ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ایجاد شغل برای 7هزار نفر در افق منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

اترک: منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی در دو فاز قابلیت اجرایی دارد که طبق پیش بینی های انجام شده در افق این طرح برای هفت هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

به گزارش اترک،تعریف منطقه ویژه اقتصادی به صورت جداگانه توسط هر کشور تعیین می شود اما به طور کلی منطقه ویژه اقتصادی منطقه ای است که در آن قوانین کسب و کار و تجارت با سایر نقاط کشور متفاوت است و البته که مناطق ویژه اقتصادی در داخل مرزهای کشور واقع شده اند و هدف آنها شامل افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، ایجاد شغل و مدیریت مؤثر است.

مزایایی که یک شرکت با قرارگرفتن در یک منطقه ویژه اقتصادی به دست می آورد، به این معناست که می تواند کالاها را با هدف رقابت در سطح جهانی با قیمت پایین تر تولید و تجارت کند.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در ویکی پدیا، طبق گزارش بانک جهانی در سال 2008، منطقه ویژه اقتصادی به طور معمول شامل یک «منطقه جغرافیایی محدود؛ معمولاً محافظت (محصور) شده از لحاظ فیزیکی؛ دارای مدیریت واحد؛ مشول مزایایی بر اساس مکان فیزیکی داخل منطقه؛ منطقه گمرکی مجزا (مزایای بدون عوارض گمرکی) و روشهای ساده» است.

+منطقه ویژه گره گشای کارآفرینان

به طور حتم کم و بیش در اطراف خود، افرادی را دیده و یا می شناسیم که برای ایجاد کسب و کار با مشکلات و موانع بسیاری مواجه هستند و حتی چنان با قوانین سخت گیرانه برخورد می کنند که عطایش را به لقایش می بخشند و یا کلا کسب و کار خود را کنار می گذارند و همین امر باعث می شود تا استعدادشان در کارآفرینی و ایجاد اشتغال در این زمانه بد اقتصادی، از بین برود.

اما از طرفی هم اقتصاد برای رفع مشکل کسب و کار و تسهیل امور کارآفرینان و سرمایهگذاران حقیقی برای ورود به عرصه تولید، راهکار مناسبی در نظر گرفته، آن هم راهاندازی چنین کسبوکارهایی در مناطق ویژه اقتصادی است که تا حد زیادی موجب کاهش هزینههای تولیدی فعالان اقتصادی میشود. این مناطق دارای چهارچوب مناسبی به منظور ورود و شروع به فعالیت کارآفرینان است به بیانی ساده تر می توان گفت خرید زمین، صدور پروانه کسب درآمد و تولید در مناطق ویژه اقتصادی با قیمت کمتر و راحت تر از مراحل پر پیچ و خم بیرون انجام می شود.

امروزه بسیاری از کشورهای موفق اقتصادی نظیر هنگ کنگ، کره جنوبی، سنگاپور، چین و تایوان مسیر توسعه اقتصادی خود و پیوستن به بازارهای جهانی را از کانال های منطقه ویژه اقتصادی میسر می کنند و کشور ما هم به عنوان کشور در حال توسعه باید بیش از پیش این مسیر را در پیش بگیرد.

 

+منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است که برای توسعه و پیشرفت هنوز جای کار بسیاری دارد اما با این حال با وجود ظرفیت های توسعه ای بسیار گام خوبی به سمت رشد اقتصادی برداشته است.

بجنورد نیز همانند سایر نقاط کشور در گذشته بیشتر از اینکه به صنعت وابسته باشد، وابستگی به بخش کشاورزی و دامپروری داشت اما امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی و شناسایی ظرفیت های توسعه ای مرکز استان، بخش صنعت نیز بیش از پیش نقش و ظرفیت خود را در رشد اقتصادی به همگان اثبات کرد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آن هم در مرکز استان خراسان شمالی، استانی که تا مدت ها پیش کسی انتظار رشد و توسعه را از آن نداشت، در تمام جنبه ها اتفاق خوبی است به طوریکه با استقرار واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال در این منطقه می توان آینده خوبی را برای مرکز استان و خراسان شمالی پیش بینی کرد.

احداث و بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، علاوه برتوسعه متوازن منطقه ای، توجه به تولید و صنایع تبدیلی استان، فراهم سازی فرصت های صادراتی محصولات استان، مزیت هایی از جمله جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی وایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در استان، فراهم سازی زمینه استراتژی توسعه صادرات به منظور افزایش استفاده از مزیت های نسبی منطقه ای، اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی، بهره گیری از امکانات جهانی جهت رشد و تحرک اقتصاد ملی و منطقه ای، کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهانی، ارائه تسهیلات قانونی جهت واردات و صادرات کالاهای تجاری و صنعتی، ارتقای سطح تکنولوژی و بهره گیری از فن آوریهای برتر و نوین اقتصادی، پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه و بهره گیری و استقرار صنایع تکمیلی مجتمع های پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم خراسان شمالی را به همراه دارد.

 

+مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

علاوه بر مزایای کلی منطقه ویژه اقتصادی که پیش تر به آن اشاره شد این منطقه مزایای قانونی نیز به همراه دارد که شامل آزادی کامل ورود وخروج سرمایه ، سود ویژه و منافع حاصل از فعالیتهای اقتصادی و تولید برای سرمایه های خارجی وسرمایه ایرانیان با منشاء خارجی مطابق قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، توقف کالا در بخش واحدهای صنعتی محدودیت زمانی نداشته و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی می توانند مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را از  داخل و خارج از کشور به هرمیزان و ارزشی با تشخیص مدیریت منطقه وارد کنند، امکان برگزاری نمایشگاه های بین المللی و تخصصی به منظور شناخت منطقه و ارتقاء سطح دانش تولید کنندگان ومتخصصین، امکان فعالیت در کاربری های صنعتی، تجاری ،اداری وآموزشی، امکان استقرار نمایندگی دانشگاه های بین المللی

و امکان ایجاد شعب ارزی بانکها به منظور ارائه تسهیلات لازم و گشایش اعتبارات بانکی واسنادی برای واردات به بازار منطقه ای است.

 

+انعقاد ۱۶ قرارداد در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

تا حدودی در ابتدای این گزارش در خصوص منطقه ویژه اقتصادی بجنورد توضیحاتی دادیم اما برای اینکه توضیحات تکمیلی از منطقه و فعالیت های آن داشته باشیم گفتگوی ما را با مصطفی عبدی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد بخوانید.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در گفتگو با ما از انعقاد ۱۶ قرارداد سرمایه گذاری در این منطقه خبر می دهد و می گوید: «منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در سال ۸۹ مصوب و در سال ۹۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد. در فاز اول این منطقه ۴۹ هکتار زمین عملیاتی شده و زیر ساخت های مورد نیاز برای واگذاری و سرمایه گذاری به متقاضیان آماده است.

برای ۱۶ قرارداد سرمایه گذاری که در این منطقه منعقد شده ۶.۲ هکتار اراضی صنعتی نیز واگذار شده است.

در حال حاضر از ۱۶ قرارداد منعقده، یک واحد بهره برداری و مابقی در حال ساخت و ساز و اخذ مجوزات هستند.

واحد فرآوری برنج با مشارکت سرماه گذار پاکستانی به میزان ۳۲۷ هزار یورو مشغول به فعالیت است وبسترهای مناسب جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه ویژه اقتصادی مهیا می باشد چراکه هرنوع سرمایه گذاری در این بخش اقتصادی به طور حتم زمینه رشد و توسعه استان را فراهم می کند.»

+اهداف منطقه ویژه اقتصادی

مصطفی عبدی ادامه می دهد:«توسعه صادرات و ورود به بازارهای رقابتی جهانی، ازطریق کاهش هزینه های تولید

بهره گیری از امکانات جهانی جهت رشد و تحرک اقتصادی ملی ومنطقه ای، ارائه تسهیلات قانونی جهت واردات وصادرات کالاهای تجاری وصنعتی، گسترش صنعت ترانزیت ،صادرات مجدد و انتقال کالا، جلب وتشویق سرمایه گذاری داخلی وخارجی وایجاد اشتغال مولد و ایجاد فرصت های شغلی جدید وارتقاء سطح اشتغال و... تنها بخشی از اهداف این منطقه است.»

+مزیت های منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در خصوص مزیت های این منطقه نیز اظهار می کند:« یکی از مزیت های اصلی این منطقه نزدیکی به شهر است و جزو نادرترین مناطقی هستیم که فاصله نزدیکی به شهر داریم، همچنین برای این منطقه بخش های تجاری، صنعتی و آموزشی دیده شده که در جای خود این مورد هم مزیت خوبی محسوب می شود.»

علاوه بر این ها، نزدیکی به مراکز سیاسی، اقتصادی و تجاری کشور، همجواری با کشور ترکمنستان، همجواری با استانهای صنعتی سمنان ،خراسان رضوی و گلستان، اتصال به بزرگراه اصلی شمال کشور، دسترسی به فرودگاه بین المللی بجنورد، پیوند اقتصادی و تجاری با جمعیت بیش از یک میلیاردی کشورهای عضو اکو  وسازمان کنفرانس اسلامی، استقرار در مسیر کریدور غرب به شرق، بهره گیری از صنایع مادر استان، تنوع تولید محصولات کشاورزی و باغبانی در استان و امکان ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، بهره گیری از تخصص صنایع و زیرساخت های موجود شهرک های صنعتی بجنورد وبیدک و قابلیت ایجاد دانشگاه های بین المللی است.

+تمایز منطقه ویژه اقتصادی بجنورد با سایر مناطق

مصطفی عبدی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در خصوص تمایز این منطقه نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی با مسئولیت شهرکهای صنعتی می گوید:«منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در بین مناطق همتراز خود پس از یزد دومین منطقه ویژه اقتصادی است .

در حال حاضر گمرک هم در این منطقه مستقر است و عملیاتی گمرکی از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد انجام می شود.

همچنین این مجموعه اقتصادی تامین مالی خود را به صورت پنجاه، پنجاه انجام می دهد بدین صورت که ۵۰ درصد منابع از طرق شهرک های صنعتی و منابع استان به صورت پرداخت وام سالیانه است و نیمی دیگر از منابع داخلی منطقه ویژه است، طی چند سال اخیر هم به دلیل محدودیت ها، منابع بسیار ناچیزی از سمت بخش دولتی به این منطقه اختصاص یافته است.»

+عدم وجود زیرساخت های حیاتی چالش اساسی منطقه ویژه

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات این مجموعه اقتصادی در استان را عدم وجود زیرساخت های حیاتی از جمله آزاد راه ، بزرگراه، خط ریلی و ... خراسان شمالی عنوان می کند و می گوید:«وقتی سرمایه گذاری در استان مستقر می شود به دلیل عدم وجود زیرساخت های حیاتی و ضروری هم با مشکلاتی مواجه می شود، در بحث فرودگاه پروازهای منظمی انجام نمی شود و فقط پرواز داخلی صورت می گیرد، در بحث ترانزیت کالا به دلیل عدم وجود بزرگراه شاخص مشکل داریم، با وجود مرز مشترک و همسایگی با کشور ترکمنستان این کشور تمایل به مراودات تجاری ندارد و این گونه موارد که بسیار است.

یکی دیگر از مشکلاتی این منطقه با آن مواجه بود روند طولانی عملیات اجرایی است و در یک بازه زمانی صحبت جابجایی منطقه بود یا اینکه متولی این منطقه پتروشیمی باشد یا اینکه به دلیل نزدیکی به شهر درگیر مسایل زیست محیطی بودیم و... که در حال حاضر این مشکلات رفع شده و به دنبال جذب سریع سرمایه گذار هستیم.»

+امکانات زیرساختی و زیربنایی منطقه ویژه اقتصادی

مصطفی عبدی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد اضافه می کند:« زیرساختهای موجود در مناطق ویژه اقتصادی از جمله منطقه ویژه مرکز خراسان شمالی به گونه ای طراحی شده که شما دسترسی به انواع منابع آب و انرژی با قیمت مناسب دارید.

در حال حاضر ۲۷ لیتر بر ثانیه آب، ۱۶ مگاوات برق، تکمیل شبکه گاز، بهره مندی از اینترنت پرسرعت و فیبرنوری برای منطقه ویژه اقتصادی بجنورد انجام شده است.»

 

+نحوه صدور مجوزها در منطقه ویژه اقتصادی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در خصوص نحوه صدور مجوزها در این مجموعه اقتصادی می گوید:«در حال حاضر فرد سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد ابتدا نسبت به تهیه طرح توجیهی اقدام می کند و پس از آن برای شروع فعالیت و استقرار واحد تولیدی با مراجعه به سازمان صمت استان جواز تاسیس دریافت می کند و طبق قوانین و مقررات مناطق ویژه اقتصادی نسبت به صدور کلیه مجوزات اقدام می شود و در آینده ای نزدیک تمام روند صدور مجوزها از طرق خود منطقه ویژه صورت خواهد گرفت.»

 

+تشویق به ایجاد کسب و کار در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در خصوص این بخش هم اظهار می کند:«برای حمایت از سرمایه گذاران و افرادی که قصد ایجاد کسب و کار در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد دارند اقدامات و برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

یکی از موارد تشویقی، واگذاری زمین به صورت اقساطی است بدین صورت که یک سوم مبلغ زمین نقد دریافت و مابقی به صورت اقساط ۳۰ ماهه اخذ می شود.

اگر متقاضی تمام مبلغ را نیز نقد پرداخت کند تخفیفاتی در نظر گرفته می شود.

البته که این مجموعه اقتصادی برای جذب سرمایه گذار و ایجاد کسب و کارهای بیشتر در این منطقه، با همکاری شرکت شهرک های صنعتی دوره های آموزشی را برگزار کرده و همچنین بروشورهایی به زبان فارسی، لاتین و روسی تهیه شده و از سرمایه گذاران برای بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد دعوت کرده ایم.

تا به امروز سفیر ترکمنستان، هیات تجاری ترکیه، آلمان و ایتالیا از منطقه ویژه اقتصادی مرکز خراسان شمالی بازدید داشته اند.»

+ایجاد اشتغال برای ۷ هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی

مصطفی عبدی در خصوص قابلیت های ایجاد اشتغال این منطقه می گوید:«کل اراضی منطقه ویژه اقتصادی بجنورد ۳۵۵ هکتار است که در افق این منطقه ایجاد اشتغال برای هفت هزار نفر به صورت مستقیم پیش بینی شده است که امیدواریم پس از ایجاد فاز دوم و طرح جامع این میزان اشتغال محقق شود.

در حال حاضر هم بابت انعقاد ۱۶ قرارداد سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی برای ۵۲۸ نفر شغل می شود و هم اکنون در یک واحدی که به بهره برداری رسیده ۲۸ نفر مشغول به فعالیت هستند.

برای رونق فعالیت و رشد اقتصادی استان و فعالیت بیش از پیش منطقه ویژه اقتصادی بجنورد امیدواریم هر چه سریع تر فاز دوم منطقه آغاز به کار کند و این در حالیست که هم اکنون بازگشایی فاز دوم به مناقصه گذاشته شده است.»

+تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد همچنین از تصویب طرح جامع این مجموعه اقتصادی خبر داد و می گوید:«شورای پژوهشی مناطق آزاد تجاری - صنعتی، طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بجنورد را تایید و تصویب کرد.

طبق ماده ۷قانون تشکیل مناطق ویژه اقتصادی ، تمامی صدور مجوزها و برنامه ها باید بر اساس سیاست دولت باشد به بیانی دیگر عملیات اجرایی و سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی باید با رعایت قوانین طرح جامع مصوب همان منطقه انجام شود و  این نوع طرح ها پس از تایید در شورای پژوهشی مناطق آزاد و تجاری در هیات وزیران تصویب می شود.این طرح شامل ویژگیهایی از جمله تعیین چشم انداز، هدف و راهبرد، جانمایی و تدقیق کاربریها و صنایع پیشنهادی در منطقه ویژه، بررسی ویژگیهای آب و برق و سوخت و بررسی فرصتها و پتانسیلهای آن است.»

«منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، منطقه ای که با استقرار واحدهای تولیدی با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی می تواند نوید بخش آینده ای درخشان برای استان خراسان شمالی باشد اما باز هم مثل همیشه تاکید می کنیم به شرط اینکه مسیولان حمایت لازم و کافی از سرمایه گذار داشته باشند و بجای اینکه زیر پای تولید کننده و سرمایه گذار را خالی کنند دستگیر آنها باشند.»

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه