ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

عدم استقبال تاکداران استان از فرصت حمایتی بیمه

اترک: علیرغم وارد شدن خسارت زیاد به باغ‌های خراسان شمالی در هر سال از ناحیه حوادث بخصوص سرمازدگی اما، امسال تنها کمتر از هفت هزار هکتار از این باغ‌ها زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

به گزارش اترک، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در همایش ملی انگور و فرآورده‌های آن که در سال 96 برگزار شد طرح فراگیر بیمه برای تاکستان‌ها از محل کمک‌های فنی و اعتباری استانداری مصوب شد، با وجود حق بیمه ناچیز استقبال باغداران کم رنگ بوده است.

محمدعلی شریکیان اظهار کرد: ریسک بیمه در حوزه کشاورزی بسیار بالا است و بخش خصوصی هیچ‌گاه وارد این حوزه نمی‌شود دولت در راستای حمایت از قشر کشاورز محصولات این قشر را بیمه می‌کند اما این فرهنگ در بین آنان نهادینه نشده است.

وی افزود: در طرح فراگیر تاکستان‌ها در استان خراسان شمالی دولت هزینه بیمه را بیش از 90 درصد تقبل کرده است اما با این وجود کشاورزان زیادی از این طرح استقبال نکردند.

شریکیان اظهار کرد: تاکداران هرساله از ناحیه حوادث مختلف به خصوص سرمازدگی خسارت زیادی می‌بینند اما متأسفانه از بخش حمایتی بیمه کمتر استفاده می‌کنند.

وی بر فرهنگ سازی جامعه در راستای خدمات بیمه‌ای تأکید کرد و گفت: با وجود اینکه بخش کشاورزی بسیار ریسک دارد کشاورزان در راستای تأمین امنیت مالی باید به بیمه اهمیت دهند تا در حوادث بخشی از هزینه‌های تولید به آنان برگردد و ضرر نکنند.

گفتنی است، 11 درصد از درآمد کشاورزان استان 863 هزار نفری خراسان شمالی از تاکستان‌ها به دست می‌آید که در چند سال گذشته تاکداران از ناحیه بیماری سفیدک داخلی انگور، سرمازدگی خسارت زیادی دیدند.

در این راستا، استانداری خراسان شمالی با حمایت صندوق بیمه برای جبران خسارت به تاکداران تأمین 90 درصد بیمه تاکستان‌ها را بر عهده گرفته بود اما، تاکداران آن‌چنان از نظر اقتصادی بی‌رمق بودند که حتی توانایی پرداخت حق بیمه 10 درصد را نیز نداشتند.

سالانه از سطح 18 هزار و 520 هکتار تاکستان‌های خراسان شمالی بیش از 185 هزار تن محصول برداشت می‌شود، بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم کلاه داری است.

تاکداران خراسان شمالی هرساله از ناحیه خشکسالی، سرما زدگی، بیماری و همچنین نبود بازار فروش دچار خسارت می‌شوند.

20 هزار خانوار در این استان معیشت و درآمد خود را از تاکداری و تولید انگور به دست می‌آورند و این نشان از سهم زیاد تولید انگور در اقتصاد روستاهای استان دارد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه