ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

رهبر انقلاب در دیدار با امیر قطر:

مسائل منطقه باید بدون دخالت عناصر خارجی حل شود

گروه سیاسی: سفر روز پنجشنبه امیر قطر به تهران در مقطع حساسی از نظر وضعیت امنیت منطقه و نیز مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام شد. شیخ تمیم طی اقامتش در تهران، درباره موارد مختلفی از جمله روابط دو کشور، مسائل منطقه‌ای و بین المللی با مقام‌های ایرانی گفت و گو کرد. بنا بر گزارش‌های رسیده، از میان موضوعات مطرح شده در جریان سفر شیخ تمیم به تهران، مذاکراتش با رهبر انقلاب اسلامی آیت الله سید علی خامنه ای و رئیس جمهوری ایران سید ابراهیم رئیسی در خصوص صلح و امنیت منطقه، اهمیت بیشتری داشته است.

در گفت و گوهای ایران و قطر درباره امنیت منطقه، دیدگاه‌ها و روش‌های ایران برای حل چالش‌های مبتلا به منطقه غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بیانیه‌های منتشر شده پس از دیدار امیر قطر حاکی از آن است که به نظر می‌رسد رویکرد ایران برای نیل به صلح و امنیت در منطقه بر دو اصل استوار باشد که عبارتند از: عدم مداخله قدرت‌های خارجی در منطقه و مذاکره میان کشورهای منطقه.

این دو اصل در دیدار رهبر معظم انقلاب با امیر قطر نیز به طور خاص مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش سایت رسمی رهبر معظم انقلاب، به عقیده آیت الله خامنه ای مسائل و مشکلات منطقه باید بدون دخالت عناصر خارجی حل شود و راه حل مشکلات منطقه در دست کشورهای منطقه قرار دارد که باید از طریق گفت و گو به آن دست یابند.

 

به گفته ایشان: «مشکل سوریه و یمن هم از طریق مذاکره قابل حل است. البته مذاکره نباید از موضع ضعف باشد در حالی که طرف‌های مقابل یعنی عمدتاً آمریکا و دیگران به قدرت نظامی و مالی متکی هستند».

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به معضلات دخالت دادن اسرائیل در منطقه گفتند: «ما کشورهای منطقه هر چه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همکاری و همفکری تقویت کنیم».

گفت و گوهای امیر قطر با رئیس جمهوری ایران نیز بر صلح و امنیت منطقه متمرکز بود. رئیسی در دیدارش با امیر قطر تاکید کرد دو کشور این ظرفیت را دارند که بستری برای مقابله با چالش‌های موجود در منطقه باشند.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به تأثیر مخرب دخالت غرب بر امنیت منطقه و تاکید بر اهمیت حل مشکلات منطقه گفت: ایران و قطر بر این نکته تاکید داشتند که مداخله کشورهای بیگانه و غرب در این منطقه برای امنیت منطقه مخرب خواهد بود.

امیر قطر نیز با اشاره به مواضع یکسان و همسو تهران و دوحه در خصوص مسائل منطقه گفت: ما آماده‌ایم در خصوص سوریه، عراق، فلسطین، یمن و افغانستان به توسعه همکاریها ادامه بدهیم.

وی با اشاره به نقش مهم ایران در مسائل مختلف منطقه افزود: حفظ امنیت و کرامت ملت‌های منطقه و حق تعیین سرنوشت خودشان ضروری است و دخالت‌های خارجی عامل برهم زدن اوضاع زندگی در برخی کشورهای منطقه شده است.

همچنین فدا حسین مالکی در مورد اهمیت سفر امیر قطر به تهران گفت:سفر امیر قطر از جهات مختلفی حائز اهمیت است. قطر  کشوری دارای موقعیت خاص استراتژیک در منطقه است و در فراز و نشیب‌های تحولات سیاسی منطقه، سعی  کرده است از سیاست‌های جمهوری اسلامی فاصله نگیرد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به عادی‌سازی روابط برخی دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی،گفت:در شرایط فعلی، رژیم صهیونیستی با شیطنت به دنبال نفوذ در کشورهای عربی و منطقه است و در تلاش است،تحریکاتی علیه جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد کند،اما سفر امیر قطر به ایرانریال توطئه عادی سازی روابط را تا حدودی خنثی کرد و نشان داد که این کشور به دنبال  تقویت روابط استراتژیک خود با ایران است.

نماینده مردم زاهدان با مثبت ارزیابی کردن روابط دوستانه  تهران- دوحه گفت: روابط و مبادلات تجاری ایران و قطر نیاز به تقویت بیشتری دارد،چون جمهوری اسلامی در موقعیت‌های خاص و شرایط سختی که سعودی برای قطر ایجاد کرد، همواره در کنار مردم قطر بود و تقویت مشارکت در حوزه انرژی  از دستاوردهای این سفر است.

مالکی با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای کمک به قطر در برگزاری بازی‌های جام جهانی تصریح کرد:  موضوع همکاری ایران برای برگزاری جام جهانی از دیگر مواردی است که می تواند یکی از موضوعات سفر امیر قطر  باشد قطعا ایران با داشتن ظرفیت‌های حوزه ورزشی و نزدیکی به قطر می‌تواند در این رویداد بزرگ ورزشی با قطر همکاری کند.

وی در مورد گمانه زنی‌ها برای نقش میانجی گری قطر در روابط ایران و آمریکا گفت: قطر ظرفیت میانجی‌گری بین ایران و آمریکا را دارد، قطر می‌داند زمانی که عمان این نقش را بازی می‌کرد با بدعهدی امریکا مواجهه شد اذا با توجه به این تجربه، قطر در این میانجی‌گری خود را در مقابل ایران زیر سوال نمی‌برند چون آمریکایی‌ها نشان دادند که بر عهد و پیمان خود پایبند نیستند.

در همین راستا روز گذشته خبر دیگری منتشر شد که بیش از پیش بیانگر اهمیت سفر امیر قطر به ایران است. تور اروپایی امیر قطر شامل کشورهایی همچون اسپانیا، آلمان، انگلیس، فرانسه و همچنین سوئیس است و قصد دارد در همایش اقتصادی "داووس" شرکت کند که طی روزهای ۲۲ تا ۲۶ ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد. رسانه‌های غربی پیش بینی کرده‌اند که امیر قطر در جریان این سفرها تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ بین ایران، آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

خبرگزاری آناتولی، دفتر پادشاهی قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، قرار است تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور در جریان تور اروپایی خود با رهبران این کشورها و مسئولان برجسته آنها در خصوص راه‌های لازم برای تقویت روابط و همکاری دوجانبه گفت‌وگو کند.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، امیر قطر همچنین شماری از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مهم را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در این بیانیه آمده است، تور اروپایی آل ثانی شامل کشورهایی همچون اسپانیا، آلمان، انگلیس، فرانسه و همچنین سوئیس است و قصد دارد در همایش اقتصادی "داووس" شرکت کند که طی روزهای ۲۲ تا ۲۶ ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

دفتر پادشاهی قطر به اینکه تور اروپایی امیر این کشور تا چه زمانی طول خواهد کشید، اشاره‌ای نکرد و این تور پس از سفر وی به ایران و ترکیه در دوره اخیر آغاز شده است.

رسانه‌های غربی پیش بینی کرده‌اند که امیر قطر در جریان این سفرها تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ بین ایران، آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش اترک، رویکرد ایران برای حل چالش‌های منطقه‌ای تا حد قابل توجهی بر ادامه روش‌های قبلی آن استوار است. به نظر می‌رسد رویکرد دولت رئیسی در خصوص مسائل منطقه در راستای ابتکار عمل امید باشد که توسط دولت قبل برای حل و فصل اختلافات منطقه‌ای ارائه شده بود و بر انجام مذاکره میان کشورهای منطقه و پرهیز از دخالت بیگانگان تاکید داشت.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه