ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

واردکنندگان قیمت نهاده‌های خوراک دام را بالا بردند

پس از مدت‌ها کمبود نهاد‌ه‌های خوراک دام، حالا عرضه آن‌ها افزایش یافته است اما فقط برای تولیدکنندگانی که پول بیشتری بدهند. با اعتراض و پیگیری تولیدکنندگان، مسئولان از واردکنندگان خواسته‌اند قیمت‌ها را افزایش ندهند، در عوض قول به پرداخت مابه التفاوت داده‌اند اما واردکنندگان دیگر به آن‌ها اعتماد ندارند.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین، چندی پیش اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، به اقتصاد آنلاین از کمبود و افزایش چند برابری قیمت نهاد‌های خوراک دام به ویژه کنجاله سویا در پی عدم تأمین ارز واردکنندگان خبر داد. این اتحادیه هشدار داد: اگر تأمین کافی کنجاله سویا و ذرت انجام نشود شاهد کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید در مرغداری خواهیم بود.

همچنین اتحادیه مرکزی دامداران ایران، به اقتصاد آنلاین اعلام کرد: وضعیت عرضه نهاد‌های خوراک دام در بازار بسیار نامناسب است. کمبود نهاد‌ه‌های خوراک دام به وضوح احساس می‌شود و این کمبود به شدت بر قیمت‌ها اثر گذاشته است.

کمبود‌ نهاد های خوراک دام در بازار قابل پیش‌بینی بود، چراکه پیش تر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران عنوان کرده بود، دو ماه است که هیچ ارزی برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده نشده و همین باعث شد حدود ۲۵ کشتی در بندر امام در انتظار تخلیه نهاده دامی باشد.

بر اساس نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور به رئیس دولت سیزدهم، از ۱۲ دی ماه کلیه درخواست‌های تخصیص ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی ابطال شده و در مراجعه به بانک عامل اعلام می‌شود برای تأمین ارز کالا‌های اساسی صرفاً از مسیر منابع موجود در دو کشور همسایه می‌تواند اقدام کند.

همچنین مسئولان این کمبود را تائید کرده بودند. از جمله آنها شاهپور اعلایی‌مقدم، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی بود که در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره عدم اختصاص ارز به نهاده‌های دامی و واردات آن‌ها به کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی اکنون به هر واردکننده که بخواهد نهاده دامی وارد کند با درخواست آن‌ها موافقت می‌کند و ارز مورد نیاز را بانک مرکزی باید اختصاص دهد. به گفته وی؛ نرخ ارز نهاده‌های دامی نیمایی است اما با این وجود برای واردات اختصاص داده نشده و به مجور‌های صادر شده توسط جهاد کشاورزی برای واردات نهاده‌ها ارز اختصاص نیافته است.

مشکل کمبود نهاده‌های خوراک دام مرتفع شده است

اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، در اصلاعیه‌ای اعلام کرد: حسب پیگیری و اعلام معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، تأمین سویا در سامانه بازارگاه نهایتاً از فردا بر اساس نیاز دوره و بصورت صد در صدی شارژ خواهد شد.

اما، طبق گفته مرغداران به اقتصاد آنلاین، نهاده‌های خوراک دام تأمین شده است اما، واردکنندگان به شرطی آن ها را تحویل می‌دهند که، برای خرید نهاده‌ها پول بیشتری پرداخت کنند. به طور مثال برای خرید هر کیلوگرم سویا به جای قیمت مصوب ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان باید حدود ۲۰ هزار تومان پول پرداخت کنند.

حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تأکید بر اینکه دیگر کمبودی در بازار نهاده‌های خوراک دام به ویژه کنجاله سویا نیست، افزود: اما، این عدم کمبود تنها برای تولیدکنندگانی است که پول بیشتری بدهند!

تحویل ۴۸ ساعته نهاده‌ها در صورت پرداخت پول بیشتر

وی ادامه داد: در صورتی که تولیدکنندگان حاضر به پرداخت پول بیشتر شوند، نهاد‌ه‌های خوراک دام ۴۸ ساعته تحویل داده می‌شود.

وی تصریح کرد: واردکنندگان به بهانه افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی حاضر نیستند که نهاد‌ه‌های خوراک دام را با نرخ مصوب دولت عرضه کنند.

به گفته کاشانی با اعتراض و پیگیری تولیدکنندگان، مسئولان از واردکنندگان خواسته‌اند قیمت‌ها را افزایش ندهند، در عوض قول به پرداخت مابه التفاوت داده‌اند اما، واردکنندگان دیگر به آن‌ها اعتماد ندارند.

وی با بیان اینکه در حاضر واردکنندگان برای هر کیلوگرم کنجاله سویا از تولیدکنندگان حدود ۲۰ هزار تومان طلب می‌کنند، افزود: این در حالی است که قیمت مصوب هر کیلوگرم سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است، به عبارت دیگر تولیدکنندگان برای خرید هر کیلوگرم سویا باید حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلوگرم بیشتر پول پرداخت کنند.

 

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه