ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

فروش زیر کرکره‌ای در محدودیت‌های کرونایی

اترک/وحدانی: ستاد مدیریت کرونا به منظور پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ فعالیت بسیاری از مشاغل غیرضروری را ممنوع اعلام کرده است اما در مواردی شاهد دور زدن این ممنوعیت از سوی برخی صاحبان اصناف هستیم.

به گزارش اترک، ۱۰ ماه از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور به ویژه خراسان شمالی می‌گذرد و باعث شد تا این استان از وضعیت سفید طی مدت نه چندان طولانی رنگ ببازد و به استان قرمز تبدیل شود. از این جهت مسئولان استان با تشکیل ستاد مدیریت بیماری کرونا سعی بر کاهش این بیماری داشتند اما محدودیت‌هایی که اعمال کردند چنگی به دل نزد و همچنان شاهد افزایش مبتلایان و فوتی‌ها بوده‌ایم.
تا اینکه ستاد مدیریت کرونا کشور از اول آذر ماه امسال به مدت دو هفته محدودیت‌های کرونایی شامل منع تردد در استان‌های قرمز، تعطیلی مشاغل جز مشاغل ضروری، اعمال جریمه برای خروج و ورود به شهرهای قرمز، برگزاری جلسات ضروری تنها با حضور ۱۵ نفر، جلوگیری از سفرهای غیرضروری مسئولان و ...مصوب کرد.
محدودیت‌های دو هفته‌ای آذر کمی مسئولان استان را دلگرم کرده که شمار مبتلایان روبه کاهش است و استان خراسان شمالی از وضعیت قرمز به استان آبی نزدیک می‌شود.
هر چند این محدودیت‌ها بیش از پیش به اقتصاد استان به ویژه اصناف ضربه می‌زند اما چاره‌ای جز تحمل این امر برای کاهش این بیماری نیست.
آنطور که مسئولان خراسان شمالی طی چند روز گذشته در ستاد مدیریت بیماری کرونا اعلام کردند خوشبختانه ۹۴ درصد کسبه بجنورد، ۹۸ درصد کسبه اسفراین و ۹۸ درصد کسبه شیروان به محدودیت‌ها احترام گذاشته و آن را رعایت کرده‌اند. و رعایت محدودیت توسط اصناف سایر شهرستان‌ها نیز بالای ۹۰ درصد بوده است.
در حال حاضر از ۳۰ هزار واحد صنفی فعال در خراسان شمالی، ۱۵ هزار واحد صنفی در بجنورد فعالیت می‌کنند.
روز گذشته با گذر از خیابان‌های شهر متوجه شدم که برخی از کسبه شهر به هر نحوی محدودیت‌ها را دور می‌زنند که این امر به افزایش دوباره ویروس کرونا در استان منجر می‌شود.
وقتی به مغازه‌ها و فروشگاه‌های بسته نگاهی انداختم، متوجه می‌شدم که برخی از اصناف کرکره مغازه را تا نیمه پایین داده، یا اینکه لامپ داخل مغازه را خاموش کرده ودر آن تاریکی اجناس خود را به مشتری می‌فروشد یا مشاوران املاکی که به راحتی در مغازه خود نشسته و با مشتری سر قیمت چانه می زند، فروشگاه لوازم آرایشی که طبقه زیرین فروشگاه دیگری‌است بدون اینکه ناظران دیدی به آن داشته باشد به کار خود مشغول هستند و خیلی از مواردی این چنینی که دیروز به چشم می‌خورد.
همانطور که گفتیم ۹۴ درصد کسبه بجنورد محدودیت‌ها را رعایت می‌کنند و اگر آن تعداد انگشت شمار هم به محدودیت‌ها احترام بگذارند آیا سریع‌تر بحران کرونا را پشت سر نمی‌گذاریم؟ یا حداقل تازیانه‌اش را نمی‌گیریم و سرعتش را کاهش نمی‌دهد؟
درست است که اصناف دل پری از کرونا دارند و وضعیت اقتصادیشان دچار تنش شده اما باید دانست که محدودیت‌های اعمال شده تنها جهت حفظ سلامت شهروندان است و اگر اصناف به این صورت به فعالیت‌های خود ادامه دهند، اعمال محدودیت‌ها چندان اثربخش نخواهد بود و کماکان شاهد بیمارشدن هموطنان بیشتری هستیم، ابتلایی که برای عده‌ای از آنها که ناراحتی‌های زمینه‌ای دارند، به قیمت جان تمام می‌شود.
«مدیر کل بازرسی عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی هم گفته است: طی هشت روز گذشته ۵۴ واحد صنفی به علت عدم توجه به دستوالعمل ها پلمب شدند که ۱۲ هزار و ۱۳۷ واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفتند.
طی بازرسی‌های انجام شده ۲۴۸ واحد صنفی اخطار دریافت دریافت کردند و ۱۶ واحد صنفی نیز مشمول جریمه شدند، بازرسی و نظارت‌ها طی این هفته به قوت خود ادامه خواهد داشت.»
با اینکه محدودیت‌های کرونایی اخیر تأثیر خوبی درکاهش مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی داشته اما این استان همچنان جزو استان‌های قرمز است و طبق اعلام ستاد ملی مدیریت کرونا محدودیت کرونایی در استان‌های قرمز یک هفته دیگر تمدید شده است.
با این حال شهرستان‌های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان مشمول تمدید یک هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی شده‌اند که امیدواریم شهروندان با رعایت این محدودیت‌ها و حذف دورهمی ها و کارهای غیر ضروری موجب کاهش بیش از پیش مبتلایان به کرونا در استان و کمک یار مدافعان سلامت در خراسان شمالی باشند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه