ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

پیش بینی تولید 250تن گندم در استان مرکزی

اترک/عبدی: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی درنشست صمیمی تشکلهای بخش کشاورزی با استاندار مرکزی با بیان اینکه بخش کشاورزی 18.5 درصد اشتغال استان مرکزی را دربر می‌گیرد اظهار داشت: 200 تا 250 هزار تن گندم امسال در استان مرکزی تولید می‌شود.

علی صفری افزود: وظیفه عمده بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور است به همین واسطه بخش کشاورزی و جهاد کشاورزی استان‌ها وظایف پراکنده و گسترده در تامین امنیت غذایی دارند.

وی افزود: علی‌رغم اینکه استان ما به عنوان یک استان صنعتی شناخته شده است ولی در بخش کشاورزی جزو 10 استان نخست به شمار می‌رویم  و دارای رتبه‌های متعددی در بخش کشاورزی کسب شده است امیدواریم با عنایت جناب استاندار بتوانیم رتبه‌ها را افزایش دهیم، در اینجا دست کشاورزان را برای ایجاد امنیت غذایی در کشور می‌بوسم.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: کل اراضی کشاورزی استان مرکزی 675 هزار هکتار است که از این میزان 383 هزار هکتار اراضی زراعی، 76 هزار هکتار اراضی باغی  است.

صفری تصریح کرد: کل تولیدات بخش کشاورزی در استان حدود 3 میلیون و 107 هزار تن در سال است که به تفکیک یک میلیون و 925 هزار تن محصولات زراعی، 557 هزار تن محصولات باغی، 562 هزار تن محصولات دامی و 5 هزار و 400 تن آبزییان است و ارزش محصولات کشاورزی استان به قیمت سال حدود 24 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: سهم اشتغال بخش کشاورزی در استان مرکزی معادل 18.5 درصد است، ارزش صادرات ما در سال 1400 به میزان 102 هزار دلار، تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان 93 هزار و 500 نفر و سهم جی دی پی در کل کشور تا پایان سال 97 حدود 0.03 درصد بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: گندم جزء محصولات شاخص زراعی استان است که در شرایط آب‌سالی حدود 420 هزارتن تولید شده است امسال به واسطه خشکسالی پیش‌بینی ما بین 200 تا 250 هزار تن است امیدوایم محقق و خریداری شود.

صفری عنوان کرد: حمایت، توسعه و هدایت صنایع تبدیلی بر عهده وزارت کشاورزی است در این راستا هزار و 146 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت انجام شده است، 344 جواز تاسیس صادر شده که 95 فقره از جوازهای صادر شده بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: محصولات شاخص باغی استان گل و گیاه زینتی، انگور، انار، پسته، سیب، سبزی و سیفی، گلخانه‌ای، گوجه فرنگی، گل محمدی، گیاهان دارویی و زعفران است.

رئیس جهاد کشاورزی بیان کرد: تولیدات گلخانه‌ای استان یکی از اولویتهای بخش کشاورزی و وزیر است با توجه به اینکه با بحران کم آبی روبرو هستیم استان مرکزی به عنوان یکی از پیشروان توسعه کشت گلخانهای است هزار و 120 هکتار مساحت گل و گیاهان زینتی ما است که عمدتا در محلات و خمین واقع شده است، 5 مجتمع گلخانه‌ای خصوصی در استان وجود دارد.

صفری خاطرنشان کرد: سالانه 374 هزار تن شیر، 54 هزار و 600 تن گوشت قرمز، 70 هزارتن گوشت مرغ، 48 هزار و 400 تن تخم‌مرغ، 5 هزار و400 تن آبزیان و هزار و 170 تن عسل در استان مرکزی تولید می‌شود.

همچنین در این نشست فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی  با اشاره به پیگیری مشکلات بخش کشاورزی در سفر رئیس جمهور به استان اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور برخی مسائل باید پیگیری شود در این زمینه کارگروه‌هایی از تشکل‌های مختلف تشکیل شده است، اگر بخش کشاورزی در سند تحول مردمی نیاز به افزودن مطلبی دارد حتما مطالبه شود، پیشنهاد خود را به ما ارائه دهید درصورتی که قابلیت طرح داشته باشد انجام می‌گیرد، در سفر رئیس جمهور پیشنهادات بودجه‌ای مطرح می‌شود.

وی افزود: سند تحول دولت مردمی یک فصل، چهار موضوع، 9 عامل ایجاد کننده، 12 راهبرد و 42 اقدام مربوط به بخش کشاورزی است اگر این اقدامات انجام شود ده‌ها چرخش تحول آفرین در بخش کشاورزی بروز می‌نماید.

استاندار مرکزی عنوان کرد: به جای اینکه به رشد و پیشرفت در آینده توجه داشته باشیم عمده وقت و زمان ما صرف حل مشکلات گذشته شده است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: موانعی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد وضع موجود به وضع مطلوب برسد بنابراین موانعی موجود در نظام سیاسی کشور باید برطرف شود تا زمانی ساختار نظام سیاسی تغییر نکند بهترین دستورات به نتیجه نمی‌رسد، بالغ بر هزار پروژه و طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد اگر سی سال بودجه کشور سهم این طرح‌ها شود  این پروژه‌ها تمام می‌شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: در خصوص افزایش سرمایه صندوق توسعه محصولات کشاورزی به زودی این سرمایه حداقل به 6 الی 7 برابر در گام نخست افزایش می‌یابد امیدواریم بتوانیم در گام‌های بعدی حرکت بیشتری در حوزه صندوق توسعه محصولات کشاورزی در استان داشته باشیم.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: مسائل مربوط به آب و برق مربوط به جهاد کشاورزی نیست در این زمینه معاونت اقتصادی استانداری جلسه‌ای را با معاونان آب و فاضلاب برگزار می‌کنند آنچه در حوزه اختیارات ما است انجام می‌گیرد آنچه موارد قانونی دارد باید توجه و روشن شود قوانینی در مجلس وجود دارد که حوزه آب را نابود کرده است.

وی ادامه داد: در استانداری مسائل کلان مربوط به دو معاونت عمرانی و اقتصادی استانداری است، حوزه کشاورزی، آب و برق مربوط به معاونت عمرانی استانداری است ولی حوزه اقتصادی آن را دنبال کند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه