف گاه و بی گاه در برخی نقاط کشور بهانه ای برای اختلاف افکنی رسانه ها و دشمنان نظام بوده لکن مردم یکدل و بیدار خراسان شمالی این تفاوت ها را به وحدت بدل کرده و در دام مخالفان نظام نیفتاده اند.

آنچه در این حوزه به عنوان ظرفیت بزرگ استانی قلمداد می شود دارا بودن فرهنگ ها و آداب و رسوم رنگارنگ در استان است که در جهان امروزین به عنوان یکی از ظرفیت های مهم گردشگری به آن نگاه می شود. خراسان شمالی،فارس و ترک و کرمانج و تات و...را در دل خود جای داده و تنوع در سنت ها، نوع پوشش، غذاها، سبک زندگی و ... جذابیت های چشم گیری در حوزه گردشگری و جذب سرمایه آفریده که نیازمند فراهم کردن زیرساخت های رفاهی و ارتباطی مسافران است. این نکته آنجا اهمیت می یابد که در نظر داشته باشیم استان خراسان شمالی باب الرضا علیه السلام و مسیر ارتباطی مشهد مقدس و شهرهای پر تردد شمالی ایران است. تنها کمی تمرکز بر خدمات رفاهی و ارتباطی شهرهای بین راهی استان می تواند سرمایه کلانی را نصیب سرمایه گذاران خصوصی و دولتی کند، مشاغل مختلفی اعم از رستوران ها و هتل ها را فعال کرده  و کمکی در راستای اشتغالزایی استان باشد.

تنوع اقلیم و آب و هوا در استان نیز باعث شده انواع محصولات کشاورزی کاشت و برداشت شود. از کم آب ترین محصولات کشاورزی مثل زعفران و پرآب ترین محصولات چون مرکبات در استان به وفور یافت می شود. گونه های مختلف دام در استان با توجه به آب و هوا سازگاری دارند و همین دو حوزه یعنی دامداری و کشاورزی بیشترین مشاغل در استان را به خود اختصاص داده لکن همیشه صدای نارضایتی کشاورزان و دامداران از نبود صنایع تبدیلی به گوش می رسد. دلالان و کارچاق کن ها جای سرمایه گذاران خصوصی و دولتی را در حیطه کشاورزی گرفته و کمترین آسیب این موضوع افزایش بیکاری و رونق شهرنشینی به علت نبود کارهای مداوم در روستاها و شهرهای کوچک است. بسیاری از این کشاورزان نه تنها از خرید ارزان و اقساطی محصولات خود ناراضی اند بلکه تنها چند ماه از سال اشتغال دائم دارند. بنابراین تبدیل محصولات حوزه کشاورزی و دامی می تواند کمک شایانی به جوانان جویای کار استان باشد که اکنون باید مسئولان استانی در جذب کمک های دولتی دست به کار شوند.

در حوزه صادرات خراسان شمالی بیش از 300کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد. امنیت مرزی و بازار مناسب در این مرز و وجود انواع محصولات کشاورزی در استان پایه های مبادلات تجاری مناسبی هستند که تاکنون در استان مغفول مانده. صادرات از مرز ترکمنستان نه تنها باعث رونق در مسیر توسعه استانی بلکه خدمت به اقتصاد کشور است. اکنون نابسامانی در حوزه اقتصادی و فشارهای گسترده تحریم بر اقتصاد کشور از هر زمان دیگری بیشتر است و خراسان شمالی در هر زمینه ای دارای پتانسیل رشد اقتصادی است. گرچه در حوزه درمانی امروز امکانات مناسبی در استان فراهم است لکن با توجه به وسعت جغرافیایی امکانات بیمارستانی استان پاسخگوی نیازهای مردمی نیست و گاها مردم شهرهای استان برای درمان باید به شهرهای بجنورد وشیروان مراجعه کنند. این به معنی توزیع نابرابر خدمات استانی برای مردم است. برخورداری از پزشکان بومی و افزایش تعداد دانشجوهای پزشکی بومی می تواند قائله کمبود پزشک در استان را خاتمه دهد چراکه علیرغم وجود زیرساخت های درمانی همچون بیمارستان و تجهیزات پزشکی، بیماران استانی از نبود پزشک متخصص رنج می برند. تیم اقتصادی دولت باید نگرشی دیگر و نوین به خراسان شمالی داشته باشند نگرشی از این زاویه که ارائه خدمات به این استان خدمت به کشور در شرایط تحریم است و ظرفیت های استان می تواند کمک کار اقتصاد کشور و گامی در عرصه خودکفایی و تولید داخلی باشد. رفع نیازهای ارتباطی، گردشگری، درمانی و ... نه تنها خدمت به مردم بزرگ خراسان شمالی بلکه خدمت به دولت و کشور است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه