ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

روحانی دست پر به استان آمد

رئیس جمهور در سفر به خراسان شمالی از تخصیص بیش از پنج هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار به استان خبر داد و بهره برداری از پروژه بزرگراه بجنورد-جنگل و عملیاتی شدن راه آهن جوین-اسفراین تا پایان دولت دوازدهم را تضمین کرد.

روزگذشته حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور طی سفری یک روزه به همراه تعدادی از وزرای دولت به خراسان شمالی آمد و ضمن افتتاح ۱۳۲ پروژه در استان، ۲۸ پروژه را به همراه هیئت دولت کلنگ زنی کرد.

به گزارش اترک، دیدار با مردم استان در شهرستان شیروان، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، حضور در شورای اداری استان، افتتاح متمرکز پروژه های استان و حضور در جمع خبرنگاران استان از برنامه های سفر یکروزه ریاست جمهوری در خراسان شمالی بود.

رئیس جمهور در جمع مردم شیروان گفت: علی رغم 14 ماه تحریم‌های بی سابقه علیه جمهوری اسلامی ایران 25 درصد از بدهی خارجی کشور کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اترک، رئیس جمهور در جمع مردم خراسان شمالی در ورزشگاه شهدای کارگر شیروان اظهار کرد: در سال 96، 12 میلیارد و 400 میلیون تومان بدهی خارجی داشتیم که امسال میزان بدهی‌ها به 9 و نیم میلیارد رسیده است و این یعنی بدهی‌های خارجی کشور 25 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در ۱۴ ماهی که فشار تحریم بر ما شدید شده است علی رغم سختی و مشکلات به سمت بیگانگان و صندوق‌های بین المللی دست دراز نکردیم و مخارج و بخشی از بدهی‌های قبل را هم تأمین کردیم.

وی خاطر نشان کرد: 14 ماه است سخت‌ترین تحریم‌ها از سوی ابرقدرت‌ها بر ما اعمال شده اما مردم ایران با قدرت ایستادگی کرده و آمریکایی‌ها در مسیرهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی شکست خوردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از آمریکا در دادگاه بین المللی شکایت کردیم و آمریکا محکوم شد، افزود: در سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجتماعات گوناگون هیچ کس از دنیا به ادعای آن‌ها اعتنا نکرد و در شورای حکام جز یکی دو کشور همه کشورها از ملت ایران حمایت کردند واین به معنای پیروزی ملت و نظام اسلامی ایران است.

روحانی تصریح کرد: اگر کسی مدعی شود در ایران اسلامی نظام ما، ملت و دولت ما ناکارآمد است و نتوانسته به مشکلات توجه کند سخنی نارواست، ما مشکل داریم در شرایط سختی زندگی می‌کنیم اما دست به دست هم دادیم و در کنار هم از مشکلات عبور خواهیم کرد.

وی بیکاری را یکی از مشکلات بزرگ امروز جامعه برشمرد و افزود: همه باید تلاش کنیم تا جوانان، دختران، پسران، مردان و زنان ما کار داشته باشند.

روحانی گفت: طی سال گذشته تلاش کردیم جوانان، مردان وزنان ما مشغول کار باشند و بر همین اساس آمار بیکاری از ۱۲.۱ امسال ۱۰.۸ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: باید از کشاورزان، صنعتگران، کارگران، کارآفرینان و کسبه تشکر کنم چون آنها بودند که اشتغال ایجاد کردند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به حوادث سیل‌های امسال در نقاط مختلف کشور اظهار کرد: مردم بودند که در سیل بنیان کن در کنار یکدیگر قرار گرفتند از ملت ایران، نیروهای مسلح و دستگاههای اجرایی تشکر می‌کنم که در شرایط سخت کنار هم بودند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما سختی داریم ولی دل مرده نیستیم بلکه دل زنده هستیم و روحیه بلندی در برابر دشمنان داریم ما همه برادریم.

 رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بسیار خوشحالم که امروز بین مردم استان خراسان شمالی هستم، گفت: حضورتان در اینجا برای نشان دادن وحدت، اتحاد ملی و مشت قدرت به آنهایی است که برای ملت ایران مشغول توطئه هستند.

روحانی اظهارکرد: افتخار دارم اعلام کنم امروز ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی شمش آلومینیوم جاجرم با یک هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح خواهد شد و خراسان شمالی به یکی از بزرگترین مراکز کشور در تولید پودر و شمش آلومینیوم تبدیل می‌شود.

روحانی گفت: در حوزه برق و آب نیز 3 هزار و 700 میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود که فاز دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان و پست برق آن به عنوان یک بخش عظیم تولید کننده برق در استان امروز افتتاح می‌شود.

رئیس جمهور به افتتاح سد و کانال‌های انتقال آب در منطقه چندیر راز و جرگلان نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در سایه این سد آبرسانی به ۳۰ روستا با جمعیت 21 هزار نفر و آبیاری ۵۶۰ هکتار و اشتغالزایی برای ۲۵۰۰ نفر تکمیل می‌شود.

وی بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان و اتصال راه آهن جوین به اسفراین را به عنوان دو پروژه مهم برای مردم استان برشمرد و گفت: که در این سفر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان و 200 میلیارد تومان اعتبار هم برای راه آهن اختصاص دادیم.

رئیس جمهور اظهارکرد: در این سفر با احتساب اعتبارات دولتی، صندوق ملی، خصوصی، ارزی و ریالی ۵۵۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی اختصاص می‌یابد.

 

# استقبال از هیات دولت پاسخی کوبنده به دشمنان

استاندار خراسان شمالی نیزگفت: مردم خراسان شمالی به نمایندگی از ملت ایران به استقبال رئیس جمهور آمدند تا پاسخ کوبنده‌ای به جهانیان و دشمنان دهند.

 محمد علی شجاعی در دیدار مردمی رئیس جمهور با مردم استان، با اشاره به اینکه حضور مردم در این مراسم استقبال، پیوند ناگسستنی بین مردم، نظام انقلاب اسلامی و ریاست جمهور را به جهانیان نشان داده است، تصریح کرد: مردم نشان دادند که تا لحظه آخر در کنار دولت مردان ایستاده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم مهمترین سرمایه‌های ما در استان هستند، اظهار کرد: نگران بودیم که در استان سرعت پیشرفت کم بود و امیدواریم با توجه به مصوباتی که از طرف هیات دولت برای استان خواهید داشت این سرعت در پیشرفت افزایش پیدا کند.

استاندارخراسان شمالی خاطرنشان کرد: با حضور مردم، استان را تبدیل به کارگاهی برای تلاش و سازندگی کرده‌ایم و به طور قطع با سرعتی چندین برابر قبل به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

 

# افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان توسط رئیس جمهور

رئیس جمهوری پس از دیدار مردمی با مردم خراسان شمالی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان را افتتاح کرد و بدین ترتیب یک هزار و ۴۱۰ مگاوات برق وارد مدار شد.

به گزارش اترک، این نیروگاه دارای سه واحد بخار است که دو واحد آن افتتاح شد؛ تاکنون برای ساخت این نیروگاه که عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز شده بیش از ۵۰۰ میلیون یورو معادل بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

سرمایه گذاری انجام شده برای هر واحد حدود ۱۳۰ میلیون یورو است وبا افتتاح این نیروگاه که ظرفیت هر واحد آن ۱۶۰ مگاوات برق است، میزان صرفه جویی سوخت سالانه آن هم به ۳۷ میلیون یورو خواهد رسید.

همچنین میزان اشتغال ایجاد شده در دوره ساخت این واحدها ۶۰۰ نفر بوده است، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان شامل ۶ واحد گازی هر کدام با ظرفیت ۱۵۹ مگاوات و سه واحد بخار هر کدام ۱۶۰ مگاوات است که در مجموع توان تولید آن یکهزار و ۴۳۴ مگاوات است.

این نیروگاه از نظر بزرگی بعد از نیروگاه دماوند تهران و نکا در شمال، سومین نیروگاه بزرگ کشور است.

۷۰۰ نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان فعالیت می‌کنند که ۶۸ درصد آنان بومی هستند.

 

+ ۲۰ هزار میلیارد ریال تفاهم نامه دراستان رهاورد سفر

رئیس جمهور با سپاس از مردم استان٬ خراسان شمالی، گفت: این اجتماع مردم برای قدرت‌نمایی اسلام و نظام است و ما اگر ارزشی داشته باشیم در خدمت‌گذاری به مردم است. مردم با وجودی که در مضیقه و فشار اقتصادی هستند٬ با وجود گرما٬ بیشتر به صحنه می‌آیند و می‌خواهند قدرت خود را نشان دهند. مردم انصافاً سنگ تمام گذاشتند و از همه مردم استان سپاسگزاری می‌کنم.

حجت الاسلام دکتر روحانی اظهار کرد: در این استان بین مسئولان٬ مردم٬ علما٬ سیاسیون و ائمه جمعه وحدت وجود دارد و در این حالت انسان احساس آرامش می‌کند. در شرایط فعلی بیش از پیش نیاز به وحدت و در کنار هم بودن داریم. مردم در کنار هم افتخارات بزرگی آفریده‌اند. امروز روز گفتگو و تعامل سازنده است و به این نام انتخاب شده است.

وی با یادآوری توافق هسته‌ای در 23 تیر بر سر موضوع هسته‌ای٬ گفت: در برجام بر سر موضوع هسته‌ای با کشور قدرتمند دنیا توافقاتی داشتیم و آن‌ها وادار به تسلیم شدند. اینکه غربی‌ها می‌گفتند ما در حال ساخت سلاح هسته‌ای هستیم در این گفتگوها منتفی شد و پرونده‌اش بسته شد. اینکه توانستیم قطعنامه سازمان ملل را لغو کنیم٬ یک کار بزرگی است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: ما در برجام عهدشکنی نکرده‌ایم. در اجلاس شانگ‌های دو نفر از سران دنیا گفتند که شما پیروز بزرگ سیاسی و اخلاقی را در تاریخ بدست آوردید. آمریکایی‌ها نتوانستند کاری بکنند و در تمام مجامع بین‌المللی و سیاسی و حقوقی شکست خورده‌اند. ما ملت ایران توانسته‌ایم قدرتمان را به نمایش بگذاریم.

وی درباره حق غنی‌سازی ایران بر اساس برجام٬ گفت: ما در قطعنامه 2231 حق غنی‌سازی را از سازمان ملل از همه کشورهای دنیا گرفتیم. گشایش‌های اقتصادی خوبی هم پدید آمد که نمونه‌اش افتتاح 14 فاز پارس جنوبی بود. برجام باعث شد تحریم قطعات برای این پروژه‌ها برداشته شود و این کار بزرگی بود. خودکفایی در بنزین و ایجاد پالایشگاه‌ها نمونه این موضوع است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تولید 110 میلیون لیتر بنزین در روز یک رکورد بی سابقه در تاریخ ایران است. افتتاح فازهای مختلف پالایشگاهی در بندرعباس٬ یکی از تاثیرات برجام است. بعد از برجام در سه سال توانستیم در بسیاری از صنایع تحرکات بزرگی را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اسرائیل خبیث باعث خروج آمریکا از برجام است. برخی مرتجعین منطقه هم اذعان کردند که به آمریکا برای خروج از برجام فشار آوردند. برعهدی آمریکای‌ها در کنار دشمنی‌های برخی از دشمنان ما باعث خروج آمریکا از برجام شد. آمریکایی‌ها البته با دوستان خود هم مشکل دارند.

 

+ تبدیل استراتژی "صبر" به "اقدام متقابل"

وی خطاب به دنیا افزود: استراتژی صبر راهبردی از 18 اردیبهشت امسال به اقدام متقابل تغییر کرده است. در برابر تمام اقدامات٬ بازگشت پر برابر بازگشت٬ نقض در برابر نقض و اجرای کامل را در برابر اجرای کامل اجرا می‌کنیم. مسیر ما مسیر درستی است و این مسیر را ادامه می‌دهیم. مردم هم با این مسیر همراه هستند و به این نظر رسیده‌اند که در برابر زورگو صبر نکنند.

وی افزود: ما باید کاری بکنیم که تورم را کاهش بدهیم. در این سه ماه این قدم برداشته شده است. باید روند کنترل تورم ادامه داشته باشد. تلاش همگانی می‌طلبد که این تورم ثابت بماند. در جلسه اخیر سران قوا تصمیم گرفتیم امور بازرگانی را کمی متمرکز کنیم و این یک قدم مثبت است. امروز آثار مثبت تلاش‌ها دیده می‌شود.

روحانی با بیان طرح‌های مورد تصویب دولت در استان٬ ادامه داد: در خراسان شمالی در یک روز بیش از 10 هزار و 500 میلیارد دلار قرارداد امضا و اجرایی می‌شود و باید همه تلاش کنیم که این مصوبات اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور افزود: در منابع مشترک گازی در منطقه تلاش داریم از همه ظرفیت‌مان استفاده کنیم. در مخزن گاز پارس جنوبی امروز به اندازه قطر و بیش از این کشور برداشت می‌کنیم. این رقم امروز به 600 میلیون متر مکعب رسیده که دو برابر شده و تا پایان سال 60 میلیون دیگر هم اضافه می‌شود. ما در روز قیامت مسئولیت بسیاری داریم و باید پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به همراهی مردم با دولت٬ خاطرنشان کرد: مردم همراهی بسیار خوبی با ما داشتند و همه تلاش ما این است که خادم مردم و امام هشتم باشیم. ما بار سنگین مطالبات مردم را روی دوش خود احساس می‌کنیم و این بسیار سخت است.

روحانی گفت: اگر تحریم اخیر و فشارهای آمریکا نبود٬ ما برنامه‌های بسیاری برای کشور داشتیم. در حال حاضر نفت صادر می‌کنیم اما شرایط کمی سخت شده است. در این شرایط فقط نیاز به وحدت٬ کار و تلاش داریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: شرایط و روزهای سخت می‌گذرد و قطعاٌ با پیروزی از این شرایط عبور می‌کنیم. این ملت وقتی شکست می‌خورند که بینشان اختلاف می‌افتد٬ مهربانی از بین می‌رود٬ سخن‌هایشان متناقض می‌شود٬ دل‌هایشان از هم جدا می‌شود٬ رودر روی هم قرار می‌گیرند؛ در این حالت خدا لباس عزت را آنان می‌گیرد.

 

+ افزایش 3 برابری اعتبارات استان

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز دراین جلسه گفت: اعتبارات خراسان شمالی در دولت یازدهم در مقایسه با دولت گذشته سه برابر شده است.

محمدباقر نوبخت درباره اعتبارات این استان در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ اظهار داشت: برای طرح‌های عمرانی این استان بیش از یکهزار و ۹۴۴ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی افزود: این رقم در سال ۸۸ تا ۹۱، ۶۷۷ میلیارد تومان بوده است یعنی اعتبارات در این دولت یازدهم سه برابر شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: فقط در سال ۹۶ و ۹۷ میزان ۹۸۵ میلیارد تومان اعتباار به استان دادیم و متوسط سالانه ۹۲ تا ۹۷ هم ۴۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی این استان پرداخت شد

نوبخت در باره مصوبات سفر دورقبل دولت به استان خراسان شمالی گفت: در این سفر برای این استان ۲۶ مصوبه با ۶۳۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است و تاکنون از این رقم ۷۲۴ میلیارد تومان پرداخت شده است یعنی ۱۱۶ درصد بیش از رقم مصوب، البته این به این معنا نیست که همه مصوبه‌ها ۱۰۰ درصد انجام شده است.

وی ادامه داد: در این سفر از چند محل از جمله منابع عمومی با دستور رئیس جمهور اعتبارات پرداخت می‌شود تا توسعه استان تسهیل شود و از منابع داخلی دستگاه‌های اجرایی با مشارکت بخش غیردولتی انجام برسانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در این سفر ۴۴ طرح و پروژه به ارزش ۹۳۸ میلیارد تومان مصوب شده است وعلاوه بر آن ۷۹۹ میلیارد تومان و ۳۷۰ میلیون دلار از منابع داخلی دستگاه‌های اجرایی قرار است در این استان سرمایه گذاری شود.

وی یاداور شد: دولت علاوه بر توسعه زیر ساخت‌ها به اشنغال جوانان توجه دارد در این باره در نظر دارد ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای ۲۱ هزار و ۹۵۷ نفر شغل ایجاد کند.

 

+ حضور هیئت دولت سبب تحولی عظیم در استان

استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بانک‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی برای خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.

 محمدعلی شجاعی اظهار داشت: حضور ریاست جمهور و هیئت دولت در خراسان شمالی می‌تواند تحول عظیمی در رشد توسعه استان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بخشی از نداشته‌های استان با دستورات ویژه رییس جمهور در بخش‌های تملک دارایی و سرمایه‌گذاری بانک‌ها مرتفع می‌شود٬ افزود: بیش از 20 هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بانک‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی برای خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اینکه شرایط استان برای کار و تلاش مهیا است٬ خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی در هیچ بخشی نداریم و آنچنان اجزاء حاکمیت در استان در کنار دولت همدلی و برادری دارند که نمونه آن را می‌توان در حادثه سیل اخیر جستجو کرد که اگر این برادری نبود، خسارات سیل بیشتر از این می‌شد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی مرزی بودن استان را یکی از مزیت‌های خراسان شمالی عنوان و بیان کرد: علی‌رغم تصویب مصوبه ایجاد بازارچه مرزی اما هنوز این مهم اجرایی نشده و مردم از این مزیت استفاده نبرده‌اند چراکه هم اکنون نه پایانه مرزی و نه بازارچه در خراسان شمالی دایر است و مرزنشینان استان هم از سهمیه سوخت همانند سایر استان‌ها که باید بهره‌مند می‌شدند استفاده نمی‌برند.

شجاعی با اشاره به سند توسعه خراسان شمالی افزود: در خراسان شمالی قرار نیست حتی یک گام بدون توجه به سند توسعه برداشته و حتی ریالی هزینه شود. با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی استان که بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی است و همچنین جمعیت 44 درصدی استان که در روستا سکونت دارند نیروی جوان پای کار در روستاهای استان وجود دارند که با کمک دولت می‌توانیم ارزش افزوده روستاها را بالا برده که این مهم موجبات فراهم‌آوری رفاه روستاییان می‌شود.

وی از رونمایی درگاه سرمایه‌گذاری استانداری خراسان شمالی در این سفر خبر داد و بیان داشت: در این درگاه مجوزهای بی‌نام، استعلام‌های لازم و موفقیت‌های وصولی آماده شده و زمان به صفر رسیده تا سرمایه‌گذاران معطل نشود. مردم باید از بروکراسی اداری حاکم در این استان رها شوند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه طرح توسعه همگام 8 گنجینه معرفت این سفر رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح توسعه همگام 8 گنجینه رونمایی خواهیم کرد تا مسیر توسعه در استان تسهیل شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه