ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

فرش‌هایی که 8 سال خاک خوردند؛

اما و اگرهای موزه فرش در خراسان شمالی

اترک/ وحدانی: موزه‌ها یکی از شاخص‌ترین مصادیق میراث فرهنگی یک ملت محسوب می‌شوند و علاوه بر مقوله نمایش و عرضه آثار به مخاطبان می‌توانند رسالت آموزش و پژوهش را به شکل مؤثری به عهده گیرند.

به گزارش اترک، موزه ماهیت معنوی و فرهنگی گذشتگان را به مخاطبان عرضه می‌دارد و نشان می‌دهد که ملت‌ها تا چه میزان از سبقه فرهنگی، علمی و معنوی برخوردار بوده‌اند. فرش و صنایع‌دستی هم از جمله تلاش‌های هنری مردم ایران است که توانسته در هر دو جنبه تزئینی، کاربردی و در تمامی سطوح معیشتی و اجتماعی جملگی ملت را همراهی کند و چون آینه‌ای آثار آفرینش‌های هنری را در مقابل چشم آنان قرار دهد.

با توجه به پتانسیل بالای خراسان شمالی و اینکه این استان به عنوان یکی از قطب‌های تولید فرش در کشور محسوب می‌شود راه اندازی موزه فرش نقش بی بدیلی در بازاریابی فرش‌های تولیدی استان ایفا خواهد کرد.

 

+ شورای شهر باید به داشته‌های مردم بیافزاید

طی روزهای اخیر، محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در دیدار با دبیران احزاب استان در خصوص عدم راه اندازی موزه فرش در بجنورد چنین گفته است:" بنا به تصمیم شورای شهر و شهرداری بجنورد به ایجاد موزه فرش در مرکز استان مخالفت شد و بنده گفتم این موزه در شیروان ایجاد شود.

اگر از بنده بپرسید آیا این تشخیص شورای شهر بجنورد درست است: باید بگویم خیر چرا که آنان مردم مرکز استان را از وجود موزه فرش محروم کردند در حالی شورای شهر باید به داشته‌های مردم شهر بیافزاید."

 

+ راه اندازی موزه فرش در شیروان

حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی هم در خبرگزاری‌ها از راه اندازی موزه فرش در شیروان خبر داده و گفته است: "از آنجایی که مکان مناسبی در شیروان برای راه اندازی این موزه اختصاص داده شد، قرار بر این است تا ۱۲ تخته از فرش‌های نفیس به این مکان منتقل شود و علاوه بر آن فرآیند بافت، آلات فرش و … نیز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

از سال ۹۰، بیست تخته فرش نفیس از موزه فرش ایران به منظور راه اندازی موزه به این استان منتقل شد و عدم همکاری مسئولان برای ارائه مکانی سبب شده بود تا این موزه راه اندازی نشود و این فرش‌های نفیس در انبار خاک بخورد.

در ابتدا قرار بر این بود تا این موزه در بجنورد راه اندازی شود و حتی اخیراً تفاهم نامه‌ای با شورای شهر بجنورد منعقد شد تا مکانی را برای امر اختصاص دهند اما آن‌ها اظهار کردند که در قبال دادن مکان مورد نظر، سالن دیگری در اختیار آن‌ها قرار داده شود و در نهایت با ارائه مکان مورد نظر مخالفت کردند.

با اختصاص محلی مناسب در بجنورد، این موزه در بجنورد نیز راه اندازی خواهد شد."

 

+ فرهنگسرا را نمی‌دهیم

مهدی محمدی رئیس شورای شهر بجنورد در گفت‌وگو با اترک، از آمادگی شورای شهر برای واگذاری زمین جهت راه اندازی موزه فرش در استان خبر داد و گفت: "اخیراً تفاهم نامه اولیه مبنی بر اینکه محلی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی برای راه اندازی موزه فرش در مرکز استان قرار بگیرد امضا شد.

اداره کل میراث فرهنگی خواهان سالن اجتماعات شهروند بود که در قبال آن سالن اجتماعات کانون شهید باهنر واقع در خیابان هنر بجنورد را در اختیار شورای شهر قرار دهند اما به دلیل محدودیت فضا و اینکه سالن کانون باهنر پاسخگوی نیاز ما نیست اعضای شورا با این مکان مخالفت کردند.

خوشبختانه بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی تعاملات خوبی برقرار است و با توجه به سفر قریب‌الوقوع ریاست جمهوری و هیئت دولت به خراسان شمالی توصیه می‌کنم مسئولان مرتبط، نسبت به جذب اعتباراتی برای راه اندازی موزه فرش در بجنورد نیز اقدام کنند تا شهروندان هم در مرکز استان از این موزه بهره‌مند شوند.

با تأمین اعتبارات لازم از سوی مسئولان، شورای شهر بجنورد بدون هیچ‌گونه مشکلی آمادگی واگذاری زمین برای احداث موزه فرش را دارد اما واقعاً امکان اینکه سالن فرهنگسرا به این موضوع اختصاص یابد فراهم نبود و این امر به نشانه مخالفت شورای شهر برای راه اندازی چنین موزه‌ای نیست."

گفتنی است فرش‌هایی که قرار است در موزه فرش شیروان به نمایش گذاشته شود فرش‌های گران‌بها با قیمت 100 میلیارد تومان است و بیشتر این فرش‌ها نیز مربوط به دوره پهلوی اول و دو تخته نیز متعلق به دوره اسلام است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه