ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

حاشیه شهر بجنورد گرفتار حواشی مسئولان

اترک: حاشیه‌نشینی در شهر بجنورد سال‌هاست که در حاشیه اقدامات مسئولان شهری مرکز استان خراسان شمالی گرفته و آن‌طور که باید توجه نمی‌شود.

به گزارش اترک، مرکز خراسان شمالی، سال‌هاست که از مشکلات مرتبط با مسائل شهری و موانع توسعه شهری مواجه است و بااینکه مسئولان اقداماتی انجام می‌دهند اما تأثیرگذاری و توجه ویژه آن‌ها به مسائل آن‌طور که باید نیست.

یکی از مواردی که نشان از بی‌توجهی مسئولان شهری به مسائل است، عدم‌تغییر در وضعیت حواشی شهر بجنورد است و به جرات می‌توان گفت حاشیه‌نشینی در شهر بجنورد سال‌هاست که در حاشیه اقدامات مسئولان و مدیران شهری مرکز استان خراسان شمالی قرارگرفته است.

عدم وجود فضای سبز مناسب، عدم وجود پارک‌های محلات، وضعیت نامناسب کوچه‌ها، وضعیت غیرقابل‌تحمل فاضلاب، عدم برخورداری از اولیه‌ترین امکانات، عدم برخورداری کوچه و خیابان‌ها از آسفالت مناسب و... این موضوع را به‌خوبی اثبات می‌کند.

طبق اطلاعات اعلامی، مرکز خراسان شمالی جزو مراکزی است که بیشترین محلات حاشیه‌نشین را به خود اختصاص می‌دهد.

حاشیه‌نشینی یا پدیده سکونت‌گاه‌های غیررسمی حاصل رشد شهرنشینی و مهاجرت به شهرها، درآمد پایین کشاورزی و جذابیت‌های زندگی شهری مانند فرصت‌های شغلی بیشتر، تحصیل، بهداشت و درمان، سهولت دسترسی به خدمات اجتماعی شکل‌گرفته است و مهم‌ترین شاخص محلات حاشیه‌نشین عدم همخوانی فضای مسکونی با جمعیت زیاد درون آن و وجود خانواده‌های پرجمعیت در این محلات است.

از نظر اشتغال هم جمعیت فعال این مناطق بیکار، در جستجوی کار و یا دارای کار موقت و غیردائمی هستند. افراد شاغل این منطقه معمولاً بدون تخصص و مهارت بوده و لذا بیشتر در جوامع غیر مولد و غیررسمی اقتصاد به انجام کارهای پست خدماتی و یا واسطه‌گری و دلالی مبادرت می‌کنند.

صحبت در مورد حاشیه‌نشینی و ویژگی‌های آن زیاد است که در فرصتی مناسب‌تر به جزییات آن خواهیم پرداخت اما آنچه در این گزارش موردتوجه است، بی‌توجهی مسئولان و مدیران شهری به مناطق حاشیه شهر بجنورد است به طوریکه برخی اعضای شهر شورای شهر بجنورد نسبت به وضعیت حواشی شهر گلایه‌مند بوده و از طرفی هم شهردار مدعی ارائه بهترین خدمات به این مناطق است.

+لزوم توجه بیشتر به حاشیه شهر

روز گذشته در جلسه رسمی شورای شهر بجنورد، مصطفی دلیریان عضو شورای شهر بجنورد بر لزوم توجه بیشتر به حاشیه شهر تأکید کرد و گفت: متأسفانه مناطق حاشیه شهر بجنورد فضای ورزشی، فضای سبز مناسب و... ندارد که باید حواشی شهر بیشتر موردتوجه قرار بگیرد.

+شهردار به مناطق حاشیه شهر توجه داشته باشد

عین بیگی رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد هم با تأکید بر توجه به مناطق حاشیه شهر افزود: مردم نیاز دارند تا اقدامات در چارچوب قانون و کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ را دریافت کنند.

با توجه به برخی مسائلی که حواشی شهر با آن مواجه هستند، شهردار بجنورد باید به مناطق حاشیه شهر توجه ویژه داشته باشد.

+لزوم توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی بجنورد

سید محسن موسوی عضو شورای شهر بجنورد هم در خصوص مناطق حاشیه شهر بجنورد گفت: اداره ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی باید اجرایی و عملیاتی شود.

شهردار بجنورد باید نسبت به ناحیه محوری دیدگاه و نظر داشته باشد و مشکلات حواشی شهر بجنورد بیش‌ازپیش موردتوجه قرار بگیرد.

همچنین با توجه به ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که داریم باید برنامه محوری و تلفیقی بودجه در راستای پروژه‌های میان و بلند مقیاس بودجه ۱۴۰۱ داشته باشیم.

باید برنامه‌های محوری عمرانی شهر بجنورد شفاف‌سازی شود و به‌گونه‌ای پیش نرویم که غفلت ایجاد گردد.

شهردار بجنورد اعلام کرده که برای اجرای پروژه‌ها معکوس شمار خواهد گذاشت و بدین‌جهت شهردار باید زمینه باب اجرایی را برای پروژه‌ها در گستره سطح ۶۰ محله بجنورد داشته باشد.

به لحاظ توزیع، تراکنش، دسترسی و گستردگی، حاشیه‌نشینی بیشتر در شمال شهر بجنورد است.»

+تخصیص اعتبار به محلات کم برخوردار

حمیدی شهردار بجنورد هم در این جلسه بااینکه بجنورد سکونتگاه غیررسمی ندارد بلکه این محلات، محلات کم برخوردار هستند، گفت: سال گذشته به‌تمامی محلات کم برخوردار اعتبار تخصیص داده‌شده و بر اساس اعتبار در مجموعه شهرداری کار می‌شود. محلات کم برخوردار ذیل مناطق شهرداری بجنورد هستند که طبق اعتبارات به آن‌ها رسیدگی می‌شود. همچنین برای رفع مشکلات حاشیه شهر اقدامات خوبی انجام‌شده و این اقدامات دارد.

برخی مناطق مانند گلستان شهر و شهرک فرهنگیان منطقه جداگانه‌ای دارند که رسیدگی به آن‌ها بر عهده مسئولان همان مناطق است. در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها در رسیدگی به وضع جاری شهر مانده‌ایم.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه