از سوی دیگر، برخی از نمایندگان مجلس نیز معتقد بودند زمانی که مبحث استیضاح یک وزیر از کابینه مطرح شود، نخست باید این موضوع در کمیسیونهای تخصصی بررسی شود و پس از دریافت نظر مثبت کمیسیون پیرامون استیضاح، گزارش آن به هیئت رئیسه داده شود و پس از انجام این فرآیند استیضاح اعلام وصول شود و اگر رخدادی غیر از این در حوزه استیضاح یک وزیر کابینه اتفاق بیفتد اعلام وصول مجلس در این زمینه ارزش قانونی نخواهد داشت.
اگر بخواهیم ریشه مطرح شدن استیضاح سیدرضا فاطمیامین در جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت را بررسی کنیم، باید مشکلات دیرپا و مزمن صنعت خودرو را در نظر بگیریم که این روزها بسیار از گذشته بیشتر شده است. با وجود همه مباحث مطرح شده در حوزه عملکرد سیدرضا فاطمیامین در جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت این نکته را نیز باید مد نظر داشت که در شرایطی هستیم که تنها ۱۰ ماه از آغاز به کار این فرد در مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت می گذرد و نمیتوان انتظار داشت که با گذشت این مدت کوتاه تمامی مشکلات پیش روی صنعت و از جمله صنعت خودروسازی، حل شده باشد و گویی درخواست مجلس شورای اسلامی برای حل زودهنگام و مشکلات موجود در صنعت خودرو منطقی و عقلانی به نظر نمی رسد.
افزایش تیراژ تولید خودرو در کشور، به عنوان یکی از مهمترین وعده هایی بود که درضا فاطمی امین در جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب مصاحبهها و سخنرانیهای مختلف به آن اشاره کرده بود و همین امر موجب شد، تا برداشت این وجود داشته باشد که این امر به عنوان یکی از مهمترین دغدغه ها پیش روی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
یکی از مهمترین وعده هایی که سیدرضا فاطمیامین، پیش از رسیدن به صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرداد ماه سال گذشته در مجلسشورایاسلامی مطرح کرده بود، این بود که میبایست مقیاس تولید خودرو در کشور افزایش پیدا کند و این امر، به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای پیش روی او در رسیدن به هدف گسترش تولید خودرو در کشور پس از تکیه زدن به صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود؛ البته نباید فراموش کرد که وی در همین صحبتها، به این موضوع نیز اشاره کرده بود که در مدت زمان کوتاه و یک شبه نمی توان تولید خودرو در کشور را افزایش داد، اما تثبیت بازار و و تعدیل شرایط فروش خودرو در کشور، میتواند زمینه های زیادی داشته باشد که یکی از آنها تکمیل خودروهای ناقص و رساندن آنها به حداقل خواهد بود.
از سوی دیگر بالا رفتن تولید خودرو در سال جاری رسیدن آن به یک میلیون و پانصد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو و همچنین رسیدن این عدد تا سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه نیز از جمله وعدههای بود که وی در روزهای دریافت رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی پیش روی نمایندگان مطرح کرده بود.
در همین، راستا باید به این نکته نیز توجه داشت که هیچ یک از وعده های وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیرامون کاهش تولید خودروهای ناقص در کشور و همچنین افزایش تیراژ تولید در حوزه خودروسازی محقق نشد و بر اساس آمارهای منتشر شده از وضعیت خودروسازان در کشور، میزان تولیدی آنها در طول یک سال به کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو رسیده است؛ اما اگر بخواهیم آمار موجود تا هجدهم خرداد ماه سال جاری را مقایسه کنیم، باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که برخی از وعده های وزیر، تا حدودی ممکن است به محقق شدن نزدیک باشد؛ چراکه تولید خودروی ناقص در خودروسازی کشور با کاهشی ۷۱ درصدی نسبت به سال گذشته، از تعداد ۱۳۷ هزار دستگاه به حدود ۴۰ هزار دستگاه رسیده است و تولید خودرو کامل در خطوط تولید خودروسازی کشور از ۳۶ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۲۱ هزار دستگاه در سال جاری رسیده است.
با این همه در جلسه صحن علنی مجلس در روز 7 تیر ماه، با حمایت رئیس مجلس و دادن فرصت دو ماهه به فاطمی امین، موضوع استیضاح وزیر صمت از دستور کار مجلس خارج شد.
«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سهشنبه، 7 تیر) قوه مقننه درباره روند پیگیری استیضاح وزیر صمت از سوی تعدادی از نمایندگان، گفت: «صراحتاً میگویم ما وظیفه خود میدانیم که هر 3 قوه مخصوصاً در حوزه مسائل مدیریتی و اجرایی کشور، مجلس و دولت در خدمت به مردم و در مسیر حل مشکلات، هماهنگ و همدل بوده و همافزایی داشته باشند.»
وی تصریح کرد: «اگر روزی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه میرسید که وزیر عزیزی را استیضاح کند، جز اینکه به این نتیجه رسیده که راه حل این مشکل از این طریق است، به عنوان مثال امروزه مسئله گرانی و معیشت مردم و مباحث مربوط به خودرو که درخصوص وزیر صمت بوده یا مرتبط با برخی وزرای دیگر است که در اختیار هیئت رئیسه بوده و هنوز به کمیسیونها ارائه نشده است، هیچ نیتی در مجلس جز اصلاح امور و پیشرفت کار و کمک به دولت وجود ندارد؛ در واقع این مهم به معنای اختلاف نیست، بلکه مرتبط با وظیفه ذاتی مجلس است که در راستای آن اقدام و عمل میکند و دولت نیز وظایفی دارد که باید در جای خودش به آن عمل کرده و مسئولیتپذیر باشد تا مسئولیتها لوث نشود.»
رئیس مجلس عنوان کرد: «این وزارتخانه مشکلات ساختاری و مدیریتی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. مجلس تشخیص داد به نقطهای رسیدیم که باید استیضاح انجام شود و امروز نیز از جهت قانونی، پایان زمان استیضاح است که همچنان 17 نفر از نمایندگان در لیست استیضاح قرار دارند؛ وقتی 10 نفر درخواست استیضاح داشته باشند، استیضاح قابل طرح و وصول در صحن است.»
رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: «چون مجلس قصد اصلاح امور دارد، در این زمینه با رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صمت طی 3 روز گذشته صحبت شد و موضوع ساختاری مورد بحث قرار گرفت. موضوعی که پیش از عید نیز با رئیس جمهور مطرح شد و دولت نیز خودش در این راستا دغدغه دارد. رئیس جمهور در آخرین صحبت عنوان کرد که به این نتیجه رسیدهاند که این وزارتخانه حتماً نیازمند تجدید نظر بوده و به دو وزارتخانه تبدیل شود و نهایتاً دو وزیر به مجلس معرفی شود تا اصلاح ساختاری اصولی صورت گیرد.»