ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اخبار ضد و نقیض از بهارستان/ استیضاح وزرای اقتصادی دولت شاید وقتی دیگر!

اترک_ انسیه ربیعی: هرچند کارشناسان روی کار آمدن دولت رئیسی در کنار مجلسی یکدست اصولگرا را نقطه‌قوتی میان رابطه دولت و مجلس عنوان می‌کردند، اما با گذشت کمتر از 6 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم اختلافات میان مجلسی‌ها و وزرای کابینه بالا گرفته است.

 

بر اساس آنچه نمایندگان مجلس می‌گویند، سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد؛ بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت؛ سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت و حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار در صدر فهرست نارضایتی نمایندگان از عملکرد وزرا قرار گرفته اند اما اخبار رسیده از مجلس درباره استیضاح وزرا به شدت ضد و نقیض است.

سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته بود گرانی‌های افسارگسیخته، عدم ساماندهی بازار بورس، دریافت سودهای کلان بانکی از مردم، کاهش ارزش پول ملی و نبود برنامه برای کنترل نقدینگی از جمله عواملی است که باعث شده برخی نمایندگان به دنبال استیضاح برخی وزرای اقتصادی باشند. بر همین اساس، در خبرها آمده بود ۵۰ نماینده مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد نامه امضا کرده‌اند، خبری که البته از سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تکذیب شد.

همچنین 19 دی‌ماه خبری از اعلام وصول استیضاح وزیر بهداشت منتشر شد، اما این خبر هم مورد تایید قرار نگرفت. 21 دی‌ماه نیز نماینده شوش و کرخه از نارضایتی مجلس نسبت به اقدامات عبدالملکی به خصوص انتصابات آشفته و اصرار بر به‌کارگیری مدیران غیرتخصصی خبر داده و تصریح کرده بود که استیضاح وزیر کلید خورده و با انتصابات اخیر صورت‌گرفته در زیرمجموعه این وزارتخانه، بر تعداد استیضاح‌کنندگان عبدالملکی اضافه خواهد شد. همچنین نایب‌رئیس کمیسیون صنایع از کلید خوردن استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت، خبر داده بود. او گفته، استیضاح وزیر صمت را حدود ۱۹ نفر امضا کرده‌اند و دلیل آن را هم ماجرای تصادف زنجیره‌ای در بهبهان و باز نشدن ایربگ خودروها در این تصادف و کیفیت پایین خودرو‌ها دانسته است.

ادامه پیگیری برای استیضاح وزرا

این در حالی است که محمد کعب عمیر عضو کمیسیون اجتماعی و رییس کمیته صندوق‌های بازنشستگی مجلس که استیضاح وزیر کار را پیگیری می‌کرد، در پاسخ به این که مجلس بودجه را در دست بررسی دارد و به پایان سال نزدیک می‌شویم چنین وضعیتی چقدر می تواند بر پیگیری استیضاح تاثیر گذار باشد، می‌گوید: «این موارد مانعی برای استیضاح وزیر کار نیست و برای بهمن ماه این مسئله را در دستور کار قرار خواهیم داد.»

او درباره همراهی هیات رئیسه با استیضاح وزیر کار بیان می‌کند: «استیضاح قانونی است و هیات رئیسه مجلس باید همراهی کند. زمانی که تعداد امضاهای استیضاح به حد نصاب برسد هیات رئیسه مجلس باید آن را وصول کند و نمی‌تواند از آن تخطئی کند و آن را نپذیرد. نماینده مجلس نیز حق دارد که استیضاح را پیگیری و هیات رئیسه آن اعلام وصول کند و به صحن بیاورد.»

هیات رئیسه بی خبر!

کمال حسین‌پور نماینده ای است که استیضاح وزیر بهداشت را کلید زده است. او در آخرین صحبت‌های خود گفته بود که استیضاح وزیر بهداشت به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است. اما مجتبی یوسفی دبیر هیات رئیسه مجلس درباره این موضوع ابزار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «استیضاح اعلام وصول نشده و یک فرآیند دارد. بهتر است با آقای سید نظام‌الدین موسوی صحبت کنید او اشراف بیشتری بر این مسئله دارد. من جزئیات را نمی‌دانم چون هر کدام از اعضای هیات رئیسه یک وظیفه دارند. در تقسیم وظایف هیات رئیسه، بنده به عنوان دبیر موضوعات مربوط به استیضاح به من ربطی ندارد.»

او درباره این که استیضاح احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در مجلس کلید خورده است، می‌گوید: «من هر حرفی بزنم حرف دقیق نیست. در این حد می‌دانم که در هیات رئیسه مجلس هیچ استیضاحی اعلام وصول نشده است و ممکن است هر همکاری در حال جمع آوری امضا باشد اما در هیات رئیسه این موضوع مطرح نیست.»

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه نیز از طرح استیضاح‌ها ابراز بی‌خبری می‌کند و می‌گوید: «مسئله استیضاح را از دبیران هیات رئیسه پیگیری کنید من در این زمینه وظیفه‌ای ندارم.»   

تکذیب سخنان قالیباف

از سوی دیگر 28 دی‌ماه سایت دیده بان ایران خبری را منتشر کرد با این مضمون که محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفته تا فرا رسیدن سال جدید هیچ استیضاحی را اعلام وصول نمی‌کنم. همچنین رییس مجلس در جلسه ای عنوان کرده به صلاح نیست در سال اول عمر دولت وزیری استیضاح شود.

در پی انتشار این خبر روابط عمومی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: از روز گذشته برخی کانالهای خبری تلگرامی بی‌هویت و برخی حساب‌های توییتری بی‌نام‌ونشان واقعی، مدعی شدند که رئیس مجلس شورای اسلامی استیضاح وزرا را به صلاح ندانسته و گفته که تا فرارسیدن سال جدید هیچ استیضاحی را اعلام وصول نمی‌کنم.

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضمن تکذیب چنین نقل قولی از قالیباف به استحضار می‌رساند مواضع رسمی رئیس مجلس تنها از تریبون‌های عمومی و حساب‌های کاربری رسمی‌ ایشان، به اطلاع و سمع و نظر مردم می رسد. متاسفانه از آنجا که در چند هفته اخیر جریانی بی نام و نشان به صورت هدفدار مطالب جعلی را منتشر و آنها را منتسب به رئیس مجلس شورای اسلامی کرده؛ مجدداً از رسانه‌های محترم و خبرنگاران عزیز درخواست می کنیم تنها از طریق مراجع رسمی خبر ها و اظهار نظرهای مربوط به رئیس مجلس شورای اسلامی را پوشش بدهند.

اخبار ضد و نقیض از بهارستان

به گزارش اترک با توجه به همه جنجال‌ها در مجلس و اعتراض برخی نمایندگان، گفته می‌شود هیات‌رئیسه با به جریان افتادن استیضاح وزرا در شرایط کنونی مخالف است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس یازدهم، درباره احتمال استیضاح برخی از وزرا تاکید کرده که سه چهار ماه برای محک زدن وزرای دولت زمان کوتاهی است و برای استیضاح وزرا حداقل تا سال جدید باید احتیاط کرد.

با وجود این، به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس یازدهم در به جریان انداختن حداقل یک استیضاح در مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند. خطر اصلی هم بیخ گوش عبدالملکی است. جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گفته: «وزیر کار نشان داده که توانایی اداره این وزارتخانه را ندارد و در صورت به جریان افتادن، استیضاحِ او در مجلس رأی خواهد آورد.»

 در واکنش به عملکرد وزیر کار نیز محمدرضا بادامچی نماینده مجلس دهم گفت: «عملکرد وزیر انتخاب شده برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که در قد و قامت این وزارتخانه نیست و جای تاسف دارد چه کسانی از این وزارتخانه رفتند و چه کسانی آمدند.»

وی تاکید کرد: « امروز مشاهده می‌کنیم وزیر کار افاضات اقتصادی می‌کند، ایشان قبل از اینکه به وزارت کار هم بیاید حرف‌هایی در مورد دلار و ارز گفته بود، طبیعی است مردم هم حرف‌های وی را تعقیب می‌کنند و می‌پرسند چیزهایی که ایشان درباره دلار گفتند، چه شد؟ بسیار مضحک و خنده‌دار است و باید اظهار تاسف کرد که  یک وزارتخانه عریض و طویلی که بیش از ۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد، این چنین به سخره گرفته می‌شود.»

بنابراین می توان گفت اخبار رسیده از مجلس در فصل بودجه، بسیار ضد و نقیض است گو اینکه بهارستانی ها سعی دارند به ظاهر بر وظایف خود که سوال از وزیر و استیضاح است تاکید کنند اما در عمل پیداست سعی دارند فرصت دیگری برای وزرای در معرضِ خط خوردن از کابینه به وجود آورند تا شاید در تغییر وضع موجود اتفاقی رخ دهد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه