ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مردودی کابوس دانش آموزان خراسان شمالی

ضربه کاری کرونا به دانش آموزان / افت تحصیلی و مردودی

با وجود گذشت چندسال از شیوع کرونا، این بیماری همچنان عوارض بسیار منفی و نامطلوبی را به دنبال داشته که از جمله آن می‌توان به مشکلات ایجاد شده در حوزه آموزش اشاره کرد که هم اینک این بیماری ضربه کاری به دانش آموزان وارد کرد چرا که دانش آموزان با افت تحصیلی و حتی مردودی مواجه شده اند.

شماری از معلمان و اولیای دانش آموزان خراسان شمالی ضمن اینکه متاسفانه دانش آموزان در دو سال اخیر از افت تحصیلی رنج می برند تصریح کردند که آموزش و پرورش باید برنامه ای مدون و اساسی برای جبران عقب ماندگی دانش آموزان داشته باشد تنها برگزاری چند ساعت کلاس آموزشی این مشکل رفع نخواهد شد.

از ابتدای شیوع کرونا شاهد غیر حضوری شدن مدارس و ارائه آموزش ها در بستر فضای مجازی بودیم که تاکنون پیامدهای ناگوار آن نظیر افت تحصیلی دانش آموزان و اعتیاد فضای مجازی شاهد بوده ایم که برخی از والدین  نیز توانایی آموزش را نداشتند که هنوز هم این امر به قوت خود باقی است.

اگر چه برخی از والدین در زمان شیوع کرونا برای پیشرفت تحصیلی فرزندان خود از معلمان خصوصی برای آموزش استفاده کردند و از آموزش در بستر مجازی بهره بردند اما تعداد زیادی از دانش آموزان به ویژه ساکنان روستاها و مناطق عشایر و مناطق حاشیه نشین به نوعی با مشکلاتی از جمله نبود گوشی هوشمند و رایانه و اینترنت و بی سوادی و یا کم سوادی اولیا مواجه بودند و با وجود گذشت بیش از دو سال برخی از این دانش آموزان حتی به تازگی صاحب یگ گوشی شده اند و برخی نیز با وجود امکانات از آموزش بی بهره بودند و نتواستند محتوای درس را آموزش ببیننند.

با وجود اینکه برخی از معلمان در ایام شیوع کرونا برای آموزش دانش آموزان زحمات زیادی کشیدند اما برخی از این قشر نیز در خصوص نحوه‌ آموزش در بستر فضای مجازی اطلاعات کافی نداشتند و بعضا خود نیز از امکانات بی بهره بودند.

کمبود تولید محتوا آموزشی یکی از مهم ترین مشکلات بوده است و نبود امکانات، نبود اینترنت و کندی آن نیز از دیگر مشکلات آموزش در فضای مجازی در سال های اخیر بود.

با وجود اینکه در چند سال گذشته طرح هوشمند سازی مدارس در سطح کشور آغاز شده بود و در این استان نیز در این خصوص اقداماتی انجام شد اما بیشتر در حد شعار باقی مانده بود چرا که در زمان بیماری کرونا این حوزه مهم ترین مشکل مطرح شد و مدارس، معلمان و دانش آموزان در این خصوص اطلاعات کافی نداشتند و همین عامل باعث افت تحصیلی دانش آموزان  شد.

یکی از آموزگاران با بیان اینکه اگر چه در دوران شیوع کرونا به ناچار به استفاده از آموزش‌های مجازی بودیم اما این شیوه آموزش جدید مشکلات جدی از جمله افت تحصیلی را به همراه داشت و هم اکنون باید به نوعی این عقب ماندگی جبران شود که تلاش معلمان و حتی خانواده ها را می طلبد چرا که اگر دانش آموزان به همین منوال به مقاطع بالاتر بروند دچار مشکلات اساسی خواهند شد که در سال های آینده باعث مردودی و حتی ترک تحصیلی خواهد شد.

علی اصغر رحیمی که در مناطق حاشیه ای شهر بجنورد مشغول به کار است افزود: حتی برخی از دانش آموزان این مدرسه با وجود برگزاری کلاس های حضوری به نوعی با بهانه های مختلف از جمله کسالت و .. در سر کلاس درس حاضر نمی شدند و اولیای آنان نیز اذعان دارند که فرزندانشان علاقه به تحصیل را از دست داده اند و اصرار بر ترک تحصیل دارند.

وی تصریح کرد: هم اکنون باید مشاوران بیشتر در مدارس حضور یابند و اینگونه دانش آموزان را شناسایی و آنان را به ادامه تحصیل تشویق کنند و به نوعی باید عقب ماندگی تحصیلی جبران شود تا دوباره علاقه این دانش آموزان به مدرسه ایجاد شود، بیشترین دلیلی که باعث بی انگیزه بودن دانش آموزان برای تحصیل می شود افت تحصیلی است.

کرونا ویروس با تغییر به پاندمی جهانی مشکلات و چالش های بسیاری بر جهان تحمیل نمود که جهت جلوگیری و پیشرفت مرگ و میر بسیاری از سازمان های دولتی به خصوص نظام تعلیم و تربیت وارد عصر جدید از آموزش مجازی شد ، تعطیلات برای بسیاری از دانش آموزان تهدید می تواند محسوب شود آن دسته از دانش آموزان شرایط مساعد مالی در خرید تجهیرات مجازی ندارند و والدین سواد کافی در هدایت تحصیلی این دسته از دانش آموزان نیست،متعاقبا باعث ترک تحصیلی و افت تحصیلی خواهیم بود.

یکی از فرهنگیان در خراسان شمالی گفتدر دوران کرونا، اکثریت دانش‌آموزان نتوانستند مثل دوران حضوری بودن آموزش ندیدند که دچار افت تحصیلی شدند.

وحید کریمی در مورد تاثیرات مخرب تعطیلی مدارس بیان کرد:  بیشتر دانش‌آموزان در درس های اصلی دچار افت شدند و این مشکلی شایع بین همه آنها بود، اما علت اصلی این مشکل، تدریس مجازی و مجازی شدن کلاس‌ها بود، زیرا دانش‌آموز با قرار گرفتن در فضای کلاس درس و ایجاد رقابت دوستانه با همکلاسی‌هایش می‌تواند در یادگیری بهتر عمل کند و این در حالی است که تعداد زیادی از دانش آموزان این استان حتی از گوشی و یا تبلت نیز محروم بودند و تنها به نوشتن مشق و یا روخوانی از کتاب اکتفا کرده اند و حتی برخی از خانواده ها بیان کرده اند که حتی فرزندشان کتاب های درسی را یکبار مطالعه نیز نکرده اند  و تنها در روز امتحان با کمک دوستان و آشنایان آزمون داده اند.

وی افزود: در چند روز بعد از حضوری شدن کلاس ها در یک درس از دانش آموزان آزمون گرفتم که اکثریت آنان نمره های پایینی داشتند که نشان می داد محتوای درس را متوجه نشده اند.

وی به خانواده ها توصیه کرد که هم اکنون باید تلاش کنند تا به هر نحوی است این عقب ماندگی را به نوعی جبران کنند و برای آموزش فرزندان خود باید وقت بگذارند و هزینه کنند که البته این امر از عهده برخی از خانواده ها بر نمی آید اما آموزش و پرورش و معلمان خیر و نکیوکار باید برای دانش آموزان نیازمند فکر اساسی بکنند.

وی گفت: من خودم نیز سه فرزند دانش آموز دارم که دو نفر از آنان در مقطع متوسطه تحصیل می کنند به اجبار برای جبران عقب ماندگی از معلم خصوصی برای آموزش استفاده کردیم و حتی در کلاس های مجازی که توسط شرکت های خصوصی با کیفیت بالا برگزار می شود نیز ثبت نام کردیم.

وی از خانواده ها خواست تا با هر روشی  که می توانند از جمله کمک از اقوام و نزدیکان، دوستان و آشنایان که توانمندی آموزش دارند برای جبران عقب ماندگی تحصیلی استفاده کنند چرا که دانش آموزان در پایه های بالاتر دچار مشکلات اساسی خواهند شد که این امر باعث ترک تحصیلی خواهد شد یا انگیزه تحصیل از آنان گرفته می شود.

وی افزود: لازم است خانواده‌ها سعی کنند که فرزند دانش‌آموز خود را درک و مورد حمایت قرار دهند، فشار دروسی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، عربی، علوم و زبان انگلیسی باعث می‌شود دانش‌آموز ناامید شود و دست از تلاش و کوشش خود بردارد، پس خانواده‌ها تلاش کنند که وسایل و امکانات آموزش را در حد ممکن برای آن‌ها تأمین کنند و اجازه ندهند هیچ چیزی مانع پیشرفت آینده‌سازان کشور بشود.

وی از معلمان خیر و نیکوکار خواست تا به دانش آموزان نیازمند و حتی به سایر دانش آموزان کمک کنند تا این دوران را گذر کنند و این افت تحصیلی مانع رشد آنان نشود.

مردودی چهار هزار و ۸۵۵ دانش آموز

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز گفته است که باتوجه به شیوع کرونا از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰، چهار هزار و ۸۵۵ دانش آموز مقطع ابتدایی این استان مردود شدند.

ابوالقاسم اکبری اظهار داشت: در این بازه زمانی  از مجموع ۱۰۴ هزار و ۷۰۰ دانش آموز مقطع ابتدایی ، ۲ هزار و ۳۸۸ دانش آموز در پایه اول مردود شدند.

وی گفت: همچنین  از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ ، ۴۱۸ دانش آموز در این مقطع ترک تحصیل کردند.

وی افزود: در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی  ۹۷۹۸ نرخ تکرار و مردودی دانش آموزان یک و هشت دهم درصد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: همچنین نرخ تکرار و مردودی در سال تحصیلی ۹۸- ۹۹، ۲ و پنج دهم درصد شد.

اکبری در ادامه با اشاره به اینکه با حضوری شدن مدارس امید است تا از تعداد مردودی و افت تحصیل دانش آموزان به ویژه پایه اول کاسته شود گفت: از ابتدای بازگشایی مدارس در سال جاری تاکنون ۹۸ درصد دانش آموزان استان از مدارس حضوری استقبال کردند.

وی افزود: ۲ درصد باقی مانده نیز به دلیل بیماری های فصلی و زمینه ای در مدارس حضور نیافتند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز گفته است که در نیمه نخست سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ، ۲ هزار و ۷۶۱ دانش آموز مقطع ابتدایی در طرح تثبیت یادگیری شرکت کردند.

عصمت بدخشان افزوده است که این طرح ویژه دانش آموزان دارای سطوح عملکرد تحصیلی نیاز به آموزش و تلاش بیشتر و قابل قبول در دروس ریاضی، فارسی و علوم بوده و با هدف مداخله آموزشی و جبران یادگیری دانش‌آموزان دارای افت تحصیلی اجرا می‌شود.

وی گفت:در هفته چهارساعت کلاس آموزشی برای دانش آموزانی که مشمول طرح تثبیت یادگیری بودند برگزار شد.

وی افزود: همچنین در نیمه دوم سال تحصیلی جاری پس از برگزاری آزمون خردادماه و بررسی عملکرد دانش آموزان این کلاس ها برای آن تعدادی که نیاز به آموزش و تلاش بیشتر باشد برگزار خواهد شد.

 معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفتسال گذشته پنج هزار و ۱۳ دانش‌آموز دارای سطح عملکردی «نیاز به آموزش و تلاش بیشتر» و «قابل قبول» بودند که با برگزاری کلاس‌های جبرانی در تابستان، چهار هزار و ۲۰۰ نفر در این طرح شرکت کردند

بدخشان گفت: ۸۸۵ معلم و ۶۲ دانشجو معلم در این طرح همکاری کردند.

وی در ادامه جبران ضعف یادگیری، مداخلات بهنگام آموزشی، کاهش افت تحصیلی و تکرار پایه و ترک تحصیل دانش آموزان بویژه در پایه اول و دوم ابتدایی را از مهمترین اهداف این طرح اعلام کرد و گفت: مخاطبان این طرح دانش آموزان ۶ پایه دوره ابتدایی هستند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه