ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نگاهی دیگر به تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی

یادداشت - مجتبی برزگر دوین، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور غالبا دید ما انسان‌ها به مسائل به‌صورت سیاه‌وسفید است درصورتی‌که خیلی از مسائل دنیای واقعی در میانه این طیف قرار می‌گیرند و خاکستری‌رنگ هستند. این مهم در تصمیم‌های دولتی که تأثیر بسزایی در گره‌گشایی از مسائل مبتلابه کشور دارد هم قابل‌مشاهده است.

یکی از مسائلی که همیشه وجه منفی آن موردتوجه مسئولین قرارگرفته است و تبدیل به یکی از موضوعات مهم در کشور شده است، بحث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است و دولت‌ها در سال‌های اخیر بدون توجه به تمام جوانب آن اقدام به تقبیح و برخورد سخت با کسانی که اقدام به تغییر کاربری می‌کنند کرده‌اند.

 

اما یکی از سیاست‌هایی که می‌تواند به توسعه اقتصادی استان‌های خشک و نیمه خشکی مانند استان خراسان شمالی کمک نماید، اجازه کاشت و تغییر کاربری به زمین‌های کوهستانی و دامنه‌ای برای کاشت درختان میوه است، که علاوه بر کمکی که به حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن می‌نماید می‌تواند باعث افزایش تولید محصولات باغی و امنیت غذایی نیز کشور شود.

شاید این سیاست در شمال کشور که پوشیده از جنگل است باعث تخریب جنگل‌ها شود ولی در استان‌هایی مانند خراسان شمالی که اکثر زمین‌های کوهپایه برای کشت دیم به کار گرفته می‌شود وبه علت بازدهی پایینی که دارد فقط به فرسایش خاک دامن می‌زند، دادن مجوز کاشت درختان میوه می‌تواند به توسعه اقتصادی منطقه و کشور کمک شایانی نماید.

این سیاست در چین در حال اجرا است و دولت چین صاحبان مناطق کوهستانی و دامنه‌ای را ملزم به کاشت درختان ازجمله درختان میوه برای حفظ خاک از فرسایش و نیز کمک به سیستم تولید میوه‌های تازه نموده است. درزمانی که کشاورزان مشغول تغییر رویه زمین‌های کشاورزی خود هستند، پاره‌ای از هزینه‌های جبرانی از سوی دولت به آن‌ها پرداخت می‌شود، درنتیجه این امر بسیاری از دامنه‌هایی که درگذشته زیر کشت دیم بوده‌اند به باغات میوه تبدیل‌شده‌اند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه