ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

افتخاری که می‌تواند گردشگری استان و کشور را از این رو به آن رو کند؛

زیبای 40 میلیون ساله ثبت جهانی شد

اترک: جنگل‌های 40 میلیون ساله هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به نام ایران ثبت شد، جنگل‌هایی که از آستارا شروع و تا گلی داغ در استان گلستان ادامه داشته و بخش‌هایی از آن هم در خراسان شمالی قرار دارد.

به گزارش اترک، جنگل‌های هیرکانی از آستارا شروع و تا گلی داغ در استان گلستان ادامه دارد، در واقع باید بدانید این جنگل‌ها در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و خراسان شمالی قرار دارند.

جنگل‌های پلنگ دره، پارک ملی گلستان، جنگل ابر شاهرود، منطقه حفاظت شده جهان نما، منطقه حفاظت شده بولا، جنگل الیمستان، جنگل واز، جنگل کجور، جنگل چهارباغ چالوس، جنگل خشکه داران، منطقه حفاظت شده دشت رودخان و منطقه حفاظت شده لیسار مشهورترین بخش‌های جنگل هیرکانی هستند.

جنگل‌های هیرکانی بازمانده عصر یخبندان هستند! یعنی حدوداً بیشتر از 40 میلیون سال‌شان است. بخشی از جنگل هیرکانی در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد با این حال پرونده آن به نام ایران در یونسکو ثبت شد.

 

+ 21 درصد جنگل‌های استان هیرکانی است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی استان خبر داد و گفت: مساحت جنگل‌های استان ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار است و ۲۱ درصد از این مساحت که حدود ۲۵ هزار هکتار می‌شود جنگل‌های هیرکانی تشکیل می‌دهند.

کامبیز انصاری با اشاره به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اظهار کرد: بخشی از این جنگل‌ها در خراسان شمالی واقع شده و جنگل‌های هیرکانی موجود در این استان ادامه جنگل‌های شمال است.

وی اضافه کرد: در حقیقت جنگل هیرکانی خراسان شمالی به عنوان یک اکوتن تلقی می‌شود چراکه بین دو اکوسیستم جداگانه قرار داد، یعنی از یک اکوسیستم جنگلی شمالی به یک اکوسیستم نیمه استپی (ناحیه رویشی ایران تورانی) متصل می‌شود.

انصاری با بیان اینکه جنگل هیرکانی در این استان همانند یک موزه تلقی می‌شود، اظهار کرد: در این جنگل گونه بلوط وجود دارد که وجود این گونه در خراسان شمالی با اکوسیستم نیمه استپی بسیار خاص است.

به گفته وی، بلوط، افرا، شیردار، نسترن، زرشک، سیاه تلو و زالزالک از گونه‌های موجود در جنگل هیرکانی خراسان شمالی است.

انصاری اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی دومین میراث بزرگ طبیعی ایران بعد از بیابان‌های لوت است که به ثبت جهانی رسیده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: قدمت جنگل‌های هیرکانی به ۴۰ میلیون سال گذشته بازمی گردد و تنها بازمانده جنگل‌های دوران ژوراسیک است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه