ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

حداقل سرمایه برای شروع زندگی مشترک چقدر است؟

اترک/وحدانی: این روزها ازدواج به یکی از مهمترین دغدغه جوانان تبدیل شده اما آیا شرایط آن‌طور فراهم است که یک جوان کمترین مشغله فکری را برای آغاز زندگی مشترک داشته باشد.

به گزارش اترک، از نگاه دین مبین اسلام، ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و بالطبع، جامعه و اجتماع است، از این رو در دین اسلام نه تنها امر ازدواج اقدامی محبوب و مقدس است بلکه جوانان به انجام این امر توصیه شده‌اند.

همه ما در بین اطرافیان و آشنایان خود جوانانی داریم که مشتاق ازدواج هستند اما به دلیل مسائل و مشکلات مالی همیشه ترس از تشکیل خانواده دارند و این امر خیر را به تعویق می‌اندازند.

از طرفی هم دولت‌ها همواره سعی داشته‌اند تا به نحوی مسیر تشکیل یک زندگی جدید را از طریق پرداخت تسهیلات ازدواج برای جوانان فراهم کنند. بر همین اساس میزان وام پرداختی ازدواج از سه میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان و در نهایت به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

خبر افزایش وام ازدواج به نوعی نور امیدی در دل جوانان مشتاق ازدواج ایجاد کرد تا گامی برای تشکیل زندگی جدید بردارند اما آیا بانک‌ها در این راه بدون سنگ اندازی جوانان را همراهی می‌کنند؟

 

+سخت گیری ها تمامی ندارد

یک جوان بجنوردی که به تازگی ازدواج کرده در گفتگو با ما می‌گوید: با اینکه قانون تاکید بر تسهیل پرداخت وام ازدواج دارد برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کرده‌ایم اما انگار هر بانکی قانونی جدا برای خود دارد.

وی اظهار می‌کند: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بهانه‌هایی می‌گیرند که گاهی اوقات از کارمان پشیمان می‌شویم و نمی‌دانیم کی قرار است سخت گیری‌هایشان به پایان برسد.

وی می‌گوید: خدا خود می‌داند که هر جوانی دلش می‌خواهد در مسیر جدیدی از زندگی‌اش قرار بگیرد اما آیا مشکلاتی نظیر همین دریافت وام‌ها دل و رمقی برای فرد می‌گذارد؟

 

+وامم را فروختم

جوانی دیگر که چند ماهی از ازدواجش می‌گذرد، در گفتگو با ما می‌گوید: بانک‌ها در بحث ضامن آنقدر سخت گیری دارند که مانده‌ام چه کنم.

وی تصریح می‌کند: برای دریافت وام ازدواج ضامنی که بانک می‌خواست نداشتم و وامم را فروختم.

این جوان می‌گوید: به عنوان فردی که در مسیر تشکیل زندگی مشترک است، روی مبلغ وام حساب باز کرده بودم که حداقل بخشی از دغدغه‌مان را رفع می‌کند اما چه کنم که در سایه سخت گیری بانک‌ها آن را هم از دست دادم.

 

+با ۵۰ میلیون چه گرهی باز می‌شود؟

زوجی دیگر که به تازگی وام ازدواجشان را دریافت کردند در گفتگو با ما می گویند: جدا از آن که برای دریافت همین وام از هفت خان رستم گذشتیم اما با وجود شرایط اقتصادی امروز با ۵۰ میلیون چه گرهی از کارمان باز می‌شود؟

این زوج بجنوردی اظهار می‌کنند: کاش شرایط طوری بود که با مبلغ واممان می‌توانستیم حداقل وسایل ضروری منزلمان را تهیه کنیم اما طوری شده که باید کل زندگی‌مان را با وام‌های مختلف سپری کنیم.

 

+حداقل پول برای شروع زندگی مشترک چقدر است؟

جدا از بحث مسائل و مشکلات دریافت وام ازدواج، همه ما به این موضوع واقفیم که برای آغاز یک زندگی مشترک باید حداقل‌هایی فراهم شود.

ناگفته نماند این حداقل‌ها هر ساله با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت جامعه رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد و درحال حاضر تأمین همین حداقل‌ها با دردسرهای زیادی مواجه است.

با نگاهی گذرا به قیمت لوازم خانگی و یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که تشکیل یک زندگی ساده، بدون تجملات و بدون جشن حداقل به ۴۰۰ تومان پول نیاز دارد آیا ۱۰۰ تومان وام ازدواج برای یک زندگی ساده کافیست؟

بیکاری، افزایش روزافزون قیمت اجاره خانه، خرج زندگی و تهیه جهیزیه هر جوانی را برای تشکیل یک زندگی مشترک به فکر فرو می‌برد و نمی‌توان از کنار این مسائل به سادگی عبور کرد.

 

+زوجین ارزان‌ترین لوازم را می‌خواهند

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با ما می‌گوید: طی ماه‌های اخیر که وضعیت اقتصادی کشور و به دنبال آن به نفس نفس افتاده متقاضیان خرید لوازم خانگی کاهش یافته وآنهایی هم که مراجعه می‌کنند بدون در نظر گرفتن کیفیت به دنبال قیمتی ارزان‌تر هستند.

وی اظهار می‌کند: به طور مثال یک یخچال فریزر تولید داخل از ۱۰ میلیون تومان به ۴۰ تومان افزایش یافته، قیمت یک تلویزیون به ۲۵ میلیون تومان و لباسشویی به ۲۰ میلیون تومان رسیده، آیا هر زوجی توان تهیه این وسایل را دارد.

این فروشنده لوازم خانگی می‌گوید: اگر زوجی نیز به سراغ یخچال ساخت خارج بروند حداقل ۷۰ میلیون تومان پول یک یخچال است پس چطور ممکن است ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواجشان کفاف زندگی‌شان را بدهد.

 

لوازم خانگی یکی از ارکان اصلی تشکیل زندگی بود، زوجی فارغ از خرید طلا، هدایای بله برون و.... مسلماً برای زندگی نیاز به مسکن آن هم اجاره‌ای دارند. مسکنی که قیمت آن در خراسان شمالی طی ماه‌های اخیر افسار گسیخته شده و به جرات می‌توان گفت با رشد ۱۰۰ برابری مواجه شده است و هر شخصی بدون هیچ نظارتی نرخی معین می‌کند. با بررسی کوتاهی متوجه می‌شویم یک خانه نقلی و کوچک در منطقه متوسط نشین بجنورد حداقل به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارد در نتیجه اگر یک زوج وام ازدواج را برای تشکیل زندگیشان در نظر گرفتند باید تمام آن را صرف اجاره خانه کنند.

 

+۴۰ درصد جوانان استان موفق به دریافت وام شدند

طی نیمه نخست امسال از ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی دریافت وام ازدواج در خراسان شمالی تنها ۴۰ درصد آنان موفق به دریافت تسهیلات شدند، خبری که معاون جوانان اداره کل ورزش وجوانان استان چندی پیش آن را اعلام کرده و گفته است: میزان پرداخت وام به این افراد دو هزار و ۴۱۷ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال بوده و تنها در مرداده ماه امسال ۸۲۱ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج پرداخت شده است.

به گفته وی هفت هزار و ۵۷ نفر نیز در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند و درخواست سایر متقاضیان در سیستم ثبت شده که با سقف انتظار (یکماهه) این وام‌ها از طریق بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد.

«خلاصه به بخشی کوچکی از مشکلات و دغدغه‌های جوانان استان در بحث وام و ازدواج اشاره کرده‌ایم و اگر می‌خواهیم جوانانمان سروسامان بگیرند علاوه بر تسهیل پرداخت ازدواج باید ساز و کاری نیز تعیین شود که بدون نگرانی حداقل‌های زندگی مشترک خود را تهیه کنند. امیدواریم هر چه زودتر از این شرایط سخت اقتصادی عبور کنیم تا دیگر ازدواج و زندگی جدید حسرتی برای جوانان ما نشود.»

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه