ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

به بهانه چاپ هزارمین شماره اترک

یحیی نیکدل _ دکتری برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار _فعال رسانه‌ای

 

همه میدانیم که رسانه‌ها و به‌ویژه مطبوعات چشم بینا و زبان گویای مردم هستند و به همین دلیل روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اگر می‌خواهند رسالت خود را به‌خوبی انجام دهند، باید در اولین فرصت در تمام صحنه‌ها حضورداشته باشند. برای خبرنگار خطر جنگ، سیل، زلزله، طوفان و... فرقی نمی‌کند. خبرنگار اگر می‌خواهد دفع خطر کند باید به دل خطر بزند و بر عمق خطر نفوذ کند.

اما این روزها کار رسانه‌ای کردن، کار ساده‌ای نیست. خبرنگاری علاوه بر اینکه یک شغل سخت و زیان‌آور هست اما خبرنگار خود امنیت شغلی ندارد! به‌ویژه امروزه که با گسترش فضاهای مجازی خبرها (بدون توجه به منبع خبر و صرف‌نظر از صحت‌وسقم آن‌ها) در کسری از ثانیه پخش و باز ارسال می‌شود، دیگرکسی منتظر خبر و روزنامه نمی‌ماند. انگار همه خبرنگار شدیم و تحلیلگر!! و این‌گونه به نظر می‌رسد که دیگر برای خبر و خبرنگار ارزش قائل نیستیم.

همچنان که همه‌چیز جایگاه واقعی خود را ازدست‌داده، روزنامه‌ها هم مانند گذشته مورد اقبال نیستند و گذشت آن زمانی که در صف روزنامه می‌ایستادیم تا ویژه‌نامه اعلام نتایج دانشگاه‌ها را تهیه کنیم و... همه‌چیز انگار رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و انتظارات تغییر کرده، اما رسالت همچنان بجای خود باقی است.

در چنین فضایی، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اگر به‌نقد عملکرد مدیران و مجریان بپردازند، برچسب‌های سیاسی می‌خورند و اگر عملکرد مثبت آن‌ها را انعکاس دهند با برچسب جیره‌خواری بهآانان خورده وبه حاشیه رانده می‌شنوند! چنین برخوردی با موضوع خبر، خبرنگار و روزنامه، باعث شده که دیگر انگیزه‌ای برای کار رسانه‌ای باقی نماند. کار رسانه‌ای کردن در چنین شرایطی فقط عشق می‌خواهد و عشق.

با توجه به شرایط اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌های تهیه کاغذ و اجاره محل و عوامل اجرایی، کار روزنامه کردن بسیار دشوار و سخت‌تر از کار خبرنگاری است. دیگر کمتر کسی آبونمان روزنامه را می‌خرد همچنین با توجه به تنوع روش‌های تبلیغی و گسترش فضاهای مجازی، کمتر کسی هزینه چاپ آگهی به روزنامه‌ها می‌دهد! مگر آگهی‌های دولتی که جنبه اجبار دارند.

 مدیریت کردن روزنامه و استمرار در چاپ و نشر آن، کار ساده‌ای نیست و لذا صاحبان امتیاز روزنامه‌ها و مدیران مسئول، علاوه بر صبر ایوب باید گنج قارون هم داشته باشند. تعطیلی بسیاری از روزنامه‌ها در سطح کشور و به‌ویژه استان خراسان شمالی در طی سال‌های اخیر و یا تبدیل‌شدن آن‌ها از شکل کاغذی به‌صورت الکترونیکی خود گواهی بر این ادعاست.

چاپ هزارمین شماره روزنامه اترک به‌عنوان اولین روزنامه سراسری استان خراسان شمالی، گویای وجود اراده و پشتکار قوی و صبر و حوصله و تلاش وصف‌ناپذیر صاحب‌امتیاز و مدیران مسئول و دست اندر این روزنامه وزین است که علیرغم وجود مشکلات فراوان، توانستند انتشار روزنامه را استمرار بخشند و شاهد چاپ 1 هزارمین شماره آن باشیم.

اینجانب به‌عنوان یک کارشناس توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی و فعال رسانه‌ای، این اقدام را حرکتی ارزشمند در راستای توسعه استان دانسته و ضمن عرض تبریک و خسته نباشید به دست‌اندرکاران این روزنامه متعلق به استان خراسان شمالی، از همه مردم قدرشناس استان و مسئولین محترم تقاضا دارم با حمایت‌های مادی و معنوی خود پشتیبان این کار ارزشمند بوده و مانع از تعطیلی تنها روزنامه بومی استان گردند. خداوند به همه خدمتگزاران واقعی توفیق خدمت همراه با سلامتی عنایت فرماید.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه