ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

یک محقق بیولوژیک مطرح کرد:

بمب‌های شیمیایی سر سفره‌های مردم

تهدید به مرگ به جای حمایت

اترک: استفاده از عوامل بیولوژیکی همواره به عنوان یکی از ابزارهای دشمنان مطرح می‌شود که می‌توانند با استفاده از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و فرآورده‌های آن اهداف خصمانه خود را پیش ببرند و در کشور به اقتصاد، اختلال در جوامع، ایجاد مشکلات زیست‌محیطی آسیب بزنند و حتی افراد را بیمار کنند و یا از بین ببرند. حتی سمومی که در برخی محصولات استفاده می‌شود می‌تواند تهدیدی برای سلامت افراد یک جامعه باشد و صدمات جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کند درحالی‌که همواره گفته‌اند، غذای سالم، زندگی سالم، ولی برخی افراد سودجو هر چیزی را فدای سلامت مردم می‌کنند و با بستن چشمانشان، به فکر منفعت خود هستند.

به گزارش اترک، «مهدی ابراهیمی» محقق بیولوژیک 22 سال است که در عرصه بیولوژیک به‌منظور تولید سفره سالم، نسل سالم و محیط‌زیست سالم فعالیت می‌کند. او که کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی است و در نقاط مختلف کشور فعالیت داشته، حدود 11 سال است در خراسان شمالی شروع به کارکرده و نخستین مرکز تحقیقات بیولوژیک را در استان راه‌اندازی کرده است. با این محقق که تلاش می‌کند چشم مسئولان مربوطه را به مضرات واردکردن سموم، ورود آن‌ها به سفره مردم و درگیرشدن آن‌ها با بیماری باز کند و در این راه با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

  بی‌توجهی به جنگ بیولوژیک

«ابراهیمی» گفت: محیط اطراف ما امروزه درگیر مرگ خاموشی به نام جنگ بیولوژیک شده است. دشمنان در 8 سال دفاع مقدس نتوانستند به اهداف شومشان برسند، آن‌ها اگر نقطه‌ای را بمب شیمیایی می‌زدند در نهایت هزار تا 2 هزار متر را مورد هدف قرار می‌دادند ولی امروز چون 95 درصد از اراضی کشور در دست کشاورزان و بهره‌برداران است و آن بمب‌ها و خمپاره‌ها در قالب نان، گوجه‌فرنگی و لبنیات و ... است زیرا مواد اولیه آن‌ها از کشورهای اروپایی می‌آید درحالی‌که این کشورها در حفظ نسل و محیط‌زیست حساس هستند و هرکسی بخواهد با محیط‌زیست آن‌ها بازی کند و سلامت جامعه را به خطر بیندازد شامل اشد مجازات می‌شود.

وی با بیان این که مسئولان ما با وجود این که رهبر معظم انقلاب بارها به جنگ بیولوژیک و نرم تذکر داده‌اند بی‌توجه هستند، افزود: ناباروری‌ها، سرطان‌ها، ناقص شدن نسل، عقیم شدن‌ها و هزاران مشکل و صدها نوع بیماری و سرطان نوظهوری که داریم به سفره ما برمی‌گردد.

وی به جمله معروف ابن‌سینا «غذای ما، دوای ما، دوای ما غذای ما» اشاره و اظهار کرد: برآورد می‌دانی و تحقیقاتی که انجام دادم فقط علیه یک آفت در قند خوراکی گاهی 8 تا 10 مرحله، هر بار یک تن محلول شیمیایی استفاده می‌شود که 100 سال ماندگاری دارد و گاهی در گوجه‌فرنگی 5 مرحله سم‌پاشی می‌شود، این سموم جمع و جذب می‌شود، با هیچ چیزی از بین نمی‌رود و جامعه آن را مصرف می‌کند که این‌ها همان بمب‌ها و خمپاره‌هایی هستند که 8 سال دشمنان بر سر ما انداختند، اگر یکی زدند دو تا خوردند ولی اکنون ما با دست خودمان داریم خودمان را از بین می‌بریم.

وی ادامه داد: تنها محقق بیولوژیک استان هستم، به جاهای مختلف رفتم با دانشگاه‌های مختلف کار کردم، درس بیولوژیک را به‌صورت رایگان تدریس کردم ولی هیچ‌کس حاضر نیست وارد این عرصه شوند چون حمایت دولتی پشت این قضیه نیست.

او با تاکید بر این که نگاه، نگاه شیمیایی است و به چه قیمتی داریم جان خودمان، مملکت، محیط‌زیست و نسل خودمان را به‌خاطر برخی افراد سودجو از بین می‌بریم، تصریح کرد: کل بودجه بیولوژیک کشور حدود 5 میلیارد تومان است ولی در شهر بجنورد که 70 تا 80 هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم سموم، بالای 200 میلیارد تومان مافیای گردش مالی دارد.

او افزود: مافیای سموم حتی مرا تهدید به مرگ کردند و گفتند به تو چه که حضرت آقا چه فرمودند، به تو چه که نسل ما از بین می‌رود و اینکه گنده‌تر از دهانت حرف نزن.

او با بیان این که مسئولان ما در خواب غفلت هستند و هرگز توجه نکردند، گفت: یکی از نمره‌های منفی که می‌توان به دولت قبل داد این است که از حدود 100 مرکز بیولوژیک در کشور حدود 90 مرکز تعطیل شد درحالی‌که نقش هر مرکز بیولوژیکی از بیمارستان مهم‌تر است زیرا بیمارستان درمان می‌کند ولی مرکز بیولوژیکی پیشگیری و به‌مراتب هزینه پیشگیری کمتر از درمان است.

وی اضافه کرد: فرد مبتلا به سرطان اگر با شیمی‌درمانی هم درمان شود آن آدم سابق نمی‌شود پس نباید اجازه دهیم خمپاره‌های شیمیایی به سفره مردم راه یابد و بدنشان را درگیر بیماری‌های نوظهور کند.

او با اشاره به این که ما در مجموعه خود چغندرقند سالم، نان سالم و گوجه‌فرنگی سالم تولید کردیم ولی اصلاً حمایت نشدیم، اظهار کرد: متولیان ما به‌جای این که از ما حمایت کنند ما را می‌کوبند. به طور نمونه به یکی از عمده مالک‌ها که بیش از 200 هکتار زمین دارد و با ما کار می‌کند گفته‌اند، مهندس «ابراهیمی» را به مزرعه راه ندهید. چون خودشان از مافیای سموم ذی‌نفع هستند.

«ابراهیمی» با بیان این که چرخه مواد شیمیایی سود زیادی دارد، به گردش مالی 200 میلیاردتومانی مواد شیمیایی در آشخانه اشاره کرد و افزود: در نهایت سرچشمه مواد شیمیایی در سفره‌ها یافت می‌شود و با سرطان‌ها یک منشا دارد.

تهدید شدن به مرگ

او با بیان این که ما درگیر جنگ بیولوژیک هستیم، تصریح کرد: چرا من تهدید به مرگ می‌شوم، مگر قدرت دارم رسانه دارم؟ صدام نتوانست پدرم را از پا در بیاورد ولی سرطان خون جان او را گرفت و شاید یکی از دلایلی که چراغ بیولوژیک را با وجود مشکلات زیادی که پیش آوردند، روشن نگه داشتم این است که درگیر این جنگ خاموش شدم و پدرم را از دست دادم.

ابراهیمی اضافه کرد: ما در این قسمت ضعیف کار کردیم، به قول معاون بهداشت سابق، 3 هزار میلیارد تومان فقط صرف داروی سرطانی کردند و به ملت یارانه دادند که اگر یک‌دهم آن را در عرصه بیولوژیک وام کم درصد می‌دادند و سربازان گمنامی که هیچ‌وقت دیده نشدند صرف می‌شد، خیلی بهتر بود.

او با اشاره به این که چرا بودجه و بیت‌المال را صرف درمان می‌کنید، گفت: بیمارستان خوب است اما می‌توان از ابتلای مردم به سرطان پیشگیری کرد. درحالی‌که زمانی سن سرطان بالای 70 سال بود ولی اکنون به پایین‌ترین رده سنی آمده است.

جنگیدن با دستان خالی

این محقق بیولوژیک اهل خراسان شمالی که به گفته خودش هرسال همایش‌هایی را با هزینه خود برگزار می‌کند، گفت: چرا وزارت جهاد کشاورزی ما واردات چه مواد شیمیایی خارجی شده است؟ درحالی‌که هر چیزی سر سفره ما باشد از کشاورزی می‌آید، نان، لبنیات، حبوبات و غلات و... در این میان کشاورز گناهی نکرده و مسئولان ما هستند که کم‌کاری کرده‌اند و ما قابلیت این را داریم که از این مرحله عبور کنیم.

«ابراهیمی» افزود: مافیایی در وزارتخانه‌ها وجود دارد و شک ندارم نفوذی‌های زیادی هستند و نمی‌گذارند کار جوانان رونق بگیرد، هم اکنون با دستان خالی در مقابل مافیا می‌جنگم در صورتی که اگر در وارد تجارت سموم می‌شدم وضعیتم از الان بهتر بود چون سود در آن است و مسئولان در امنیت غذایی، نگاه بیولوژیکی ندارند.

او با اشاره به این که کشورهای دیگر برای نسل خود ارزش قائل‌اند و میوه‌های دارای سموم را مصرف نمی‌کنند، اظهار کرد: محقق بیولوژیکی که 22 سال از عمر خود را در این مسیر صرف کرده است این‌گونه با او برخورد می‌شود، باید بگویم مسئول ذی‌ربط به‌جای این که مرا حمایت کند مرا می‌کوبد! این بزرگ‌ترین خیانت به مردم و شهداست.

وی ادامه داد: دو سال قبل، همایش کنترل بیولوژیک برگزار کردیم و روابط‌عمومی یکی از ادارات کل استان دعوت‌نامه آن را در روز همایش پخش کرد که 15 تا 20 نفر بیشتر نیامدند درحالی‌که ما روی این اداره حساب کرده بودیم، از این موضوع مهم‌تر چه داریم؟ این عامل نفوذ است چون بحث مهمی مطرح می‌شد و قرار بود همه دهیاران و شوراها را دعوت کنند اما این اتفاق نیفتاد.

او با تاکید بر این که در یک سانتی‌متر مربع خاک 100 میلیون موجود زنده داریم و استفاده از سم این موجودات را از بین می‌برد، گفت: تولیدی که داریم روی آفات گوجه‌فرنگی، نان و قند سالم، برای مبارزه با آفات و بیماری به‌صورت غیرشیمیایی کنترل می‌کنیم، پیاز هر سه روز یک‌بار سم‌پاشی شده، انگور را می‌توانیم پاک و سالم تولید کنیم تمامی این‌ها راهکار دارد اما تا کی می‌خواهند سلامت را فدای تجارت کنند.

او اضافه کرد: به سم فروش‌ها تسهیلات می‌دهند ولی به ما که می‌خواهیم مرکز بیولوژیک قوی ایجاد کنیم تسهیلات نمی‌دهند. مسئولی که ادعای کارکردن برای ملت را دارد آن را ثابت کند! مرکز بیولوژیک با کمترین امکانات کار می‌کند ولی یک دلال پنج، شش میلیارد تومان وام می‌گیرد.

سوق دادن به سمت مصرف سم

او اظهار کرد: قند در 8 مرحله سم‌پاشی می‌شود این سموم مثل بمب کار می‌کند و همه چیز را دارد از ما می‌گیرد. تا کی تاوان بدهیم؟ به عنوان محققی که 22 سال در این عرصه کار می‌کنم حرف می‌زنم به عنوان متخصصی که هیچ‌وقت دیده نشدیم.

«ابراهیمی» ادامه داد: حشرات مفید داریم، با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی همکار می‌کنیم و باکتری‌های مفید را به کشاورزان می‌دهیم و روش‌های غیرشیمیایی را تبلیغ می‌کنیم. اراضی برنج و آفت ساقه خوار را کنترل کردیم، امسال کفشدوزک برای باغ‌ها تولید کردیم، بر اثر سم‌پاشی بی‌رویه و غیرعلمی این‌ها را از بین بردند و ما داریم احیا و به‌صورت بیولوژیک کار می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر سالانه حدود 1000 تا 2000 هکتار را پوشش می‌دهیم ولی ظرفیت داریم که بیش از 40 هزار هکتار را پوشش بدیم، ولی متأسفانه از سوی مسئولان علیه ما تبلیغات منفی می‌کنند و خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن مبارزه می‌شود.

این محقق می‌گوید: فعالان عرصه بیولوژیک تلاش می‌کنند مردم سرطان نگیرند ولی دیده نمی‌شوند. متولی یکی از خیانت‌هایی که متولی ما انجام دادند، فرد تازه‌کاری را آوردند که موفق نبود و همین امر باعث شده بسیاری از کشاورزان نسبت به بیولوژیک بدبین شوند و وجهه بیولوژیک را زیر سوال می‌برند.

«ابراهیمی» با بیان این که داریم از لبه تیغ حرکت می‌کنیم و کوچک‌ترین اشتباه، کشاورزان را به سمت مصرف سموم سوق می‌دهد، اضافه کرد: این خیانت‌ها به‌صورت خاموش انجام می‌شود، مسئولی که باید بیولوژیک را ترویج دهد، مبلغ سموم می‌شود. ولی من چشم‌انداز خوبی را با ظرفیت‌های موجود می‌بینم و ای‌کاش مسئولان بالادستی هم در انتصابات تخصص و دلسوزی را جدی بگیرند و فردی را بگذارند که کاسب و تاجر نباشد و سلامت مردم را فدای تجارت نکند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه