ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

جهش صنعتی خراسان شمالی با صدور ۵۴۳ مجوز سرمایه‌گذاری بخش صنعت

اترک/وحدانی: هر منطقه‌ای برای رشد و توسعه اقتصادی و همه‌جانبه نیازمند تقویت و جهش در بخش‌های مختلفی است و با توجه به ظرفیت و پتانسیل خراسان شمالی، جهش صنعتی این استان با صدور ۵۴۳ مجوز سرمایه‌گذاری بخش صنعت محقق خواهد شد.

به گزارش اترک، بی‌تردید رشد و توسعه پایدار مناطق که افراد را با سطوح درآمدی مختلف در خود جای‌داده از مهم‌ترین اهداف سیاست‌گذاران است چه‌بسا اینکه این منطقه مانند خراسان شمالی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه برخوردار باشد.

خراسان شمالی استانی در شمال شرق کشور که اغلب منبع درآمدی مردمانش از طریق کشاورزی و دام‌پروری است اما همان‌طور که قبلاً گفته‌شده این استان در بخش گردشگری و صنعت نیز توانمندی‌های بالایی دارد.

اینکه تحقق رشد و توسعه پایدار در سایه صنعتی شدن رخ می‌دهد اتفاقی کاملاً غیرقابل‌انکاری است چراکه صنعت نقش بسزا و مهمی در آغاز و تداوم رشد اقتصادی جهان داشته و دارد.

شاید در دید برخی‌ها، خراسان شمالی آن‌طور که باید به جایگاه قابل قبولی در صنعت دست نیافته اما گفته‌های مسئولان نشان از برتری این استان در بخش مجوزهای سرمایه‌گذاری صنعت دارد.

برنامه‌ریزی به‌منظور دست‌یابی به توسعه صنعتی نیازمند شناسایی تنگناها و مشکلات اساسی این بخش است که خوشبختانه متولیان این امر در خراسان شمالی تا به امروز با شناسایی مشکلات بخش‌های صنعتی و تولیدی اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

گستره و تنوع فعالیت بخش صنعتی به‌قدری بالاست که می‌تواند ابزار مناسبی در جهت توسعه متعادل اقتصادی منطقه، کشور و استان باشد در یک‌کلام، یکی از کلیدی از ین عوامل مؤثر بر توسعه اقتصادی، توسعه بخش صنعت است.

البته ناگفته نماند که توسعه شتابنده و بدون برنامه نیز به‌طور حتم تبعات منفی به دنبال خواهد داشت ازاین‌جهت ضرورت دارد تا متولیان، پیش از انجام هر اقدامی در بخش‌های توسعه‌ای به‌خصوص بخش صنعت، مهم‌ترین راهبردهای توسعه صنعتی استان، منابع بالقوه صنعتی استان، تبیین راهبردها، تدوین استراتژی توسعه و تشریح قوت‌ها، فرصت‌ها، جمع اطلاعات و ‌...را شناسایی و انجام دهند.

هر آنچه برای توسعه صنعتی استان موردنیاز بود در این مطلب به‌صورت مختصر گفته شد اما اگر بخواهیم جهش صنعتی خراسان شمالی از زبان آمار و ارقام عنوان کنیم باید بگوییم که طبق گفته رئیس سازمان صمت خراسان شمالی از صدور ۵۴۳ مجوز سرمایه‌گذاری بخش صنعت این استان با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خبر داده که بر اساس آخرین نتایج اعلام‌شده، این سازمان به لحاظ افزایش میزان صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در بین استان‌ها عنوان نخست را از آن خودکرده است.

 همچنین در بخش مجوزهای صادرشده با افزایش ۲.۲ دهم برابری سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ بوده‌ایم که ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار و ۴۱۶ نفر پیش‌بینی‌شده است و اگر ۱۰ درصد مجوزهای صادرشده به نتیجه برسد، شاخص‌های صنعت در استان میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

این‌طور که رئیس سازمان صمت استان گفته، اولویت این سازمان بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذار و تسهیل فعالیت بخش خصوصی در استان است به‌طوری‌که از سال ۹۷ تاکنون ۴۰ صادرکننده در استان بابت تعهدات ارزی بدهکار بودند که ۱۲ صادرکننده در بخش محصولات تولیدی و ۲۸ نفر در بخش غیر تولیدی بوده و در حال حاضر هم بخش زیادی از این تعهدات رفع شده است و باید به این موضوع هم اشاره داشت که این سازمان در سال گذشته، رتبه دوم استان‌های کشور درزمینهٔ رفع تعهد ارزی را به خود اختصاص داده است.

«با توجه به اینکه ۴۰۰ واحد صنعتی در خراسان شمالی دایر است، باید گفت که صنعت نه‌تنها به‌عنوان مسیری مرسوم برای توسعه محسوب می‌شود بلکه می‌تواند شتاب‌دهنده‌ای مؤثر برای توسعه باشند و با توجه بیشتر به این بخش البته با آگاهی و اطلاعات کامل، می‌توان بارونق آن پویایی و سرزندگی اقتصادی در استانی مانند خراسان شمالی محقق کرد.»

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه