ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خراسان شمالی و آخال فراتر از عکس یادگاری پیش خواهند رفت؟

یادداشت – علی قلی زاده

حضور جناب رییسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به خراسان شمالی فرصت مغتنمی برای بیان یکی از مطالبات مهم مردم خراسان شمالی برای توسعه استان در حوزه ارتباط با کشور ترکمنستان است.

کشوری که بیش از سیصد کیلومتر با خراسان شمالی هم مرز است و از آن مهم تر دارای اقوام ترکمن با این کشور است.

کشوری که مطابق قرارداد آخال در صد و پنجاه سال پیش در آنسوی ایران به روسیه تزاری و بعدا به اتحاد جماهیر شوروی پیوست و از لحاظ قومیتی،. زبان، آیین و نژاد با اقوام ترکمن شهرستان رازو جرگلان در خراسان شمالی همبستگی تنگاتنگ دارد.

توسعه ارتباط خراسان شمالی با ترکمنستان موجب می شود کشور ایران از دروازه آشنای جرگلان با این کشور از تفاهم و قرابت بیشتری برخوردار شود.

اگر چه لازم است به عنایت جناب آقای رئیسی برای انعقاد سند توسعه همکاری خراسان شمالی با ترکمنستان اشاره کرد که این مهم بعد از 18 سال از شکل گیری استان خراسان شمالی قدم مهمی محسوب می گردد ولی عدم نظارت کافی بر اجرا و تلاش دولت جهت به فعلیت رسیدن این تفاهمات موجب می شود که این دیدار و انعقاد این سند توسعه نیز مانند بارها نشست و برخاست و با مقامات ترکمنستانی در حد چند عکس یادگاری بماند حال اینکه خراسان شمالی با داشتن پتانسیل های انسانی قابلیت این دارد که دروازه ورود ایران به قلب ترکمن‌ها و آسیای میانه قرار گیرد.

پاسخ به نیازهای درمانی و پزشکی، پذیرش دانشجو، گردشگری، اعزام نیروی کار متخصص عمران و تعامل برای فروش بهتر اسب ترکمن می تواند دلایل اصلی برای توسعه دادن به روابط استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان باشد.

دولت نمی تواند مدعی توسعه روابط خراسان شمالی با استان آخال یکی از 5 استان مطرح کشور ترکمنستان که عشق آباد مرکز این استان است باشد در حالی که به زیر ساخت های حداقلی این استان نداشته باشد.

بر همین اساس لازم است احداث خط ریلی مشهد،بجنورد، گرگان فراتر از طرح های کاغذی دو دهه اخیر از اعتبارات دولتی و فاینانس برخوردار شود؛

رویای مردم خراسان شمالی در مورد گمرک پرسه سو در شهرستان راز و جرگلان به تحقق بپیوندد، خراسان شمالی تا عشق آباد از بزرگراه یا حداقل جاده ای مناسب برخوردار شود.

مسلما بدون تلاش برای ایجاد این زیرساخت‌ها دیدار روسای جمهور ایران و ترکمنستان و امضای قرار داد استاندار خراسان شمالی با استاندار همتای خود در آخال تنها یک کار تشریفاتی در کارنامه دولت و استانداری خواهد ماند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه