مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی آخرین برآورد زمانی برای بازگشایی محور آشخانه-بجنورد و حل مشکلات محور بجنورد-آشخانه را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، یکم اردیبهشت ماه مصادف با ۱۹ رمضان بود که باند شمالی محور آشخانه-بجنورد با اعلام اداره کل راهداری مسدود شد.
پایدار کردن فرونشست مسیر به علت نشست های اتفاق افتاده طی چند ماه گذشته، علتی بود که به خاطر آن محور بجنورد-آشخانه و بالعکس در برنامه ترمیم قرار گرفت.
جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا در خصوص این اقدام، اظهار کرد: پایدار سازی و ایمن سازی این محور پیش از تعطیلات نوروز آغاز شد اما با توجه به اینکه نوع خاک منطقه سبب ریزش تونل ها و چاه های حفر شده به تعداد 7 مورد شده بود، نظر پیمانکار و نتیجه بررسی های مجدد این بود که محور مذکور باید به روش ترانشه باز، ترمیم و بهسازی شود.
شهامت افزود: هم اکنون باند جنوبی محور آشخانه به بجنورد در دست ترمیم است و تردد مسافران از مسیر جایگزین آن یعنی جاده قدیم آشخانه-بجنورد (جاده بدرانلو) انجام می شود.
وی گفت: با توجه به بارش رحمت الهی طی چند روز گذشته و تاخیر ۳ روزه در اجرای عملیات، پیش بینی ما این است که حداکثر تا ۲ هفته دیگر، عملیات در محور آشخانه-بجنورد به اتمام رسیده و زیر بار ترافیک می رود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تردد خودروها در مسیر بجنورد-آشخانه از باند شمالی در حال انجام است، اعلام کرد: پس از اتمام عملیات در باند جنوبی، عملیات ترمیم فرونشست در باند شمالی آغاز و مسیر جایگزین برای آن در نظر گرفته می شود.
شهامت ادامه داد: هم اکنون مشاور در حال بررسی عملیات در باند شمالی است و به علت سبک تر بودن کار در این محور، حدود ۳ هفته نیز محور بجنورد به آشخانه از باند شمالی محور اصلی مسدود خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از اتمام عملیات باند جنوبی و برقراری ترافیک در مسیر آشخانه-بجنورد، باند شمالی مسدود شده و بار آن یا به محور جنوبی منتقل می شود یا به جاده قدیم انتقال می یابد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: البته از آنجایی که پیش از آغاز عملیات باند شمالی، محور آشخانه-بجنورد (باند جنوبی) ترمیم می شود، تمام مشکلات آن برطرف شده و پتانسیل تحمل بار ترفیکی به صورت ۲ طرفه را نیز خواهد داشت، لذا احتمالا بار ترافیکی محور بجنورد-آشخانه (باند شمالی) به این محور منتقل شده و عملا به مدت حداکثر ۳ هفته این محور ۲ طرفه باشد تا عملیات به اتمام برسد.
شهامت با بیان اینکه جاده قدیم بجنورد نیز طی ۲ سال گذشته بهسازی شده و فرونشست ها آن برطرف شد، اظهار کرد: کماکان جاده قدیم بجنورد نیز توانایی تحمل بار ترافیکی خودروهای عبوری را خواهد داشت.
وی به علائم و تابلوهای جاده قدیم بجنورد نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه سال گذشته حدود ۶۰ مورد سرقت تابلو و علائم ترافیکی داشتیم که ۴۰ مورد از آن ها با همکاری پلیس و مقام قضایی کشف شد؛ با این وجود اعتبارات ما پاسخگوی جایگزینی فوری تابلوها نیست.
وی تاکید کرد: با این وجود علائم و تابلوهای محل های ضروری، نصب شده و خط کشی ها نیز تجدید شده است. پلیس راه نیز ۹۰ درصد توان گشت های خود را در جاده قدیم مستقر کرده تا از از حوادث جلوگیری شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با بیان اینکه تا پایان عملیات بهسازی و ترمیم محور بجنورد-آشخانه و بالعکس، مردم با تراکم تردد روبه رو خواهند بود، گفت: از مردم تقاضا داریم ضمن همراهی با نیروهای پلیس و راهداری، سفرهای خود را به زمان های اوج تردد موکول نکنند تا با ترافیک روبه رو نشده و آن را افزایش ندهند.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش قابل توجه ترافیک در ایام خاص و تعطیلات و احتمال ایجاد ترافیک آزاردهنده در محور جاده قدیم در برخی ساعات اوج سفر، با رعایت سرعت مجاز و فاصله طولی و حتی الامکان تغییر زمان سفر به ساعت غیر اوج، خدمتگزاران خود در پلیس راه و راهداری را در گذر از شرایط ترافیکی اجتناب ناپذیر، یاری کنند.