ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

الزام حمایت مسئولان برای تبدیل آبنبات بجنورد به عنوان کالای صادراتی

اترک: رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: آبنبات بجنورد برای تجاری شدن و تبدیل به یک کالای صادراتی نیازمند حمایت بیشتر متولیان امر و مسئولان است.

به گزارش اترک، محمد صمدی در نخستین جلسه کمیسیون گردشگری استان با موضوع برند سازی آبنبات بجنورد از آن به‌عنوان یکی از سوغات معروف استان یاد کرد که زمینه تبدیل به یک کالای صادراتی را دارد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، برضرورت حمایت مسئولان از محصولات و تولیدات محلی استان تأکید کرد.

صمدی بر ارتقاء جایگاه صادراتی بیش از پیش این محصول در سطح استان‌ها و کشور تأکید کرد و اظهار کرد: آبنبات بجنورد برای تجاری شدن و تبدیل به یک کالای صادراتی نیازمند حمایت از سوی مسئولان است.

*برندینگ عاملی مؤثر در تولید و تجارت

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز یکی از عوامل مؤثر در حوزه تولید، تجارت و اقتصاد را برند و برندینگ عنوان کرد و گفت: دراین زمینه توجه به موضوع بسته بندی مناسب و شکیل ازجمله موارد مهم در صادرات آبنبات بجنورد و دیگر محصولات استانی است.

 سعید پور آبادی افزود: رفع موانع تولید با ارائه تسهیلات مناسب از دیگر موارد مهم در تولید این محصول برای آبنبات سازان و دیگر محصولات استان است.

*عدم برند سازی محصولات از مشکلات اصلی حوزه صادرات کالاهای استان

کارشناس حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز عدم برند سازی محصولات را از مشکلات اصلی در حوزه صادرات کالاهای استان برشمرد و گفت: حوزه برند حوزه پیچیده‌ای است ضمن تولید محصول باید رقبا آن را در نظر بگیرند.

کاظمی با تأکید بر ضرورت حمایت بیشتر مسئولان برای صادرات محصولات و صنایع دستی استان به دیگر استان‌ها اظهار کرد: حمایت از تولید کنندگان و محصولات محلی استان ابتدا باید فرهنگ‌سازی و ترویج آن از دستگاه‌ها و مردم آغاز شود.

وی انعقاد قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، شناسایی مزایای رقابتی این محصول با استان‌های دیگر، عرضه شیوه و دانش تولید محصول و شناسایی بازارها هدف با برگزاری جشنواره‌های سالیانه در استان را ازجمله راهکارهای مؤثر در تولید و حمایت این محصول دانست.

کاظمی بهره مندی از مشاورین خبره دراین حوزه را از دیگر الزامات مهم برای این صنف برشمرد و اظهارکرد: مراکز تولید آبنبات به عنوان مراکز گردشگری مطرح و مورد توجه قرار گیرد.

*تجار استان ثبت برند ندارند

کارشناس سازمان صمت استان نیز با اذعان براین که متأسفانه تاکنون صادرات آبنبات از استان نداشتیم، افزود: این مهم یک ضعف است زیرا دراین زمینه صادرات از استان‌های دیگر داشته‌ایم.

علیرضا زمانی با بیان اینکه تجار استان صادرات را انجام می‌دهند ولی ثبت برند ندارند، تصریح کرد: در سال 96 دستورالعملی مبنی بر حمایت از برندهای بین‌المللی صادر شد که شرکت‌هایی که 30 درصد مالیات را پرداخت کنند از یارانه برخوردار می‌شوند.

*برند سازی یکی از مهم‌ترین ابعاد هرکسب وکار کوچک و بزرگ است

دبیر جلسات دوشنبه‌های توسعه استان نیز برند سازی را یکی از مهم‌ترین ابعاد هر کسب کار کوچک یا بزرگ دانست که در بازار رقابتی امروز، استراتژی برند قوی و مؤثر، مزیت عمده‌ای به شمار می‌رود.

محسن عظیمی افزود: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های تبلیغاتی و برندسازی به یکی از موضوعات مهم توسعه اقتصادی بدل شده است.

وی گفت: برای برند شدن محصول قسمت‌های زیادی از هزینه‌ها باید به سمت بسته بندی برود تا قابلیت حمل به تمام نقاط کشور داشته باشد.

عظیمی اظهار کرد: مزه شناسی از مهم‌ترین ارکان برای برند شدن آبنبات بجنورد در نقاط مختلف کشور است.

*نرخ گذاری دست و پای تولیدکننده را گرفته است

یکی از آبنبات سازان استان در ادامه به مشکلات پیش رو این صنف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرخ گذاری دست و پای تولیدکننده را گرفته چرا که قیمت گذاری‌ها براساس اولویت انجام نمی‌شود حال این که شکر امروز کیلویی 8 هزار تومان به فروش می‌رسد ولی آبنبات همچنان باقیمت 5 هزار تومان است.

یکی دیگر از آبنبات سازان مرکز استان، عدم اخذ هزینه بسته بندی از مشتری را از دیگر مشکلات این صنف عنوان کرد و افزود: کمبود مواد اولیه در تولید آبنبات از دیگر دغدغه‌های آبنبات سازان بجنورد است و این مهم سبب شده طراحی‌ها و بسته بندی‌های مناسب برای صادرات نداشته باشیم و از کیفیت مواد اولیه مناسب هم برخوردار نباشیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه