ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

با سفر رئیس‌جمهوری به خراسان شمالی، مشکلات این استان به خط پایان نزدیک می‌شوند؟

گروه سیاسی: محمود احمدینژاد اولین رئیس جمهوری بود که کابینه اش را به همه نقاط کشور برد. اگرچه خیلی‌ها این اقدام دولت‌های نهم و دهم را از نقاط قوت آن می‌دانند اما برخی هم به آن انتقاداتی داشتند. برخی از این انتقادات در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. هیات دولت چهارمین دور سفرهای استانی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد. محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی شهر به شهر می‌رفتند و شعار «زنده باد بهار» سر می‌دادند.

رئیس دولت دهم درباره علت دور چهارم سفرهای استانی و شائبه انتخاباتی بودن آن، گفته بود: «دولت از دور چهارم سفرهای استانی چند هدف را دنبال می‌کند، هدف اول پیگیری خدمات و کارهایی است که دولت در سفرهای قبلی انجام داده است، هدف دوم رفع موانع و مشکلاتی است که در برابر برخی از تصمیمات ملت و دولت وجود دارد، هدف سوم تصمیم‌گیری درباره برخی تصمیم‌ها و مواردی است که در فاصله سفرها به وجود آمده و یا در سفرهای قبلی مورد توجه قرار نگرفته است. رفته رفته اعتراض‌ها به سفرهای استانی هیات دولت که در آستانه انتخابات انجام می‌شد بیشتر و بیشتر شد تا جاییکه دولت اعلام کرد ادامه سفرهای استانی به بعد از انتخابات موکول شده است. اما این سفرها هرگز ادامه پیدا نکرد.»

انتقادها به آن سفرهای استانی در چند محور مختلف بود. مهمترین مسئله تصویب تعداد بالای مصوبه​ها بود که خیلی​هایشان اجرایی نشدند و امکان اجرایی شدن هم نداشتند. به عنوان مثال در یک سفر دولت قبل به استان لرستان 200 مصوبه  به تصویب رساند.

انتقاد دیگری که به این سفرها وارد می شد مسئله حفظ کرامت انسانی در این سفرها بود. خیلی​ها به این مسئله که مردم پای پیاده کیلومترها به دنبال ماشین احمدی نژاد بدوند اعتراض می کردند و این مسئله را دون شان و کرامت انسانی عنوان می کردند.

مسؤولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز اصرار داشتند سفرهای استانی باید متمایز از سفرهای استانی دولت‌های گذشته باشند. محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تعطیلی کارهای کل دولت و رفتن تمام اعضای آن به استان‌ها به منظور انجام سفر استانی را اقدامی نادرست خوانده بود. همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم با انتقاد از تصویب چندصد مصوبه بدون پشتوانه مالی، فنی و علمی در دولت نهم و دهم، عملی کردن این مصوبات استانی را نیازمند بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دانسته بود. با همه اینها اما به نظر می‌رسد تلاش برای تمایز سفرهای استانی دولت‌ها عملا به بی‌عملی و سفرهای زینتی و بی‌حاصل منتهی شده است. به عنوان مثال، پس از سفر استانی دولت یازدهم به کردستان در سال ۹۴،  محمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار در مجلس نهم با تاکید بر اینکه سفر روحانی به کردستان دستاوردی نداشت، گفته بود: مصوبات سفر رئیس‌جمهور جزو ضرورت‌های کردستان بود که خارج از سفر هم باید انجام می‌شد و این را نمی‌توان دستاورد تلقی کرد. به گفته وی، سفر رئیس‌جمهور به کردستان یک سفر یک‌روزه با یکسری برنامه فشرده بود که بیش از آنکه جنبه کاربردی داشته باشد، جنبه سیاسی داشت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی طی یک سال گذشته به همراه برخی از وزرا و معاونان خود به استان‌های مختلفی سفر کردند و طی آن مصوباتی را در حوزه‌های مختلف استانی به ثبت رساندند.

رئیس جمهور در این مدت به ترتیب به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، اردبیل، سمنان، زنجان، لرستان، یزد، قم، هرمزگان، گیلان، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، البرز، قزوین، آذربایجان غربی، خوزستان (سفر سرزده به آبادان / ‏ متروپل)، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و ورامین سفر کرد.

در این میان برخی معتقدند این سفرها دستاوردی نخواهد داشت و در این شرایط اقتصادی هزینه های زیادی را به دولت تحمیل خواهد کرد اما آیت الله رئیسی در پاسخ به منتقدان در سفراستانی خود به ورامین گفت: «برخی بر بنده خرده می گیرند چرا شما به استانها و شهرستانها سفر می کنید. اینها اشکالشان این است که تجربه با مردم بودن را ندارند. اشکال شان این است که نمی خواهند در اجتماعات مردم، درد و دل آنها را گوش کنند. بنده لذت بودن با مردم را کاملا میچشم و معتقدم مدیران نه فقط بنده به عنوان خادم مردم، همه استانداران، بخشداران، وزرا و همه کسانی که به نام دولت کار می کنند باید با مردم، از مردم و در مردم باشند و همواره بدانند مشکلات با حضور و مشارکت مردم حل خواهد شد.»

سفرهای استانی آیت الله رییسی در استان های دیگر با برکات زیادی همراه بود و اکنون قرار است پایان هفته جاری، خراسان شمالی میزبان رییس قوه مجریه باشد تا با همت دولت سیزدهم، دغدغه ها و مشکلات در حوزه زیرساختی به خط پایان نزدیک شود

توسعه هر جامعه به ایجاد جاده ها به عنوان زیرساخت حمل و نقل گره خورده است اما مشکلات این شریان حیاتی در استان محروم خراسان شمالی سال های سال متورم و انباشته شده است و اکنون و در آستانه سفر کاروان دولت به این خطه از کشور، چشم امید مردم به دستان رییس جمهور است تا درمانی برای این درد داشته باشد

خراسان شمالی بهره از داشتن محور آزادرهای ندارد، بهره مندی مردم استان از داشتن راه های اصلی و بزرگراهی هم کمتر از میانگین کشوری است و البته راه های روستایی هم در این خطه از کشور که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند هم وضعیت در خور شان ندارد این در حالی است که به لحاظ روستایی بودن استان، تا ۷۰ درصد از مردم آن به نوعی از کاربران راه های روستایی محسوب می شوند.   

مناسب بودن راه های ارتباطی سبب آسان سازی در رفت و آمدها و انجام حمل و نقل می شود از این رو اولین چیزی که سرمایه گذاران در سرمایه گذاری به دنبال آن است، وجود بسترهای مناسب ارتباطی بهتر و راحت تر می توانند به بازارهای هدف دست پیدا کنند و اگر این بسترها فراهم نباشد سبب بی انگیزگی سرمایه گذاران می شود.

در خراسان شمالی با وجود اقدامات و پیگیری هایی که انجام شده هنوز کمبودهای بسیار در زمینه راه ها و جاده ها وجود دارد به طوری که در این استان هنوز یک کیلومتر آزاد راه ایجاد نشده و این یک ضعف و نقص در این زمینه است.

پروژه راهسازی و ایجاد بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان هنوز کامل نشده و ایجاد بزرگراه ها هنوز به شاخص و میانگین کشوری نرسیده است. در این زمینه و برای تکمیل پروژه چهار خطه کردن مسیر بجنورد به جنگل گستان نیاز است حمایت ها بیشتر و ویژه باشد تا این بزرگراه زودتر به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک رود و بسترهای حمل نقل بیش از پیش فراهم شود.

چهار بانده شدن محور بجنورد به اسفراین هم از دیگر پروژه های راهسازی است که بهره برداری از آن تاثیر زیادی در فراهم شدن بستر حمل و نقل و افزایش انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در استان دارد.

جابه جایی ها و حمل و نقل بار، بیشترین هزینه های تولید در یک سرمایه گذاری را به خود اختصاص می دهد و در این باره تازمانی که جاده ها از استاندارد لازم برخورد دار نباشد و سیستم حمل و نقل مناسب نباشد، هزینه های جابه جایی کالا بالا می رود و به دنبال آن، قیمت تمام شده تولید محصول در واحد تولیدی نیز افزایش می یابد. در این شرایط با بالا رفتن قیمت تمام شده تولید، توان رقابت در بازار برای تولید کننده کاهش می یابد.

وجود راه ریلی یک از مزیت های ارتباطی در انجام فعالیت های اقتصادی است اما در خراسان شمالی وجود راه ریلی در جاجرم تنها مزیت استان در این زمینه است و شرکت آلومینا برای صادرات محصولات خود در همان شهر می تواند بارگیری داشته باشد.

وجود بسترهای حمل و نقل ریلی سبب می شود تا هزینه ها کاهش یافته و قیمت تمام شده تولید نیز پایین آید. نبود همخوانی ها در حساب و کتاب هزینه و تولید در شرایطی که حمل و نقل ریلی مهیا نیست و جاده ها نیز توانمندی لازم را ندارند، رغبت را از سرمایه گذار سلب می کند و مانع حضور او در استان می شود زیرا سرمایه گذار در سرمایه گذاری ها به دنبال سود است و مدام در حال حساب و کتاب هزینه های حمل ونقل و انبار داری و جابه جای ها است.

بنابراین زیر ساخت های حمل ونقل چه در بخش جاده ای، چه ریلی و چه هوایی در رونق فعالیت های اقتصادی تاثیر گذار است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه