ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سلام بر ابراهیم

یادداشت - حسام تاتاری

 

نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور محترم به استان خراسان شمالی، فرصت مغتنمی است که از حضور ایشان در استان محروم خراسان شمالی و در جهت محرومیت‌زدایی و کمک به حل مشکلات استان بهره‌مند گردید، هرچند از گذشته تا به امروز معمولاً این فرصت‌ها منتج به اثربخشی مناسبی نگردیده است.

ضمن عرض خیرمقدم و خسته نباشید خدمت رئیس‌جمهور محترم، نگارنده این متن به‌عنوان یکی از شهروندانی که افتخارش تعلق به این استان پربرکت بوده و پدران و گذشتگانش در همین سرزمین زیسته، کارکرده و به مردم خدمت نموده و در همین‌جا دفن هستند با شما سخن گفته و قصد دارم به‌اختصار برخی از مشکلات بارز این استان را که خود به چشم دیده‌ام را با شما در میان بگذارم.

با توجه به اینکه قصد تطویل سخن را نداشته، بایستی عرض کنم که حرف آخر و رمز اصلی مشکلات استان توسعه‌نیافتگی است!

آقای رئیسی،آیا می‌دانید که پا به سرزمین بکر ویژه‌ای نهادید که عنوان گنجینه فرهنگ‌ها را به همراه خود یدک می‌کشد، اما جزو محروم‌ترین استان‌های کشور بوده و طبق آمارهای ارائه‌شده میزان فقر اقتصادی و فرهنگی در آن از میانگین کشوری بسیار بالاتر است؟

آیا می‌دانید استانی که عمده اقتصادش بر اساس کشاورزی و دامداری بناشده است، به دلیل نبود زیرساخت‌ها و حمایت‌های لازم، فاقد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه‌هاست و از بخت بد، به دلیل مشکلات اخیر کشور، بسیاری از کشاورزان و دامداران دخل‌وخرجشان با یکدیگر هم‌خوانی نداشته و با ادامه این مشکلات بسیاری از دامداران مجبور به فروش دام‌های خود خواهند بود؟

آقای رئیس‌جمهور، آیا در جریان هستید که بسیاری از جوانان این استان به علت بیکاری و جهت یافتن شغل و امرارمعاش، مجبور به ترک استان و مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تری مثل تهران شده و در آنجا هم به علت هزینه‌های سرسام‌آور زندگی معمول، ناچار به راه‌هایی مانند ماشین خوابی روی می‌آورند؟ و یا جوانان مستعدی که به‌قصد تحصیل و ساختن آینده خود، راهی دانشگاه‌های خوب کشور و به‌ویژه تهران می‌شوند و بااینکه هزینه زندگی و تحصیل خود را به‌سختی و حتی از طریق کارگری روزانه تأمین می‌کنند (شاید برایتان جالب باشد که گاهی از اینکه هزینه یک بسته غذای حیوانات خانگی برخی از پایتخت‌نشینان بیشتر از چند روز هزینه زندگی آنان است بهت‌زده می‌شوند) اما در پایان تحصیل،شغلی نیافته و به‌اجبار یا خانه‌نشین شده یا به مشاغل غیر مرتبط پرداخته و یا مجبور به مهاجرت از شهر و دیار خود می‌گردند؟

آقای رئیسی، آیا می‌دانید خراسان شمالی ازنظر میانگین اعتیاد و سن اعتیاد در کشور، جایگاهش کجاست؟

و یا می‌دانید بسیاری از پزشکان متخصص، حضور در شهرهای استان را به دلیل محرومیت و نبود امکانات رفاهی مناسب، نمی‌پذیرند؟ و یا شهری مثل راز و جرگلان، هنوز فاقد بیمارستان و امکانات درمانی مناسب است؟

شاید مطلع باشید جایگاه ورزش استان و سرانه فضاهای ورزشی در آن کجاست؟

حتماً به اطلاعاتان رسانده‌اند که برخی از مردم عزیز جاجرم که از دیرباز پاره تن خراسان و مایه فخر ادبی و فرهنگی ایران بوده و دارای سرمایه‌های انسانی و طبیعی فراوانی است، گاهی فکر می‌کنند اگر در تقسیمات سیاسی زیرمجموعه استان سمنان بودند، وضعیت بهتری را تجربه می‌کردند؟

آیا به شما گفته‌اند بااینکه شهر بجنورد به‌عنوان مرکز استان، فاقد امکانات و زیرساخت‌های اساسی ازنظر شهری، رفاهی و تفریحی و گردشگری است، اما همواره موردنقد فعالین اجتماعی و سیاسی سایر شهرهای استان است، که چرا در تخصیص منابع عدالت کافی وجود نداشته و بیشترین توجه به بجنورد می‌شود؟

آیا مستحضرید، مردم شریف شهرستان اسفراین که هرساله میزبان هزاران بازدیدکننده از سراسر کشور و برگزاری مسابقات کشتی با چوخه کشوری هستند، مانند سایر مردمان و مناطق دیگر استان که دارای سرمایه‌های خدادادی و طبیعت بکر هستند، فاقد زیرساخت‌های اساسی در صنعت گردشگری می‌باشند؟

جناب رئیسی، استحضار دارید با توجه به اینکه بخشی از چرخه اقتصاد در استان مربوط به کارگران، کارمندان و بازنشستگانی است که امروزه قدرت خرید و توانایی اداره زندگی‌شان به‌شدت رو به افول نهاده است و باسیلی صورت خویش را سرخ نگه می‌دارند؟

جناب آقای رئیس‌جمهور، همان‌گونه که ابتدا عرض شد رمز مشکلات استان توسعه‌نیافتگی و عدم توجه کافی مدیران است که یا به دلیل عدم دلسوزی و یا از سر ناکارآمدی، قادر به ایجاد زیرساخت‌های توسعه و جذب سرمایه برای استان نیستند و آمار و اعداد موجود در این زمینه، مبین این موضوع است.

در پایان باید اشاره‌کنم با توجه به اینکه یکی از بنیان‌های توسعه وجود زیرساخت‌های ارتباطی است، در استان مدت زیادی است که تنها اخبار ساخت راه‌های اصلی، بزرگراه‌ها، راه‌آهن و فرودگاه را می‌شنویم و باوجود مصوبات در دولت‌های پیشین، تاکنون اجرایی نشده‌اند و مهم‌ترین علت آن‌هم عدم اختصاص منابع کافی عنوان می‌کنند؟

آقای رئیسی، آیا آماری از بافت فرسوده شهرهای استان و مسکن‌های ناایمن شهری و روستایی در استان را مشاهده نموده‌اید؟

 

با توجه به شعار امسال که توجه به دانش‌بنیان‌هاست، آیا شاخص‌های توسعه‌ی آموزشی و آموزش عالی و به‌تبع آن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان، ازنظر شما رضایت‌بخش هستند؟

جناب آقای رئیس‌جمهور، همان‌گونه که در ابتدا عرض کردم، قصدم از بیان برخی از مشکلات نه سیاه نمایی است و نه اینکه بخواهم قدردان زحمات دولت‌های مختلف تا به امروز نباشم، اما بیان واقعیت‌های موجود و پذیرش مشکلات به‌طورقطع مهم‌ترین گام در حل آن‌ها خواهند بود.

در پایان با سپاس‌گزاری دوباره از تلاش‌های بی‌وقفه شما جهت رفع مشکلات کشور و ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای جنابعالی و دولت محترم، با جمله‌ زیر کلامم را به پایان می‌برم.

 همان‌گونه که مردم شریف ایران و خراسان شمالی، با عنایت به نجابتشان می‌گویند حالشان خوب است، اما لطفاً شما باور نکنید!

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه