ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

خطیب‌زاده در نشست خبری:

توافق موقت در دستورکار ما نیست/ هیچ پیش شرطی را در وین نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین، گفت: توافق موقت یا چیزهای شبیه آن، هیچگاه در دستورکار ما نبوده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین، گفت: آنچه که امروز در وین شاهد آن هستیم، پیشرفت در مسیر درست است. ما در چهار حوزه، پیشرفت‌هایی داشتیم که در برخی از اسناد میزان پرانتزها کم‌تر و کم‌تر شده است که موفقیت بزرگی بوده است.

وی افزود: بسیاری از ایده‌هایی که جمهوری اسلامی از جمله در حوزه‌ی تضامین مطرح کرده بود، تبدیل به کلمات شده‌اند.

همه پذیرفته‌اند که آمریکا نباید دوباره از توافق خارج شود

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مهم این است همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج آمریکا از برجام رخ داد تکرار شود. ایده‌های کاملاً اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌ها امکان گفت‌گو درباره تضامین را فراهم کرده است.

خطیب‌زاده تصریح کرد البته طبیعی است که ما در فضای رسانه‌ای، آنچه را که در پشت درهای بسته مذاکرات انجام می‌شود را مجدد درباره آن مذاکره نمی‌کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا است و به همین دلیل مسیر اخذ تضامین، مسیر مهمی است.

هیچ پیش شرطی را نپذیرفته و نمی‌پذیریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات «رابرت‌مالی» درباره پیش‌شرط برای آزادی زندانیان مجرم این کشور در ایران، گفت: ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است و نمی‌پذیرد و اگر طرح این موضوعات برای مصارف داخلی و رسانه‌ای باشد، عبور می‌کند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است، نباید با اظهارات پیچیده، پیچیده‌تر شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از روز اول نگرانی‌های خود را در خصوص اتباع بازداشت‌شده در آمریکا مطرح کرد و به خاطر موضوع انسانی این داستان، به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم و پیش از مذاکرات و حتی همزمان با این مذاکرات، این موضوع در دستور کار ما بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اگر ایالات متحده به توافقاتی که از قبل انجام شده بود پایبند باشد، این موضوع انسانی در کمترین زمان ممکن قابل حل است.

خطیب‌زاده گفت: برخلاف ایرانیان گروگان گرفته شده در آمریکا که به بهانه‌های دور زدن تحریم‌ها در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند، اتهامات و جرایم آن‌هایی که در ایران زندانی هستند در دادگاه صالحه طی شده است.

توافق موقت در دستور کار ما نیست

وی در خصوص طرح توافق موقت نیز، گفت: موضع ما درباره آنچه در وین در حال گفتگو است روشن و ثابت است. توافقی که دنبال آن هستیم باید پایدار و قابل اتکا باشد و چیزی را کمتر از این نمی‌پذیریم. آن‌چه برای ما اصالت دارد، کیفیت آن چیزی است که توافق می‌شود؛ نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر از آن.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه توافق موقت یا چیزهای شبیه آن، هیچگاه در دستورکار ما نبوده است، تصریح کرد: امیدواریم هماهنگ‌کننده برجام این موضوع را به آمریکا منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی و محتوایی وجود دارد و امیدوارم آمریکا این ضرورت را متوجه شده باشد.

همواره در کنار مردم یمن بوده‌ایم

خطیب‌زاده در واکنش به اوضاع یمن هم، گفت: ایران همواره در کنار مردم یمن بوده است که صدای این مردم مظلوم تحت فشار به گوش جهانیان برسد.

وی با بیان اینکه سعی کردیم از سازوکارهای سیاسی بتوانیم به فرآیند گفتگوهای «یمنی- یمنی» کمک کنیم، اظهار داشت: طرف‌هایی که منافع زیادی در فروش سلاح دارند مانند برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه، انگلیس و آمریکا به صورت مشخص دخالت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در دریای عمان، گفت: هدف رزمایش مرکب که با شرکت واحدهای مختلف نظامی نیروهای ایران و واحدهایی از چین و روسیه، برگزار شد، صلح و ثبات در منطقه بود، ضمن آنکه مسیر تعاملات ایران با روسیه و چین در حال گسترش است.

تبیین علت کندی مذاکرات وین

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص علت کندی مذاکرات، گفت: یکی از دلایل کندی در وین، عدم آمادگی آمریکا در خصوص برخی ایده‌های ماست. در برخی حوزه‌ها از جمله راستی آزمایی موضوعات بسیار مهمی همچنان باقی مانده است که باید در خصوص آن‌ها در واشنگتن تصمیم سیاسی گرفته شود و امیدواریم این تصمیم سیاسی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه درباره سفیر روسیه در وین اظهارنظری نمی‌کنم و همه مذاکره کنندگان در وین اظهارات خودشان را داشته‌اند، اظهار داشت: گفتگوها در مسیر درست با موضوعات مشخص دنبال می‌شود. معتقدیم اگر به آنچه بر روی میز است تعهد شود و طرف مقابل اراده داشته باشد، گفتگوها به نتیجه منجر خواهد شد.

گفتگوها برای بازگشت پول ایران از کره لاک پشتی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت بدهی کره‌جنوبی به ایران نیز گفت: متأسفانه بدهی قطعی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده است و آنچه بین دو کشور گفتگو می‌شود با سرعت لاک پشتی در حرکت است که نه مورد قبول ایران است و نه فراموش می‌شود.

خطیب‌زاده افزود: این‌ها پول مردم ایران و منابع قطعی مردم ما است که نزد دولت کره به امانت مانده و ما رعایت این امانت را ندیده‌ایم.

وی در خصوص پرداخت حق عضویت کشورمان از طریق بخشی از بدهی کره به ایران، گفت: آنچه انجام شده است بخش کوچکی از پول ما در کره است که به حساب امنی در سازمان ملل منتقل شده است. منتظر شرایطی هستیم که امکان دسترسی کامل به منابعمان ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات شیخ «قیس خزعل» (از رهبران جریان مقاومت عراق)، گفت: ایران همواره حامی و در کنار مقاومت بوده است و در مقابل جبهه تعدی و تجاوز تلاش می‌کند که صدای مظلومان را زنده نگه دارد و بر این تعهد خود همواره استوار بوده و همه هم این را می‌دانند.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به برخی حاشیه‌سازی‌ها در خصوص نوع عضویت ایران در اجلاس شانگهای، تصریح کرد: در این خصوص برخی حاشیه سازی‌ها بر متن غلبه پیدا کرده است. در زمان برگزاری اجلاس سران و زمانی که عضویت ایران پذیرفته شد، وزارت امور خارجه بیانیه‌ای صادر کرد که فرآیند عضویت دائم آغاز شده و ایران به عضویت دائم بعد از درخواست ۱۴ ساله درآمده است.

وی همچنین در واکنش به مناقشه پیش‌آمده بین روسیه و اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران با دقت و از نزدیک تحولات اوکراین را پیگیری می‌کند که با طرف‌های درگیر، رایزنی‌های خود را داشته باشد. راه حل ما برای همه تنش‌ها گفتگو و راه حل سیاسی است و امیدواریم با کاهش تنش به چنین گفتگوهایی نزدیک شویم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه