ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

اخذ تضمین‌ از آمریکا ضروری است/دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان به زودی

سخنگوی وزارت امور خارجه از آمادگی برای انجام تبادل زندانیان با آمریکا خبر داد و گفت: در صورتی که طرف آمریکایی نسبت به این موضوع برخورد واقع‌بینانه داشته باشد موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی قابل انجام است.

 

به گزارش اترک، ناصر کنعانی در نشست خبری اظهار کرد: موضوع مهم برای ما این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی منتهی شود، جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به دیپلماسی برای رفع مشکلات اعتقاد راسخ دارد بنابراین در ارتباط با زندانیان و نیز بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا همانطور که بارها گفته شده، مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد.

وی با اشاره به توافقات انجام شده در برخی موضوعات از جمله زندانیان در گذشته، افزود: در ماه مارس سال گذشته میلادی توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده آمریکا نیز امضا شد و طرف آمریکایی پذیرفت که این موضوع بدون مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود اما در زمان دیگری آن را به مذاکرات رفع تحریم‌ها گره زدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما آمادگی داریم این کار به عنوان یک موضوع انسانی صورت گیرد؛ مشکلات طرف آمریکایی به خودشان ربط دارد و در صورت برخورد واقع‌بینانه طرف آمریکایی، موضوع مبادله زندانیان قابل انجام است.

وی گفت: در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نیز با توجه به سابقه سو عدم التزام و پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش، ایران معتقد به ضرورت اخذ تضمین‌های قابل راستی آزمایی جهت کسب اطمینان پایبندی آمریکا به توافق جدید است.

روابط ایران و عربستان در مسیر بازگشت

کنعانی درباره بیانیه مشترک ایران و عربستان با میانجیگری چین و جزئیات از سرگیری روابط خاطرنشان کرد: با صدور بیانیه در مسیر بازگشت روابط قرار گرفته‌ایم؛ این توافق نتیجه یک سال و نیم مذاکرات دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه بود؛ ما دوره‌های مختلف گفت و گوی دوجانبه ایران و عربستان با نقش آفرینی و میزبانی برخی کشورها انجام شد از جمله پنج دور مذاکره در بغداد و سه دور مذاکره در مسقط.

وی تصریح کرد: قبل از سفر شیء به ریاض و سفر آیت الله رئیسی به پکن، در گفت‌وگوها و مشورت‌های دیپلماتیک به تهران و پکن ایده‌هایی مطرح بود و ما در چارچوب ایده‌های طرف چینی، با این ایده از طرف چین مواجه شدیم که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به پکن نمایندگانی از ایران و عربستان در پکن در حاشیه این سفر نشست‌های دو جانبه داشته باشند و به در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موافقت طرف ایرانی با اصل موضوع با رویکرد حسن نیت ادامه داد: طرف ایرانی معتقد بود با توجه به اهمیت سفر دوجانبه و موضوعات مختلفی که در این سفر با دولت چین داریم، گفت‌وگوهای ایران و عربستان به زمان مناسب دیگری موکول شود که در همین راستا در زمان سفر و حضور رئیسی در پکن در دیدار خصوصی رؤسای جمهور در این زمینه بار دیگر گفت‌وگو شد و آقای شیء پیام طرف عربستانی را منتقل کرد و گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و چین در این زمینه انجام و ابعاد موضوع مورد توافق قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در نهایت توافق شد گفت‌وگوهای جدید در سطح بالاتری از گفت‌وگوهای بغداد و مسقط انجام و در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای عربستانی انجام شود؛ البته در ترکیب هیأت دیگر مسئولان ذی‌ربط دو کشور از سیاسی، امنیتی و نظامی هم حضور داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با حسن نیتی که در دو طرف وجود داشت و نقش آفرینی مثبت طرف چینی، طرفین به از سرگیری روابط رسیدند و توافق این بود که بلافاصله بعد از امضای توافق، از سرگیری روابط آغاز شود و حداکثر تا سقف ۲ ماهه سفارت‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها در مشهد و جده بازگشایی شود.

تدارک مقدمات دیدار وزرای امور خارجه دو کشور

وی اعلام کرد: وزارت خارجه ایران و عربستان در حال فراهم کردن مقدمات تماس و دیدار دو وزیر خارجه ایران و عربستان هستند و ما امیدوار هستیم با همین حسن نیتی که وجود دارد، این دیدار در آینده بسیار نزدیک شکل بگیرد و روند اجرای توافق به سرعت انجام شود.

کنعانی تاکید کرد: مانعی برای دیدار دو وزیر خارجه در دو کشور وجود ندارد و در کانال‌های دیپلماتیک انشاالله این هماهنگی‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با قدردانی از نقش ارزنده و سازنده دو کشور عراق و عمان که قبل از نشست پکن در میزبانی از دو هیئت نقش بسیار سازنده‌ای داشتند و میزبان تقریباً هشت دور گفتگوهای دو کشور ایران و عربستان بودند، گفت: تلاش این دو کشور و نهایتاً نقش مکمل و انتهایی که دولت چین در این زمینه ایفا کرد در دستیابی دو کشور ایران و عربستان به اثرگیری روابط سیاسی بسیار حائز اهمیت بود.

کمک چین به ایجاد صلح و ثبات در منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش چین برای از سرگیری روابط ایران و عربستان ادامه داد: نقشی که دولت چین در این زمینه ایفا کرد، نقش حائز اهمیتی است و نشان داد که دولت چین با نگاه توأم با حسن نیتی که برای کمک به ایجاد صلح ثبات و امنیت در منطقه و آسیا دارد، می‌تواند نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه چین توانست نشست موفقی را در این زمینه در پکن برگزار کند، یادآور شد: توافق ایران و عربستان برای بازگشت به مناسبات سیاسی و ریل طبیعی خود بار دیگر می‌تواند ظرفیت بالای دو کشور در زمینه‌های مختلف را فعال کند؛ تهران و ریاض می‌توانند با گسترش همکاری‌های خود به تأمین منافع دو ملت کمک کنند و همچنین تأثیر مطلوبی بر تقویت همکاری و همگرایی مشترک در منطقه برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در منطقه به ویژه در حوزه راهبردی خلیج فارس داشته باشند.

کنعانی با تاکید بر اینکه تقویت ثبات به همه کشورهای منطقه کمک می‌کند، اظهار کرد: چین کشوری است که از ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیا و ثبات و امنیت در حوزه مهم و راهبردی خلیج فارس منافع قابل توجهی را به دست می‌آورد بنابراین نقشی که در این زمینه دولت چین ایفا کرد، علاوه بر کمک به تقویت مناسبات دوجانبه ایران و عربستان، کمک به تأمین منافع همه طرف‌های ذیربط بود.

وی این توافق را دارای آثار و پیامدهای مثبتی در عرصه بین‌الملل دانست و گفت: نقش دولت چین نقش عام المنفعه‌ای بود که می‌تواند با برداشتن گام‌های تکمیلی زمینه‌ساز کسب منافع مشترک همه طرف‌هایی باشد که علاقه مند به صلح و ثبات در منطقه هستند.

دیپلمات‌ها همواره خوش بین هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه آمریکایی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: در این رابطه از طریق واسطه‌هایی که در حال ایفای نقش هستند، پیام‌های متعددی رد و بدل می‌شود.

کنعانی در ادامه به توافق مکتوب ایران و آمریکا در زمینه تبادل زندانیان اشاره کرد و با بیان اینکه «طرفی که تکذیب می‌کند، دولت آمریکا است» به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استناد کرد و گفت: سوال من از طرف آمریکایی این است آیا آمریکا در خلاء به طور یک جانبه و با خودش روی این موضوع کار و تلاش و پیگیری می‌کند یا از طریق واسطه‌ها در چارچوب پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود؟ در صورتی که توافق مکتوب در ارتباط با موضوع زندانیان وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه درباره موضوعات هسته‌ای هم دیپلماسی فعال است و کشورهایی در حال نقش‌آفرینی هستند، گفت: دولت آمریکا چه ادعایی می‌کند؟ باید دید مشکلات دولت آمریکا چیست آیا به مسائل و موضوعات داخلی آمریکا بر می‌گردد؟ آیا به رقابت‌های سیاسی درونی این دولت باز می‌گردد؟ در این رابطه آنها باید توضیح دهند.

خبرنگار این رسانه آمریکایی بار دیگر پرسید که آیا به این روند و مذاکرات خوش بین هستید که کنعانی پاسخ داد: دیپلمات‌ها همواره خوش‌بین هستند و با خوشبختی به نتایج خوبی برسیم البته هر توافقی دو طرف دارد باید طرف دیگر التزام و پایبندی عملی خود را نشان دهد.

علت سفر باقری به مسقط چه بود؟

خبرنگار ایرنا از علت سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه به عمان در روزهای اخیر سوال کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: سفر آقای باقری به مسقط به منظور مشارکت و برگزاری نهمین دوره مشورت‌های سیاسی میان تهران و مسقط انجام شده و در همین ارتباط علاوه بر برگزاری نشست با همتای عمانی دیدار خوبی هم با وزیر خارجه عمان داشته‌اند که موضوعات دوجانبه و موضوعات مورد علاقه و منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفته است.

کنعانی افزود: در جریان این سفر در ارتباط با تحول مثبت در مناسبات تهران و ریاض هم گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت و با توجه به نقش آفرینی که دولت عمان در این زمینه ایفا کرده و جایگاه عمان در ارتباط با موضوعات مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران، این سفر حائز اهمیت است.

وی نقش عمان را در ارتباط با موضوعاتی که دولت این کشور نقش آفرینی کرده است، مهم و مثبت ارزیابی کرد و گفت: مسیر دیپلماسی مسیر بازی است و ما به این مسیر اعتقاد داریم و معتقدیم نتایج به دست آمده مشوق این است که روش‌های دیپلماتیک و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات و تحقق اهدافی که جمهوری اسلامی را مد نظر دارد مثل کاملاً در دسترسی است و ما از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

اراده ایران همسایه محوری است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر هیئت پارلمانی ایران به بحرین اظهار داشت: در توافق تهران و ریاض، دیپلماسی نتیجه خود را به خوبی نشان داد؛ از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی نشان دهنده موثر و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهم‌ها و گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک است.

وی ادامه داد: خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی که این توافق در زمینه‌های مختلف نشان داد استقبال گسترده‌ای که تعداد قابل توجهی از کشورها در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای منطقه‌ای نشان دادند، نشان دهنده این است که این تحول مهم دیپلماتیک می‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی در مناسبات منطقه‌ای میان کشورهای حاضر در این جغرافیایی مشترک از جمله میان ایران و دیگر کشورها بگذارد که روابط ایران و بحرین از این قاعده مستثنا نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اراده سیاسی جمهوری اسلامی با تاکید بر همسایه محوری سیاست همسایگی و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه کشورهای حوزه آسیا دلیل وجود اراده سیاسی مثبت جمهوری اسلامی برای دستیابی به نتایج عملی در این مسیر است خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهد هستیم این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بهره اتفاق بیفتد ما باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری بکنیم و در این مسیر گام برداریم.

از کنعانی درباره ابراز تمایل اردن برای بهبود روابط سیاسی خود با تهران سوال کرد که وی با توضیح این نکته که روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران و امان برقرار است، به حضور ایران در نشست بغداد ۲ در امان اشاره کرد و گفت: فضای مثبتی که بعد از احیای روابط سیاسی میان تهران و ریاض شکل گرفته حتماً می‌تواند تاثیرات مثبتی در مناسبات تهران با دیگر کشورها از جمله با اردن به وزارت ما در این زمینه به محدودیتی قائل نیستیم.

وی خاطر نشان کرد: ما با اردن رابطه سیاسی برقرار است تماس‌ها و گفتگوها در سطوح مختلف قبلاً برگزار شده اراده سیاسی دو کشور برمی گردد؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد اصولی که سیاست اساسی و اصلی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت تقویت مناسبات با همسایگان مرزی و منطقه‌ای است حتماً برای توسعه روابط با اردن آمادگی داریم و باید روند آتی را دنبال کنیم.


داستان آزاد شدن ۱۰ میلیارد دلار از دارایی ایران

خبرنگاری از کنعانی پرسید که گفته شده آمریکا می‌خواهد ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را که در کره، ژاپن و عراق مسدود است، آزاد کند؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: بحث آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات اساسی مورد توجه ما است که با اهتمام جدی در حوزه‌های سیاسی قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: ما درباره اصل بلوکه کردن این پول‌ها معترض هستیم و معتقد هستیم یک اقدام کاملاً غیرقانونی است و دولت آمریکا چنین حقی را ندارد که در ارتباط با مناسبات دوجانبه و قانونی و رسمی میان جمهوری اسلامی و دیگر کشورها مداخله کند و از ابزارهای غیر قانونی برای ایجاد خلل در مناسبات اقتصادی و تجاری و پولی میان ایران و دیگر کشورها مانع ایجاد کند.

کنعانی اظهار کرد: جهوری اسلامی ایران در مذاکرات دیگری که در حال انجام است، این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و امیدوار است که در روند گفتگو های دیپلماتیک و گفتگو ها برای رفع تحریم‌های ظالمانه شاهد نتایج مثبتی باشیم اما روند را مثبت می‌دانیم امیدوار هستیم به نتیجه خوبی برسد.

وی خطاب به این خبرنگار گفت: شما دارایی‌های ایران در کره و ژاپن اشاره کردید؛ در ارتباط با عراق روند مناسبات ما از این قاعده مستثنا است و ما چارچوب‌های خوبی برای مبادلات اقتصادی و تجاری میان دو کشور داریم و دولت عراق در این زمینه متعهد و ملتزم است و همواره تلاش‌های حداکثری انجام داده است که فشارهای دولت آمریکا را در این رابطه حل و فصل کند.

کنعانی اظهار کرد: در رابطه با عراق روابط خودمان را داریم و ارتباطات و همکاری‌های تجاری اقتصادی و مالی پولی ما در چارچوب‌های مورد توافق ادامه دارد.

پایان جنگ در یمن از اولویت‌های ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره پایان بخشیدن به جنگ در یمن پس از توافق تهران و ریاض خاطرنشان کرد: موضوع یمن و پایان جنگ در این کشور همواره یکی از اولویت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده و انتظار این است که با فضای مثبت جدیدی که در روابط ایران و عربستان سعودی شکل گرفته است، نتایج مثبت و خوبی در موضوع یمن نیز داشته باشد.

کنعانی در عین حال افزود: البته موضوع یمن و تصمیم گیری در ارتباط با مسائل این کشور در اختیار خود یمنی‌ها است و ایران از ابتدای آغاز جنگ در موضوع یمن معتقد بودیم که جنگ راهکار نیست و خسارتهایی را هم برای یمن و هم عربستان و کل منطقه به بار می‌آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راهکار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در موضوع یمن با توجه به آخرین مذاکراتی که وزیر خارجه با دبیرکل سازمان ملل متحد در این ارتباط صورت گرفته روشن است؛ دبیر کل از تهران درخواست داشت که ایران در موضوع یمن همچنان نقش موثر خود را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه تهران از روز گذشته میزبان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن است، اظهار کرد: ما همه تلاش‌های خود را مانند گذشته برای پایان بخشیدن به بحران نظامی در یمن انجام خواهیم داد و معتقدیم که گفتگوهای یمنی - یمنی بهترین راهکار برای حل و فصل بحران داخلی در این کشور و توافق برای شکل گیری دولت مردمی در این کشور است.

دولت عراق بنیان گذار نشست‌های تهران و ریاض بود

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر با قدردانی از نقش سازنده دولت عراق برای از سرگیری روابط تهران و ریاض افزود: دولت عراق زمینه ساز و بنیان‌گذار برگزاری نشست‌های دو جانبه تهران و ریاض بوده است؛ آنچه مهم است، اینکه مقصود دولت عراق گام مبنایی برای اقدامات مثبت سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های خوب دیپلماتیک برای از سرگیری روابط تهران ریاض بود و در این زمینه دولت عراق به مقصود خود دست یافته است.

کنعانی درباره موضوعات مرزی تهران و بغداد در منطقه اقلیم نیز گفت: نتایج مذاکراتی که میان هیئت‌های عالی امنیتی تهران و بغداد صورت گرفت، تشکیل کمیته عالی امنیتی بود که این کمیته مسئول پیگیری مسائل مربوط به مرزهای دو کشور به ویژه در حوزه اقلیم کردستان عراق است.

وی با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق اظهار کرد: معتقدیم دولت عراق به عنوان مسئول ایجاد امنیت و کنترل مرزهای مشترک با ایران است و مسئولیت‌ها و تعهدات خود در این زمینه عمل کند و ما دولت عراق را مسئول تامین امنیت در مرزهای مشترک به ویژه در منطقه مربوط به اقلیم کردستان عراق می‌دانیم.

وی خاطر نشان کرد: ما در ارتباط با موضوع گروه‌های تجزیه طلبی که از خاک عراق در منطقه اقلیم به عنوان پناهگاه و جغرافیایی برای فعالیت‌های مسلحانه خودشان و ایجاد ناامنی در طول مرزهای مشترک استفاده می‌کنند، ضرورت خلع سلاح‌ها آنها را مورد تاکید قرار داده‌ایم.

کنعانی گفت: دولت عراق باید به توافقات گذشته خود در این زمینه عمل کند و شاهد هیچ‌گونه فعالیت مسلحانه و اردوگاه‌های نظامی و نباشیم و مجرمیانی که تحت تعقیب هستند، باید تحویل داده شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره لیبی نیز افزود: گفتگوهای خوبی بین ایران و دولت لیبی برقرار است و به تازگی نیز سفیر غیرمقیم ما با وزیر خارجه لیبی ملاقات داشت و در خصوص موضوعات مورد اهتمام دوجانبه از جمله از سرگیری فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور تبادل نظر خوبی صورت گرفت و امیدواریم شاهد گشایش سفارتخانه‌ها باشیم.

آخرین وضعیت زندانیان غیرایرانی اغتشاشات پاییز: امیدوارم شاهد رخدادهای خوبی در این زمینه باشیم

خبرنگار یک رسانه خارجی از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت زندانیان غیرایرانی که در جریان اغتشاشات اخیر بازداشت شدند، سوال کرد که وی توضیح داد: بارها در این زمینه مواضع جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است؛ افرادی که بازداشت شدند، در ارتباط با اغتشاشات اخیر نقش‌آفرینی داشتند و اقدامات آنها منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدامات مجرمانه‌ای بود که روند قضایی درباره آنها در حال اجرا و انجام است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباطات سیاسی و کنسولی میان طرف‌های ذیربط ایران با کشورهای متبوع این شهروندان در حال انجام است و تبادل نظرها ادامه دارد؛ موضع جمهوری اسلامی ایران برخورد توأم با رافت اسلامی است اما این مرتبط به سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران است حق هیچ مجرمی نیست و نمی‌تواند مورد مطالبه یک جانبه دولت متبوع آن شهروند قرار بگیرد اما جمهوری اسلامی ایران نگاهش به این موضوعات همواره تو با ابعاد و زوایای انسانی بوده است.

وی درباره شهروندان فرانسوی گفت: درباره همه شهروندان فرانسوی گفتگوهای دیپلماتیک برقرار بوده و گفتگوها میان طرف‌های ذیربط غذایی و کنسولی برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که شاهد رخدادهای خوبی در این زمینه باشیم.

کنعانی در عین حال گفت: البته مواضع و اقدامات کشورها در این زمینه می‌تواند نقشه مثبت و تسهیل کننده‌ای ایفا کند؛ دولت فرانسه در ارتباط با تحولات اخیر داخلی جمهوری اسلامی ایران موضع غیرسازنده و نقش مداخله آمیزی داشته است.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که حدود دو ماه است که آرامش در ایران برقرار شده است و زندگی عادی و روزمره مردم در جریان است اما در اروپا و مشخصاً برخی از کشورها با یک محاسبه کاملاً غلط درباره تحولات داخلی ایران، روند مداخله‌جویانه اتخاذ کردند و با روش‌های مختلف به تحریک اغتشاشات دامن زدند و به طور مستقیم و غیرمستقیم در کمال تعجب مقامات عالی رتبه این کشورها در ارتباط با تحول داخلی و اجتماعی ایران به طور روزمره مواضع مداخل آمیز و سیاسی اتخاذ کردند که از منظر عرف رایج در مناسبات میان کشورها و هم از منظر قوانین و مقررات بین‌المللی کاملاً غیر قانونی و غیر قابل قبول بود.

کنعانی با ابراز تاسف از اینکه برخی کشورها هنوز این روند اشتباه خود را طی می‌کنند، اظهار تاکید کرد: آنهایی که بر بی ثباتی ایران شرط بندی کرده بودند بدانند که بر اسب بازنده شرط بندی کرده بودند؛ اینها تحولات داخلی ایران بود و بخشی از مردم خواسته‌هایی داشتند که شنیده شد اما عده‌ای با سوء استفاده از شرایط خواسته‌های مسالمت آمیز را به سمت اغتشاش و بی ثباتی هدایت و جهت‌دهی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران انتظار دارد که دولت‌های خارجی در امور و مسایل داخلی ایران مداخله نکنند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به خواسته‌های شهروندان خود توجه می‌کند اما سوال این است که آیا طرف‌های خارجی و به طور مشخص فرانسه هم به خواسته‌های اکثریت ملت ایران توجه می‌کند؟ آیا اجتماعات میلیونی ملت ایران را چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خیابان‌ها و میادین تهران و دیگر شهرها و روستاها را ملاخظه کرد؟

وی به سران دولت‌های اروپایی توصیه کرد که این صدای رسا را به دقت بشنوند و سیاست‌های غلط خود را اصلاح کنند.

منطقه به هم افزایی تهران و قاهره نیاز دارد

از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال شد که آیا احیای روابط با مصر نیز در دستور کار قرار دارد که کنعانی در پاسخ گفت: مصر کشور مهمی است و دو کشور برای همدیگر در منطقه اهمیت قائل هستند؛ منطقه به ظرفیت مثبت و هم افزایی تهران و قاهره نیاز دارد.

کنعانی با یادآوری اینکه آخرین گفتگوهای دوجانبه میان دو کشور در پاییز امسال و در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت، اظهار داشت: گفت و گوهای کوتاه در عین حال مثبتی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد دو انجام شد در ارتباط با روابط هم معتقد ضرورت برداشتن گام‌های جدید برای ارتقای مناسبات دو کشور هستیم.

وی افزود: همواره روابط سیاسی میان کشورها یک مسیر دوجانبه است و باید آن را در مسیر دوجانبه ببینیم که طرف مقابل چیست.

ایران در نشست مسکو شرکت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران در نشست مسکو که با موضوع سوریه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد، توضیح داد: بهبود روابط سوریه با همسایگان از اولویت‌های مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است و معتقدیم که حسن همجواری میان سوریه با کشورهای مهم منطقه از جمله ترکیه به تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه و سوریه کمک شایان توجهی خواهد کرد.

کنعانی با یادآوری تلاش‌های ایران در سال‌های گذشته برای بهبود مناسبات کشورها با سوریه، به میزبانی نشست مقامات امنیتی کشورهای سوریه و ترکیه در تهران و نیز مذاکرات آستانه با همراهی ترکیه و روسیه اشاره کرد که به گفته او مهمترین و موثرترین روند برای کمک به حل و فصل سیاسی بحران سوریه بود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه نگاه مثبتی در این زمینه هم در آنکارا و هم در دمشق دیده می‌شود و جمهوری اسلامی ایران هم به این فضا کمک کرده است؛ سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان به این دو کشور نیز به تقویت این روند کمک کرد و ما خوشبین هستیم که در آینده نزدیک شاهد تحولات مثبتی در مناسبات ترکیه و سوریه باشیم.

از کنعانی درباره نقش ایران در قبال جنگ اوکراین و روسیه و ادعای در اختیار گذاشتن پهپاد به روسیه سوال شد که وی گفت: در این ارتباط نکته جدیدی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را اعلام کرده است؛ ایران از ابتدا مخالف جنگ در اوکراین بوده. اعلام بی طرفی کرده و بارها نیز اعلام کرده است که هیچ تسلیحات و تجهیزاتی را به طرف‌های درگیر برای استفاده در جنگ نداده است.

وی ادامه داد: حتی در ارتباط با مناطقی که به روسیه ملحق شد نیز ایران اعلام کرده است که به حقوق و مقررات بین المللی پایبند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام آمادگی ایران برای پایان دادن به جنگ با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود، افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است باید به علل و ریشه‌های این جنگ ویرانگر هم توجه کرد که همان تلاش برای توسعه ناتو به سمت شرق بوده است.

سفر الکاظمی به تهران تحول جدیدی نیست

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق به تهران سوال شد که وی در پاسخ گفت: سفر مقامات مختلف عراقی از جمله مقامات سابق عراق به تهران و مشورت‌های میان ما با برادران عراقی امر رایج بوده و تحول جدیدی نیست؛ تمامی نخست وزیران سابق همچنان از کانال‌های ارتباطی گفتگو و تبادل نظر با تهران برخوردار هستند و در فرصت‌هایی برای گفتگو در موضوعات مورد علاقه به تهران سفر می‌کنند که آقای الکاظمی از این قاعده مستثنا نیستند.

کنعانی درباره روابط تهران ریاض این نکته را نیز متذکر شد که بلافاصله بعد از توافق شاهد شکل‌گیری جریانات رسانه‌ای با طرح برخی موضوعات حاشیه‌ای هستیم که کاملاً روشن است می‌خواهند حاشیه را بر بطن قلب بدهند و اصل تحول را تحت شعاع قرار دهد؛ این موضوعات که توسط برخی رسانه‌ها متاسفانه دیده می‌شود و ما ریشه‌های آن را در خارج از کشور می‌بینیم، تلاش‌هایی است در جهت تحت شعاع قرار دادن تحول مثبت در مناسبات سیاسی ایران تهران و ریاض صورت گرفته است.

چرا سفیر ایران در باکو احضار شد؟

یکی از خبرنگاران علت احضار سفیر کشورمان در باکو را جویا شد که کنعانی توضیح داد: موضوعی که طرف آذربایجانی مطرح کرد، مربوط به پرواز یک هواپیما در محدوده دو کشور بود و در حالی که این یک پرواز متعارف و با هدف پایش مناطق مرزی ایران و در فضای داخلی خاک جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود و از گذشته نیز چنین پروازهایی انجام می‌شد.

وی با یادآوری اینکه اگر در حین پرواز اشتباهی رخ دهد، رادارها و شبکه‌های پدافندی هشدار لازم را می‌دهند، گفت: در این ارتباط هیچ هشداری داده نشده بود که نشان می‌دهد خطایی در این زمینه صورت نگرفته است.

کنعانی با اشاره به تعاملات تهران و باکو در حوزه دفاعی و حضور وابسته دفاعی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو اظهار کرد: اگر بنا بر حسن نیت بود، می‌توانست موضوع در ارتباط با سفارت کشور ما در گفتگویی با وابسته وابسته دفاعی مطرح و رفع سوءتفاهم شود؛ بنابراین ما نمی‌توانیم این اقدام دولت آذربایجان را در رسانه‌ای کردن موضوع را در قالب روابط عادی بیان کشورهای همسایه تلقی کنیم.

وی افزود: طرح موضوعات اختلافی در فضای رسانه‌ای و از پشت تریبون‌ها کمکی به حل و فصل نمی‌کند و نشان دهنده حسن نیت نیست.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه