ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اثرگذاری گیاهان دارویی در تنوع‌بخشی تولیدات کشاورزی و بهره‌وری منابع آبی

اترک/مصیبی دهکردی: ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: تهیه سامانه اطلاعات جغرافیایی جهاد کشاورزی توسعه بخش کشاورزی و مدیریت اصولی این بخش را به همراه دارد.

عطاالله ابراهیمی افزود: از یک‌میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار سطح استان ۲۵۰ هزار و ۲۷۳ هکتار سطوح کشاورزی این استان است که یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود و بیش از ۷۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی با تولیدات دامی، باغبانی، شیلات و زراعت فعالیت دارند.

وی افزود: تولید ماهی سرد آبی و بادام از مزیت‌های استان است و تولیدات سرد آبی به‌عنوان یک برند است ولی مشکل اصلی برای رونق‌بخش کشاورزی تأمین منابع است. اما تسهیلات کشاورزان از ردیف‌های مختلف توانسته بخشی از مشکلات تولیدکنندگان را حل کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: این اعتبارات از محل ردیف‌های مختلف ازجمله رونق تولید، بند"الف" تبصره ۱۸، تسهیلات روستای و عشایری، مشاغل خانگی، کشاورز کارت بااعتباری بالغ‌بر ۵۵۴ میلیارد تومان، کمک فنی و اعتباری، بند"الف" ماده ۵۲ قانون الحاقی بودجه، تسهیلات خُرد مناطق روستایی، اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی، و توافق‌نامه با بنیاد برکت بوده است. بطوریکه در جذب کشاورز کارت رتبه خوبی را کسب کرده‌ایم.

 وی افزود، در بحث خط اعتباری مکانیزاسیون در سال جاری بیش از ۵۲ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی تجهیزات کشاورزی به استان اختصاص داده شد. که ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان از ۱.۶۸ اسب بخار به ۱.۹۴ اسب بخار تبدیل‌شده است و امسال ۱۹۸ دستگاه ادوات کشاورزی و ۲۱۴ ماشین باغبانی به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی افزوده‌شده که ۱۸ دستگاه از این تعداد کمباین است که در افزایش کیفیت برداشت محصولات و کاهش ضایعات بخش کشاورزی اثرگذار است.

ابراهیمی گفت: تهیه سامانه اطلاعات جغرافیایی در سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان یک کار زیربنایی و اصولی در حوزه کشاورزی در حال تکمیل است که با تکمیل این سامانه، اطلاعات و مکانهای واحدهای تولیدی در اختیار قرار می‌گیرد و با توجه به تجزیه‌وتحلیل مکانی زمینه توسعه بخش کشاورزی و مدیریت اصولی این بخش را به همراه دارد تا در مواقع بحران ازجمله سیل و زلزله و سایر موارد تمام اطلاعات این واحدها مشخص باشد.

وی افزود: در سال گذشته با توجه به شرایط خشکسالی در استان بحث افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای مطرح شد که بر اساس آن سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان از ۳۰ هکتار به ۳۷ هکتار رسید و ۱۹.۱ هکتار دیگر در حال احداث است که در خصوص کشت گلخانه‌ای رتبه اول را کسب کرده‌ایم. که در حال حاضر یکی از استان‌های پیشرو بوده و حدود ۲۰۰ هکتار موافقت‌نامه اصولی برای کشت گلخانه‌ای صادرشده است.

ابراهیمی اظهار داشت: توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار به وسعت یک هزار هکتار در سال جاری پیش‌بینی‌شده است. و ازآنجایی‌که میزان بارندگی به‌شدت کاهش‌یافته و از طرفی تولید محصولات در اراضی دیم وابسته به بارندگی‌های بهاره است تقریباً تولید این محصولات به صفر رسیده است، بنابراین درکشت دیم نیز کاهش محصول را داشته‌ایم.

 وی افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی امسال در سطح ۴۷۰ هکتار محقق شده درحالی‌که برنامه هدف ۳۰۰ هکتار بوده و هم‌اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان به یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است که توسعه این کشت در دشت‌هایی که با مشکل آب مواجه هستند در اولویت قرار دارند. و تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی‌شده که ۴۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند و حدود ۲۰ گونه از گونه‌های اقتصادی است که توسعه کشت گیاهان دارویی در تنوع‌بخشی تولیدات کشاورزی و بهره‌وری منابع آبی اثرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: اعتبارات تملک دارایی از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین می‌شود تا برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه گردد و این اعتبارات شامل ۵۳ میلیارد تومان استانی و ۵۱ میلیارد تومان کشوری است و از شاخص‌ترین پروژه‌هایی که از محل اعتبارات تملک دارایی در بخش کشاورزی در استان به بهره‌برداری رسیده است تأمین و انتقال آب دشت اردل با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است که ۴۸۰ هکتار از اراضی دشت اردل را به زیرآب می‌برد.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه