ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سیگنال برجامی بایدن

گروه سیاسی: یک خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که اخبار مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را گزارش می‌کند به نقل از منابعی مدعی شده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده در روز پنجشنبه علیه ایران را با احیای برجام مغایر می‌داند. لاورنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی در توییتر نوشت: «از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایر هستند و در صورت حصول توافق، رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.»

او در ادامه نوشته است: «حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی که از سوی دولت بایدن اعمال شد همگی با توافق سازگار دانسته می‌شدند و گفته شد که  در صورت احیای برجام آنها برداشته نخواهند شد.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد شبکه‌‌ای را که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات پتروشیمی این کشور کمک می‌کنند را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند را در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این شبکه با حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتری‌هایی در جمهوری خلق چین و سایر نقاط آسیای شرقی به انجام تراکنش‌های بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.»

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا، علی‌رغم اعمال این تحریم مدعی شده که واشنگتن دنبال بازگشت به برجام است. برایان نلسون، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «ایالات متحده آمریکا، مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال می‌کند.»

 

وی در ادامه مدعی شد: «بدون توافق، ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ادامه خواهیم داد.»

همچنین روز جمعه جوزپ بورل طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین گفت: من با همه طرف ها در حال گفت وگوی مستمر هستم تا همه طرف ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند، گفت: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم گیری شود.

این در حالیست که محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی که در جریان سفر هیئت دولت به اصفهان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: فقط سه درصد از ظرفیت‌های هسته‌ای جهان در ایران واقع شده است اما بیش از ۲۵ درصد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از ایران انجام می‌شود. باید سوال کرد که کشورهایی که علیه ایران با ظرفیت سه درصد هسته‌ای نسبت به دنیا این همه جنجال می‌کنند، چقدر تن به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌دهند.

وی ادامه داد: این جنجال‌ها و فریب‌ها، ادامه راه همان سیاست شکست خورده فشار حداکثری است که هیچ گاه راه به جایی نخواهد برد. غربی‌ها و آژانس می‌دانند که بردن پرونده ایران به شورای حکام نتیجه‌ای ندارد و ما به صورت حقوقی پاسخ لازم را داده‌ایم.

اسلامی تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته مذاکرات زیادی پیرامون موضوع هسته‌ای ایران انجام‌شده که سرانجام به برجام رسید ولی آنها حتی بعد از این معاهده، زیر آن زدند. قرار شد تحریم‌ها لغو شود و ما هم پذیرفتیم که فعالیت هسته‌ای خودمان را محدود کنیم و از حقوق مسلم خودمان کوتاه آمدیم اما طرف مقابل به تعهدات پایبند نبود و اکنون که صحبت بازگشت به برجام است، همان اتهامات واهی قبلی را با مدارک جعلی رژیم صهیونیستی تکرار می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی دیدیم آنها به تعهدات پایبند نیستند، ما هم دوربین‌های اضافه در مراکز هسته‌ای را که برای اجرای برجام نصب شده بود، جمع‌آوری کردیم. این به معنای آن نیست که ما همکاری خودمان را با آژانس بین‌المللی هسته‌ای قطع کرده‌ایم، اما دوربین‌های اضافی و فرا پادمانی را جمع‌آوری کردیم و در صورت بازگشت طرف مقابل به تعهدات برجامی، ما هم عین عبارات برجام را می‌پذیریم.

یشتر نیز، روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان در گزارشی ضمن انتقاد از اقدامات غربی‌ها در ارائه و تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اوضاع کنونی و چشم انداز منطقه و جهان را در صورت فروپاشی دائمی برجام تیره و تار توصیف کرد.

این گزارش به ویژه با تاکید بر شکست دیپلماسی بین المللی در شکل جنگ اوکراین، می‌نویسد که جهان از پیش از این هم شاهد اثرات دردناک جغرافیای اقتصادی در سراسر دنیا، به ویژه در بخش انرژی و کالا بوده است و چنانچه تنش‌ها بین غرب و ایران بالا بگیرد، این مسئله منجر به بالاتر رفتن هر چه بیشتر قیمت انرژی و احتمال وقوع یک نزاع خطرناک در منطقه‌ای حساس خواهد شد.

این روزنامه با انتقاد از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در کارزار ترور شخصیت‌های کلیدی ایرانی و همچنین انجام صدها حملات و اقدامات خرابکارانه برضد منافع ایران در سوریه، نوشت که این اقدامات وضعیت را بیش از پیش وخیم کرده است.

گزارش مذکور ادامه می‌دهد که برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن هر چه بیشتر اوضاع و داغ شدن تنور این جنگ سرد، احیای توافق هسته‌ای همراه با مهار رژیم صهیونیستی می‌تواند اقدامی کلیدی برای اعتمادسازی باشد.

همچنین این گزارش در پایان می‌افزاید که بنابراین هم بلوک غرب و هم ایران باید کمی انعطاف نشان دهند و به حد وسطی در حصول توافق دست یابند. زمان بسیار مهم است و دو طرف باید از لفاظی‌های بیشتر تقابلی به نفع یک وضعیت سازگارتر اجتناب کنند.

پیشتر و پس از تصویت قطعنامه انتقادی و ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، نماینده ایران در واکنش به این قطعنامه گفته بود: درخواست ما برای همکاری با آژانس از طریق قطعنامه بی معنی و ناامید کننده است و برای پاسخ به تصمیم شورای حکام آژانس علیه خود اقدام مناسب انجام خواهیم داد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود ۱۸ خردادماه قطعنامه‌ای که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام ارائه کرده و آن را به تصویب رساندند.»

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه