ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سپاه را حفظ می کنیم

یادداشت - جواد مرشدی، روزنامه نگار

 

 

چند روزی است که پارلمان اتحادیه اروپا اعتراضات اخیر را مستمسکی برای قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی قرارداده و در آخرین واکنش ها هرچند جنبه اجرایی ندارد، نمایندگان این پارلمان به این طرح رای مثبت دادند.

در یکی از دستور جلسات این پارلمان تحت عنوان «پاسخ اتحادیه اروپا به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره حوادث اخیر و ادعای واهی حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین مطرح شده بود.

پس از این رای معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از این اقدام حمایت کرد و از مشخص بودن موضع واشنگتن در مورد سپاه گفت. این مقام ایالات متحده با بیان اینکه سپاه نهادی است که بیشترین تحریم ها را از سوی آمریکا دریافت کرده، اذعان داشت ما همچنین تعداد زیادی از رهبران سپاه را که در ارتکاب به تروریسم نقش دارند، تحریم کرده ایم.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیزاز قصد انگلستان برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی ابراز خرسندی و بر اهمیتی که اسرائیل برای این موضوع قائل است تأکید کرده است.

کلید این طرح که توسط یک قانونگذار محافظه کار لهستانی زده شد نشانگر افول سیاست های کشورهای متخاصم در مورد جمهوری اسلامی است. گویی آن‌ها که از اعتراضات و تجزیه ایران ناامید شده اند حالا با قراردادن نام این نهاد در لیست سازمان های تروریستی سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند ،آن هم صورت مسئله ای همچون حذف داعش از منطقه.

این تصمیم پارلمان اروپا واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیزدر پی داشت؛ از وزیرخارجه گرفته تا رئیس جمهور. رئیس مجلس نیز ضمن اینکه سپاه پاسداران را منحصر به فردترین سازمان ضد تروریستی منطقه و جهان خواند از حرکت مقابله به مثل و شیوه متفاوت برخورد با اروپایی ها در منطقه گفت.

به یاد داشته باشیم از بدو انقلاب تاکنون سیاست های خصمانه در قبال جمهوری اسلامی تمامی نداشته و طی چهل و سه سال گذشته دشمنان از داستان جنگل های شمال تا خوانین فارس و بلوای سیستان را برای ما تدارک دیدند و در آخرین شگردها داعش را ایجاد کردند، و در نهایت بقول ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا، برای مقابله با آن در منطقه هزینه ای بالغ بر هفت تریلیون دلار پرداخت کردند که در نهایت با هزینه ای بسیار کمتر این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که توانست ریشه داعش را از منطقه بکند و از نظر وضعیت بومی، در میان مردم پایگاه اجتماعی وسیعی برای خود فراهم سازد. در این میان شاید آنان در عدم توانایی شان در متقاعد سازی مردم ایران برای مقابله با حاکمیت در کف خیابان ناامید و عصبانی شده اند و از طریق انگشت گذاشتن روی سپاه مایلند جبران هزینه های سوخت شده را بکنند. هزینه هایی که به ویژه در دوره قاجار جواب می داد و می توانست کشور را به میدان مداخلات دو دولت روس و انگلیس تبدیل کرده و آن را در معرض تجزیه قرار دهد. داستان این ماجرا در کتاب «زوال نظام اجتماعی و فروپاشی دولت قاجار» به خوبی منعکس است.

از این رو به‌نظر می رسد خلق چنین وضعیتی از سر ناگزیری و صرفا پیشبرد پروژه ستیزه جویی با جمهوری اسلامی است و شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد خلق و تقویت نیروهایی نظیر داعش منتهی در اشکال جدیدش باشیم. هر چه هست سپاه به‌عنوان ارتش قدرتمند خاورمیانه خاری بر چشم دشمنان بوده و آن‌ها چشم دیدن این نهاد قانونی را ندارند؛ نهادی که از بدو تاسیس چه در جنگ و چه پس از آن در خدمت به کشور بوده و تلاشی بی دریغ داشته است . از قضا سپاه یکی از بزرگترین نیروهای منطقه ای و بین المللی است که در مبارزه با تروریسم خصوصا داعش نقش مثبتی ایفا کرد و از این طریق در تمایز میان اسلام انقلابی و اسلام ارتجاعی تلاش سترگ و عظیمی به عمل آورد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه