با وجود این که در عصر زیستشناسی مدرن به سر میبریم و چندین دهه است که دانشمندانِ این رشته، فناوریهای پیشرفتهای مانند کلونسازی ژنها، واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR; Polymerase Chain Reaction) و CRISPER (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) را به خوبی گسترش دادهاند. ولی در آموزش مقدماتی زیستشناسی ناگزیر به استفاده از مفاهیم اولیه زیستشناسی هستیم که در حیطه زیستشناسی سنتی میگنجد؛ مثل ردهبندی علمی جانداران، که در حدود سه قرن پیش توسط کارل لینه(Carl von Linné)، به شکل امروزی، پایهگذاری شده است. اهمیت این مطلب در زیستشناسی، دقیقا مانند آموزش ریاضیات است که با آموزش اعداد، جدول ضرب و چهارعمل اصلی شروع میشود و یا آموزش شیمی که با آموزش جدول تناوبی و نشانههای عناصر شروع میشود.
در این مقاله قصد دارم، به بررسی و اهمیت تاثیر آموزش ردهبندی جانداران بر یادگیری زیستشناسی در نظام آموزشی بپردازم و با ارائه الگویی نوین از معرفی کلی جانداران با عنوان جدول حیات(Life Table) به چند سوال مهم زیر پاسخ دهم:
آیا برای آموزش مقدماتی زیستشناسی عمومی در دوره دبیرستان، نیازی به آشنائی با مشخصات کلی و گروههای اصلی جانداران وجود دارد؟ ضرورت این کار چیست؟
چگونه میتوان دانشآموزان دبیرستانی را به نحو کارآمدی با گروههای اصلی جانداران آشنا کرد؟ تاثیر این فرایند در یادگیری مباحث مختلف زیستشناسی چیست؟
تنوع زیستی
زیستشناسان، تخمینهای متفاوتی از تعداد واقعی گونههای زنده ارائه کردهاند. بر اساس آخرین برآورد کنوانسیون تنوع زیستی (Convention on Biological Diversity, CBD) در سال 2020 میلادی، به نظر میرسد تعداد واقعی گونههای زنده روی زمین بین 5 تا 10 میلیون متفاوت خواهد بود. ضمن یک برآورد محافظهکارانه، 6/13 میلیون گونه و در برآورد اخیر تا 8 میلیون گونه تخمین زده شده است. بنابراین، برآورد تعداد گونههای روی کره زمین، چالش بزرگی است و تاکنون دانشمندان در این حوزه به اتفاق نظر نرسیدهاند. بر اساس مطالعات مختلف، در حال حاضر در حدود 2 میلیون گونه زنده در روی زمین شناسائی شده و به ثبت رسیدهاند. بر این اساس تعداد گونههای شناسائی شده و تعداد گونههای پیشبینی شده طبق جدول زیر میباشد:
|
تعداد گونههای شناسائی شده
|
تعداد گونههای پیش بینی شده
|
حشرات و هزارپایان
|
963000
|
8000000
|
قارچها
|
72000
|
1500000
|
گیرهداران
|
75000
|
750000
|
آغازیان
|
80000
|
600000
|
نماتدها
|
25000
|
600000
|
گیاهان
|
270000
|
320000
|
نرم تنان
|
70000
|
200000
|
سخت پوستان
|
40000
|
150000
|
مهرهداران
|
52500
|
55000
|
باکتری ها
|
5000
|
؟
|
جدول 1. تعداد گونههای زنده شناسائی شده و پیش بینی شده در حال حاضر
با توجه به تعداد بسیار زیاد گونههای زنده، چگونه میتوان تمام آنها را در جدول یا طرحهای فرضی با مشخصات و تغییرات تدریجی در صفات تصور کرد؟ آیا تصور چنین نظم و تغییرات تدریجی در خصوصیات دنیای موجودات زنده امکان پذیر است؟ همانطور که در جدول تناوبی مندلیف، هر گروه از عناصر دارای خواص ویژه با تغییرات تدریجی است؛ به طوری که با دانستن خواص یک عنصر شیمیائی خواص عنصر شیمیائی بعدی و قبلی آن مشخص میشود. این نظم و تغییرات تدریجی باعث سرعت بخشیدن به شناخت عناصر شیمیائی و حتی پیشبینی عناصر بعدی شده است. به قول سیدارتا موکرجی (Siddhartha Mukherjee) در کتاب ژن تاریخ خودمانی معتقد است، مادهی اطلاعات زیستشناسی ذاتا به صورت سلسله مراتبی سازمان یافتهاند. شناخت کوچکترین جز، لازمه شناخت کل است.
درخت تبارزایشی
عدهای از زیست شناسان تکاملی (Evolutionary Biologists) از اصطلاح درخت تکاملی یا درخت تبارزائی (Phylogenetic tree) استفاده میکنند. در این طرح فرضی میتوان همه یا تعدادی از موجودات زنده و فسیل مورد مطالعه را در قالب نمودار درختی در نظر گرفت. زیستشناسان معمولا از شباهتها و تفاوتها ساختاری و مولکولی برای رسم درخت تبارزایشی استفاده میکنند. درخت تبارزایشی، علاوه بر نمایش فرضی مسیر تکاملی جانداران، روابط بین آنها و اجداد مشترک آنها را نیز نشان میدهد. در الگوی کلی درخت تبارزایشی جانداران، برای هر یک از گونههای زنده امروزی، مسیر تکاملی فرضی از باکتریها تا موجودات عالی قابل تصور میباشد. که البته بسیار پیچیده و مبهم است.
شکل 5. درخت تبارزایشی موجودات زنده که ارتباط بین گروههای مختلف را نشان میدهد.
در درخت تکاملی، انواع پائین (قدیمیتر) معرف گونههای ابتدائیتر و سادهتر هستند و انواع بالاتر معرف گونههای جدیدتر، عالیتر و پیچیدهتر میباشند. به عنوان مثال، باکتریها نسبت به آغازیان و آغازیان نسبت به گیاهان و جانوران ابتدائیتر و سادهتر هستند. همچنین، پرندگان نسبت به بندپایان و نهاندانگان نسبت به بیآوندیان، عالیتر و پیچیدهتر هستند. این قانون در مورد همه درختهای تبارزایشی دیگر نیز صادق است. البته، طرح کلی درخت تبارزایشی بر اساس تعداد گونههای مورد مطالعه و صفات مورد نظر متفاوت است. درخت تبارزایشی، محتملترین مسیر تکاملی یک گروه از جانداران را نشان میدهد. بنابراین، ارتباطات تکاملی بین جانداران و گونههای اجدادی نیز در این طرح مشخص میشوند.
جدول حیات
آیا با وجود تعداد بسیار زیاد موجودات زنده رسم جدول چندخانهای و ساده شبیه جدول مندلیف امکانپذیر هست؟ چنین جدولی حداقل باید 2 میلیون خانه داشته باشد. هر یک از خانهها معرف یکی از گونههای موجودات زنده است. در این صورت، لازم است جدول فرضی حیات خلاصهتر باشد؛ یعنی به جای استفاده از گونههای جانداران، از سطوح بالاتر ردهبندی مانند خانواده یا تیره استفاده شود. به طوری که در دنیای زنده میتوان با دانستن مسیر تکامل تدریجی و ویژگیهای هر گروه از جانداران اولا، ویژگیهای همه افراد گروه را مشخص کرد. ثانیا، ویژگی گروههای قبل یا سادهتر و ابتدئیتر و بعد یا عالیتر و پیچیدهتر از آنها را مشخص کرد.
زیستشناسان خبره نیک میدانند که بر طبق نظریه تکامل تدریجی اول پروکاریوتها پدید آمدهاند؛ بعدها یوکاریوتها پدید آمدند. ابتدا تکسلولیها پدید آمدند؛ بعدها پرسلولیهای ابتدائی و سرانجام پرسلولیهای پیشرفته پدید آمدند. ابتدا زندگی درون آب پدید آمد، بعدها حیات به عرصه خشکیها گسترش پیدا کرد. ابتدا اتوتروفها پدید آمدند؛ بعدها هتروتروفها پدید آمدند. اگر به بررسی دقیقتر موجودات زنده بپردازیم شواهد بیشتر و عینیتری از تغییرات تدریجی مشاهده میشود. مثلا تغییرات تدریجی در دستگاه گردش خون یا دستگاه عصبی جانوران بیمهره و مهرهدار و سایر دستگاههای بدن جانداران. نکته مهمی که باید به آن دقت شود این است که، تعداد جانداران زنده روی زمین که تا بحال شناسائی شدهاند به میلیونها میرسد و تعداد کلی هر یک از گروهها نیز خیلی زیاد است. این ویژگیها را میتوان از سطح مولکول تا سطح دستگاه و حتی اجتماعات زیستی بررسی کرد. رفتار جانداران نیز از این قاعده مستثنی نیست. یعنی تغییرات تدریجی در رفتارهای تغذیهای، مادرانه، دفاعی و جنسی موجودات زنده مشاهده میشود. بنابراین پر واضح است که آموزش زیستشناسی بایستی به بررسی ویژگیهای کلی حیات بپردازد.
بنابراین، به نظر میرسد با وجود اینکه رسم جدول کلی حیات که در برگیرنده تمام گونههای زنده باشد، کاری بس دشوار است؛ ولی از نظر تئوری در نظر گرفتن چنین جدول انتزاعی دور از ذهن نیست. با در نظر گرفتن جایگاه تکاملی یک گونه یا سطح بالاتر میتوان ویژگیهای کلی آنها را استنباط کرد. حال با توجه به توضیحات فوق، می توان به اهمیت زیست شناسی تکاملی و رده بندی جانداران را در کتب درسی پی برد.
جدول 2. خلاصه رده بندی جانوران در سیستم رده بندی پنج فرمانروئی
به جدول بالا با دقت نگاه کنید. جداول شبیه به این جدول هزاران نکته مهم را به دانشآموز یاد میدهند. وقتی دانشآموزی جایگاه سیستماتیکی یک جاندار را بداند، بسیاری از خصوصیات آن نیز به راحتی، قابل فهم خواهد بود. مثلا پروکاریوت یا یوکاریوت بودن؛ گیاه یا جانور بودن؛ مهرهدار یا بیمهره بودن؛ ماهی یا پرنده بودن و ...
فقدان این بخش از مطالب زیست شناسی سنتی، آموزش زیستشناسی و تدوین کتب درسی را بسیار مشکل و یادگیری آن را مشکلتر کرده است. لذا دانشآموزان بدون فهم دقیق و یادگیری خیلی از مطالب مجبور به حفظ کردن آنها خواهند بود. پر واضح است، که این وضعیت برای کاسبان کنکور بسیار عالی است. چون کتابهای زیستشناسی، را پر از نکات مختلف مبهم و پیچیده نموده است؛ که بر اساس آن، فرصت مناسبی برای طرح سوالات بسیار دشوار فراهم میشود. اینجانب در نزدیک به سه دهه آموزش و تدریس زیستشناسی، دانشآاموزان زیادی دیدهام که با وجود مطالعات وسیع تئوری، فرق بین گلسنگ و خزه را تشخیص نمیدادند، لاکپشت را جزو دوزیستان ردهبندی میکردند، مار آبی و دلفین و نهنگ را جزو ماهیان میشمردند.... یاد سهراب سپهری بخیر... اگر زنده میبود، اشعار قشنگی از این نابسامانی آموزشی میسرود. به شرح زیر!
"من معلمی را دیدم که بعد از چندین سال تدریس درس زیستشناسی، فرق بین کاج و سرو را نمیدانست! و چه راحت بود!؟"
البته، غرض از بیان این مطلب طنز، جسارت به ساحت مقدس معلمان زحمتکش و دلسوز زیستشناسی نیست؛ که در برهوت امکانات آموزشی، اغلب به بدیعترین شیوهها زیستشناسی را به شیرینی تدریس مینمایند. هدف اصلی، ذکر قصه تلخ و پرغصه تدوین کتب درسی زیست شناسی و عوارض آموزش ناصحیح و ناقص زیستشناسی است.
بنابراین باید پرسید، مراد از آموزش زیست شناسی دبیرستان چیست؟ انباشت بیشتر پول در جیب کاسبان کنکور یا آموزش زیست شناسی به منظور زندگی بهتر بر روی کره زمین!!! امیدوارم در تدوین کتب درسی جدید این موضوع مهم رعایت شود.
ارتباط جداول حیات و آموزش زیست شناسی
- استفاده از مفاهیم ابتدائی در آموزش زیست شناسی نوین: تصور کنید، آموزش درس شیمی بدون جدول تناوبی چه سرانجام و نتایجی دارد؟ یا آموزش ریاضی بدون آموزش جدول ضرب و تقسیم و تفریق. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، برای آموزش علوم نیازمند استفاده از مفاهیم ساده و ابتدائی آن رشته علمی میباشیم. بنابراین، آموزش زیستشناسی نوین نیز بدون آموزش ردهبندی جانداران ناقص است. بدون شک، در این صورت اکثر دانشآموزان قادر به فهم دقیق و یادگیری مفاهیم درس شیمی نخواهند بود. در مورد ریاضی نیز چینین خواهد شد. از طرف دیگر، دانش آموزان مجبور به حفظ بسیاری از مطالب خواهند بود. ولی، با حفظ مشخصات کلی گروههای اصلی جدول تناوبی و حتی دانستن جایگاه تقریبی یک عنصر بسیاری از خواص آن مانند عدد اتمی و عدد جرمی و یا الکترونگاتیویته را تخمین زد. هر چند هر یک از علوم شیمی و ریاضی شرایط خاص خود را دارند.
- رعایت مفاهیم پیشنیاز در آموزش زیست شناسی: نکتهای که به راحتی نمیتوان از آن صرف نظر کرد، رعایت مفهوم پیشنیاز در آموزش علوم زیستی است. رعایت آموزش دروس و مطالب پیشنیاز در مورد همه علوم صادق است. سیستماتیک جانداران و آشنائی با گروههای کلی جانداران و مشخصات هر یک از گروهها پیشنیاز فهم عمده مطالب زیستشناسی است.
- زیستشناسی علمی کلنگر است و به دنبال مطالعه همه جانبه موجودات زنده است. در چند دهه اخیر با وجود تغییرات دائمی برنامه های آموزشی، مباحث فیزیولوژی و آناتومی انسان، مهمترین مطالب کتب درسی زیست شناسی میباشند. یعنی آموزش زیستشناسی بر پایه آموزش مباحث فیزیولوژی و آناتومی انسان طراحی شده است. چرا؟ چون خلا عمدهای در تدوین کتب درسی وجود دارد. نویسندگان کتب درسی به دلائل مختلفی مانند کمبود ساعات درسی یا پیچیدگی مطالب سیستماتیک جانداران، بدون معرفی گروههای اساسی جانداران، نمیتواند از مشخصات آنها صحبت کند. البته شاید نویسندگان به مطالب دوره راهنمائی ارجاع دهند که باز هم توجیه صحیحی نمیباشد. چون کل محتوی آموزشی زیستشناسی باید در دوره دبیرستان تکرار شود. در صورتی که به سر فصلهای آموزش زیستشناسی در کتب زیست عمومی رجوع شود یا برنامههای آموزش زیستشناسی در کشورهای مختلف مرور شود؛ ملاحظه میشود که مباحث بیوسیستماتیک بسیار اهیمت دارند. چون بخش مهمی از آن در طبیعت و آزمایشگاه به راحتی قابل اجرا است. در حقیقت آموزش مباحث آناتومی و فیزیولوژی گیاهی و جانوری باید در ضمن آموزش سیستماتیک باشد. مثل کتب هیکمن و کمپبل و سایر کتب زیستشناسی عمومی.
- علاقمند نمودن دانشآموزان به تحقیق در طبیعت و آزمایشگاه: یکی از مهمترین جذابیت های علم زیست شناسی، آشنائی دانشآموزان با فون و فلور ایران و جهان است. برای این منظور می توان از اردوهای کوتاه مدت و گردش علمی استفاده کرد. موزههای تاریخ طبیعی نیز فرصت مناسبی برای شناخت عملی جانداران در اختیار دانش آموزان قرار میدهند. دانشآموزان هیچگاه دبیر زیستشناسی را که همراه یک شاخه گل یا نمونه گیاهی وارد کلاس میشود فراموش نمیکنند. خاطره گردش علمی نیز برای اغلب دانشآموزان فراموش نشدنی است.
- توجه به محیط زیست و تنوع زیستی ایران: همه ما علاقمند به توسعه همه جانبه کشور خود هستیم. امروزه از مفهوم توسعه پایدار استفاده میشود. توسعه پایدار یعنی توسعه متوازن و همه جانبه، همراه با حفظ محیط زیست. متاسفانه، در نتیجه فعالیتهای مختلف عمرانی و ساخت و ساز، مشکلات زیست محیطی بزرگی برای کشور ما ایجاد شده است. خشک شدن دریاچه ارومیه و هامون، بحران ریزگردها و فرونشست زمین از موارد بسیار حاد در زمینه تخریب محیط زیست ایران میباشد. در طی دو دهه اخیر، تلاشهای زیادی از جانب دبیران زیستشناسی به منظور آموزش محیط زیست و تنوع زیستی صورت گرفته است. نتیجه این تلاشها، تالیف کتاب محیط زیست و بهداشت است که در رشتههای نظری تدریس میشود.
متاسفانه، با وجود تغییر رویکردهای علمی در جهان و جایگاه والای علوم زیستی، هنوز در ایران فقط دروس ریاضی را در دبیرستان جدی قلمداد میکنند. نتیجه این تفکر غلط بی توجهی به دروس مهم و آموزشهای کاربردی از قبیل بهداشت و محیط زیست، تفکر رسانهای و کارآفرینی است. بسیار شاهد بودهام که این دروس به عنوان زنگ تفریح قلمداد میشوند و زمان آنها به دروس پایه اختصاص داده میشود.
- زیست شناسی علم خداشناسی است: به نظر اینجانب هیچ یک از علوم پایه نمیتوانند مانند زیستشناسی بشر را به اسرار خلقت آشنا و به خدا نزدیک سازند. پیچیدگیهای موجود در ساختار و عملکرد جانداران از اهمیت نیروی حیات ناشی میشود. در دنیای مادی امروزی، گروه زیادی از انسانها سرگشتهاند و به دنبال آرامش روانی و معنوی میباشند. آشنائی به پیچیدگیهای حیات، بشر را به سمت منبع لایزال خلقت خواهد کشاند. طبیعت، کتاب خداشناسی را برابر دیدگانِ بینا گشوده است:
جمله ذرات عالم در نهان باتو می گویند روزان و شبان
ما سمیعیم و بصیریم و هشیم با شما نامحرمان ما خامشیم