ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سگ‌های ولگرد؛ روزها در ساختمان ها، شب ها در پارک های بجنورد

اترک: سال‌هاست که شاهد افزایش ناامنی در جامعه شهری آن‌هم به دلیل افزایش حضور مهمان ناخوانده‌ای بنام " سگ‌های ولگرد" هستیم. در کنار تاریکی معابر و افزایش زورگیری در جامعه به‌عنوان عوامل اصلی احساس ناامنی شهروندان در شب، حضور بعضاً گله‌ای سگ‌های ولگرد نیز باعث ترس و وحشت خانواده‌ها از حضور در معابر و اماکن عمومی خصوصاً شب‌ها بوده است.

به گزارش اترک، هرساله شاهد آسیب‌های جبران‌ناپذیر و اتفاقات تلخ حمله این حیوانات به انسان‌ها هستیم تا جایی که روابط عمومی علوم پزشکی استان قم در تیرماه سال جاری  از دو موردحمله سگ‌ها به شهروندان در این استان خبر داد که متأسفانه دو مورد هم موجب مرگ شهروندان شد. نکته قابل تأمل این است که در هر دو مورد، کودکان قربانی حمله سگ‌های ولگرد بوده و به کام مرگ افتاده‌اند.

در کشور چه خبر است؟

روزنامه کیهان هم در خصوص حمله سگ‌های ولگرد در ماه‌های گذشته نوشته است: «حادثه دردناک جان باختن و جراحت ناشی از حمله سگ‌های ولگرد ماجرای تازه‌ای نیست، اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز در مشکین‌دشت کرج کودکی 3 ساله جلوی چشمان مادرش موردحمله وحشیانه سگ‌های ولگرد قرار گرفت و تا یک‌قدمی مرگ پیش رفت، در هفتم دی‌ماه سال گذشته نیز پسری 4.5 ساله به نام یاسین در بیرجند موردتهاجم سگ‌ها قرار گرفت و متأسفانه در این حادثه گلویش براثر گازگرفتگی پاره شد، این حوادث که عامل آن‌ها سگ‌های بدون صاحب و ولگرد هستند، نه‌تنها برای کودکان مظلوم و بی‌دفاع بلکه برای بزرگ‌سالان هم خطرآفرین بودند، کما اینکه در 11 بهمن 1400 یک خانم که استاد دانشگاه آزاد خوزستان بود پس از خروج از دانشگاه به‌واسطه حمله ورشدن سگ‌ها پا به فرار می‌گذارد اما در همین حال تصادف کرده و پس از مدتی در کُما بودن، جان خود را از دست می‌دهد.»

ورود سگ‌های مزاحم به ساختمان‌ها در بجنورد

بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی هم از معضل سگ‌های ولگرد در امان نمانده است. وجود سگ‌های ولگرد معضل جدی برای شهروندان بجنوردی است و این‌طور که به نظر می‌رسد این معضل هیچ‌گاه تمام‌شدنی نیست و بخشی از دلایلی که موجب عدم اتمام این مشکل همیشگی می‌شود، سهل‌انگاری خودمان و بخشی نیز عدم وجود قانون مناسب در این خصوص در کشور است.

با افزایش سگ‌های ولگرد در کشور و به‌تبع آن در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی اگر خبری دردناک هم از حمله این سگ‌ها به افراد منتشر شود نباید برایمان غیرطبیعی باشد.

کافی است در این شب‌های گرم تابستان در پارک‌های بجنورد حضور پیدا کنید تا شاهد تعداد زیاد این سگ‌های ولگرد باشید. سگ‌هایی که با رفت‌وآمد در سطح پارک باعث آلوده شدن سطح زمین می‌شوند و شهروندانی که بدون اطلاع در این مکان‌ها اُتراق می‌کنند.

 

طبق اطلاعاتی که خبرنگار ما از روابط عمومی آتش‌نشانی بجنورد دریافت کرده تاکنون موردی از حمله سگ به افراد گزارش نشده اما موارد گزارشی از قبیل ورود سگ‌های مزاحم به داخل ساختمان‌ها و آپارتمان‌های سطح شهر داشته‌ایم.

طبق این اطلاعات دریافتی، طی سه‌ماهه اول امسال ۵۶ مورد مزاحمت حیوانات توسط آتش‌نشانی بجنورد رفع شده است اما نمی‌توان به‌طور تفکیکی آمار هر بخش را ارائه داد و این تعداد مزاحمت حیوانات مختلف است.

 

+افزایش سگ‌های ولگرد در بجنورد به بیش از یک هزار قلاده

سال‌هاست که شهرداری بجنورد به دنبال ساماندهی سگ‌های ولگرد است که تاکنون ریشه‌کنی دائمی این معضل محقق نشده و برای اینکه در جریان آخرین اقدامات شهرداری مرکز استان خراسان شمالی در این خصوص قرار بگیریم، گفتگویی با معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد داشته‌ایم.

شادکام در گفتگو با ما می‌گوید: «جمع‌آوری سگ‌های ولگرد جزو برنامه‌های دائمی شهرداری است و برای حل این معضل باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. که مجموعه شهرداری جمع‌آوری این سگ‌ها را به پیمانکاران متقاضی می‌سپرد.

متأسفانه پیمانکار قبلی به دلیل عدم توانایی در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد قراردادش فسخ و شهرداری با پیمانکار جدیدی قرارداد منعقد کرده است.

وی اظهار می‌کند: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تمام‌شدنی نیست و این معضلی است که تمام شهرداری‌های کشور ازجمله شهرداری بجنورد با آن مواجه هستند.

شادکام با گلایه از عدم وجود قانون و جرائم برای نگه‌داری سگ در کشورمان می‌گوید: طبق قانون در برخی از کشورهای خارجی، غذا دادن به سگ‌های بی‌صاحب و ولگرد ممنوع است ولی در کشور ما چنین قانونی وجود ندارد.

 به سگ های ولگرد آب و غذا ندهید

وی با اشاره به مشکلات غذا دادن به سگ‌های ولگرد توسط برخی شهروندان بجنوردی تصریح می‌کند: پرهیز از غذا دادن به سگ‌های ولگرد باید فرهنگ‌سازی شود چراکه این اقدام برخی شهروندان موجب افزایش زادوولد و ماندگاری سگ‌های ولگرد می‌شود.

شادکام اضافه می‌کند: از طرفی ترویج فرهنگ غلط نگهداری از سگ در بین برخی خانواده‌ها و رها کردن این حیوان بعد از رسیدن به این واقعیت که نگهداری سگ در خانه سخت و نادرست است خود باعث افزایش سگ‌های ولگرد می‌شود که برای این موضوع هم می‌بایست قانون و جریمه‌ای در نظر گرفته شود تا افرادی که قادر به نگهداری سگ نیستند آن‌ها را در محیط رها نکنند.

وی بابیان اینکه خود شهر تولیدکننده سگ ولگرد نیست، می‌افزاید: بلکه این سگ‌ها از کلاته‌های اطراف، دامداری‌ها و ده های نزدیک شهر برای تأمین غذا وارد محیط شهری می‌شود و در این زمینه هم شهرداری بجنورد آمادگی همکاری با دهیاری‌ها را دارد بدین‌صورت که دهیاران برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با پیمانکارانی همکاری کرده و این سگ‌ها را رایگان به مرکز ما تحویل دهند.

به گفته وی، برای جمع‌آوری هر قلاده سگ در شهر بجنورد مبلغ ۱۵۰ هزار تومان جدا از هزینه غذا و نگه‌داری هزینه می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد خبر از افزایش سالیانه سگ‌های ولگرد در سطح شهر می‌دهد و می‌گوید: طی سال‌های گذشته بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سگ ولگرد جمع‌آوری شد که امسال طبق پیش‌بینی‌ها این تعداد به بیش از یک هزار قلاده سگ در بجنورد افزایش می‌یابد.

 وی همچنین از برخورد احساسی برخی نهادها و انجمن‌های مردم‌نهاد انتقاد می‌کند و می‌افزاید: برخی نهادها و انجمن‌های مردم‌نهاد با موضوع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و جلوگیری از غذا دادن به این سگ‌ها احساسی برخورد می‌کنند، زمانی که نسبت به جمع‌آوری سگ اقدام می‌کنیم این افراد فیلم‌هایی را ضبط و در شبکه‌های اجتماعی با عناوین مختلفی منتشر می‌کنند که همین موضوع تنش‌هایی برای ما ایجاد می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد تأکید می‌کند: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به معنای معدوم کردن آن‌ها نیست بلکه این حیوانات در مرکز معدن سنگ‌شکن شهید جباری نگه‌داری می‌شوند.»

+کلام آخر

با توجه به تناقض های رفتاری این روزهای جامعه در برخورد با حیوانات خانگی و اینکه یک عده سگ را به‌عنوان یک حیوان وفادار میشناسند وعده ای دیگر  ازنظر شرعی  روایات زیادی مبنی بر نجس بودن سگ می‌آورند؛ و در کنار این خطراتی که براثر وجود بیش‌ازحد  سگ‌های ولگرد وجود دارد، ضرورت دارد تا سازمان محیط‌زیست، مدیریت شهری و سایر نهادهای ذی‌ربط قبل از اینکه اتفاقی دردناک و تلخ از جانب سگ‌های ولگرد برای شهروندان رخ دهد جدی‌تر از همیشه وارد عمل شده و جامعه را به‌طور کامل از دست این حیوانات خطرناک پاک‌سازی و ایمن‌ کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه