ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اترک بررسی می‌کند/ راهکار کاهش اجاره‌های سرسام‌آور چیست؟

اترک/ وحدانی: افزایش سرسام‌آور قیمت اجاره‌بها طی سال 98 در کنار افزایش دیگر هزینه‌های زندگی توان پرداخت را از مستأجران گرفته و قیمت‌ها بدون هیچ نظارتی همچنان روند افزایشی در پیش گرفته است.

به گزارش اترک، نابسامانی در بازار اجاره‌بها مسکن در کشور به‌ویژه خراسان شمالی در حالی است که در برخی از کشورها تعیین اجاره‌بها در محلات بخشی از وظایف شورای شهر محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند خلاف مصوبه شورای شهر کرایه را افزایش دهد. اما در کشور و استانمان با نرخ بالای بیکاری و تورم چنین موضوعی وجود ندارد و اجاره‌بها بیشتر توافق بین طرفین است و هیچ نهادی هم نظارتی براین موضوع ندارد.

افزایش قیمت سرسام‌آور اجاره‌بها در کنار افزایش دیگر هزینه‌های زندگی توان پرداخت را از مستأجران گرفته. در دنیا راهکارهای زیادی برای کاهش اجاره‌بها تجربه شده که اگر این راهکارها در کشور و حتی استانمان پیاده شود به طور حتم بار زیادی از دوش مستأجران برداشته و تا حدودی دغدغه آنان در پرداخت اجاره‌بها کاهش می‌یابد.

برخی از راهکارهای ساماندهی بازار اجاره و مسکن به شرح زیر است که توسط کارشناسان در رسانه‌ها منتشر شده است:

+ استارتاپ اجاره‌داری حرفه‌ای را راه بیندازید!

"تقریباً هیچ جای دنیا این حجم از مشاور املاک ندارید که بیشتر از سوپرمارکت‌ها همچون قارچ از زمین درآمده باشند و یکی از عوامل اصلی گرانی زمین و مسکن و اجاره باشند!

مدل استارتاپی آژانس تلفنی را اجرا کنید؛ شبیه تپسی، کارپینو، اسنپ، دینگ، ماکسیم و ... باید شرکت‌های بزرگ استارتاپی مشاورین املاک و اجاره‌دار حرفه‌ای شکل بگیرد! این شرکت‌ها رابطه مستقیم موجر (مالک) و مستأجر را قطع می‌کنند.

یعنی مالک واحدمسکونی را به شرکت معرفی می‌کند و روی یک قیمت توافق می‌شود، شرکت مستأجر را پیدا می‌کند و قرارداد می‌بندد. مستأجر اجاره را به حساب شرکت واریز می‌کند و شرکت هر ماه سر موعد اجاره‌بها را به حساب موجر می‌ریزد. وقتی ارتباط مستقیم حذف می‌شود موجر نمی‌تواند به مستأجر اجحاف کند.

از طرفی دیگر هم نگران پرداخت شدن اجاره نیست چون شرکت آن را تضمین کرده است. دولت نظارت خیلی خوبی می‌تواند روی بازار و قیمت‌ها داشته باشد و دعواهای حقوقی به‌طرز فوق‌العاده‌ای کاهش می‌یابد. شرکت همان‌طور که واحد را تحویل گرفته همان‌طور هم سر موعد به موجر برمی‌گرداند.

 

+اجاره بلندمدت اطمینان خاطر بیشتر!

وقتی خیال مالک از ملک، اجاره و میزان افزایش سالانه اجاره‌بهایش راحت باشد، دیگر به‌راحتی می‌توان قراردادها را هم بلندمدت‌تر بست تا خیال مستأجر برای برنامه‌ریزی بلندمدت‌تر سکونتی راحت شود. اجاره سه ساله و بیشتر معمولاً مناسب است مگر در شرایط فورس.

 

+ از خانه‌های خالی مالیات سنگین بگیرید!

این مالیات تکمیل‌کننده پازل بسته جامع مالیاتی در مسکن (مثل مالیات بر معاملات مکرر و سوداگرانه، افزایش قیمت ملک، افزایش ارزش زمین، عایدی سرمایه و...) است. وقتی خانه‌ای به امید افزایش قیمت در آینده احتکار می‌شود قطعاً باید آزاد شود.

 

+سامانه مالکیتی و سکونتی را با یک پیامک تشکیل دهید!

بعضی‌ها نادانسته اظهار می‌کنند نمی‌شود مالیات گرفت و سامانه نداریم. این موضوع به راحتی با یک پیامک سرپرست خانوار به یک سامانه و ارائه کد ملی، کد انشعاب برق و کد پستی قابل حل است! حساب یارانه سرپرست هم که موجود است، هر انشعاب برقی که یک کد ملی روی آن تعریف نشود، آن انشعاب و آن کد پستی خالی از سکنه است! باگ‌های سامانه هم ظرف سه ماه برطرف شده و سامانه اطلاعاتی مالکیتی و سکونتی تشکیل و تکمیل می‌شود!

دولت اینجا نه تصدی گر است نه دخالت در بازار دارد! فقط باید مجوز بدهد و نظارت کند."

 

+افزایش 50 درصدی اجاره‌بها در بجنورد

طبق گفته جلیل محمدزاده رئیس اتحادیه مشاورین املاک بجنورد،" اجاره‌بها در بجنورد با افزایش 50 درصدی مواجه شده و با افزایش قیمت بی رویه منازل، بازار معامله مسکن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

در مقطعی از مرکز شهر بحث تمرکززدایی را داشتیم زیرا باعث شده بود قیمت‌های مرکز شهر افزوده شود و با توجه به درآمد کم اکثر مردم بجنورد، باعث فشار آمدن به قشر پایین جامعه شده است.

قیمت مسکن به ثبات رسیده است و انتظار کاهش قیمت در طول دو یا سه ماه آینده نیز وجود دارد اما این به شرطی است که تغییرات جدیدی در نرخ ارز رخ ندهد.

 

+وجود 746 مشاور املاک دارای پروانه در بجنورد

 در حال حاضر 746 مشاور املاک دارای پروانه کسب در بجنورد مشغول به فعالیت هستند و 57 مورد دیگر صدور پروانه کسب در دست اقدام است.

خراسان شمالی تنها استانی است که حتی یک مورد مشاور دارای پروانه کسب بدون آموزش نداریم و همگی پس از شرکت در دوره‌های ۲۴ ساعته، ۴۰ ساعته و ۸۰ ساعته پروانه تعلق می‌گیرد که باعث کاهش جرائم شده است.

از سال ۹۵ کمیسیون رسیدگی به شکایت در اتحادیه مشاورین املاک بجنورد تشکیل و ۴۵ فقره شکایت به اتحادیه ارسال شد که ۳۵ مورد آن حل و ۱۰ مورد دیگر به مراجع قضایی ارسال شده است.

در حال حاضر افراد تحصیل کرده بیشتر به این شغل روی آورده‌اند و هم‌اکنون در آخرین دوره آموزش مشاورین املاک از ۵۰ نفر، یک نفر دکتری و ۳۰ نفر کارشناسی ارشد دارند که نشان از ارتقا این حرفه دارد.

قیمت‌ها همواره صعودی است مگر این‌که بخواهیم خودمان به هم رحم کنیم، صاحب‌خانه وجدان را در نظر بگیرد و نخواهد نیاز مالی خود را از این طریق تأمین کند زیرا تا زمانی که این روش در پیش‌گرفته باشد مشکلات مسکن حل نمی‌شود."

 

+ وجود 23 هزار خانه خالی در خراسان شمالی

در حالی اجاره‌بها در برخی نقاط استان همسطح با استان‌های بزرگ کشور است که طبق آمار اعلام شده بیش از 23 هزار خانه خالی در استان وجود دارد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه