ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

موضع ایران در تحولات این روزهای عراق

چندی است که عراق درگیر مسائل داخلی است و با گذشت هشت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۲۱، همچنان دولت در این کشور تشکیل نشده است. در آخرین تحولات هم شاهد درخواست سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق از ۷۳ نماینده این جریان برای استعفا از پارلمان بودیم که مورد موافقت «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان قرار گرفت. البته پس از استعفای نمایندگان جریان صدر در عراق، کمیته هماهنگی احزاب شیعی در این کشور در نشستی با برخی احزاب عراقی، بر سرعت بخشیدن به فرآیند تشکیل دولت در عراق تأکید کرد.

در همین خصوص «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۲۳ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره وضعیت عراق و استعفای نمایندگان جریان صدر در پارلمان گفت: در خصوص موضوعات داخلی عراق قطعا باید گروه‌ها و مردم عراق صحبت کنند. مردم عراق و گروه‌های سیاسی در این مرحله از بلوغ قرار دارند که در توافقات و مراوداتی که با هم دارند بتوانند مشکلات را حل کنند. آنچه برای ایران مهم است، حفظ تمامیت ارضی، ثبات و امنیت عراق است. همواره بر حاکمیت قانون و مسیرهای قانونی و چارچوب‌های قانونی و حفظ آرای مردم تأکید کرده‌ایم و معتقدیم همه گروه‌های عراقی باید کمک کنند عراق از این امنیت و آرامش دور نشود.

 

البته در این میان و در هفته اخیر شاهد اظهاراتی غیردوستانه از سوی «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق درباره ایران بودیم. وزیر خارجه عراق مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورش شد.

وزیر خارجه عراق  در این باره در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت: «به ایرانی‌ها گفتیم که ما نیازمند همکاری مشترک هستیم و به دخالت ایران نیازی نداریم». «ما به تهران گفتیم که دارای مشترکات دینی، تجاری، اقتصادی و ... هستیم و نیاز به همکاری مشترک داریم نه دخالت از جانب ایران. ما به یک ائتلاف نیاز داریم. دخالت در امور عراق، قابل قبول نیست. طرف ایرانی باید این مسئله را درک کند. ما با یکدیگر دوست و همسایه باقی خواهیم ماند و با یکدیگر کار می‌کنیم، اما مسئله دخالت‌های ایران، غیر قابل قبول است».

این ادعای وزیر خارجه عراق در حالی مطرح شد که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره بحران سیاسی در عراق و ارتباط ایران با گروه‌های عراقی گفته بود: سفارت ما در بغداد و مقامات در تهران تلاش کردند با دسترسی به تمام گروه‌ها و جریانات عراقی کمک کنند روند دموکراتیک در عراق تسریع شود. حامی انتقال دموکراتیک قدرت در عراق بودیم و باید تلاش کنیم نهادهای قانونی در عراق تقویت شوند. البته این موضوع کاملا عراقی است که در چارچوب جریانات و احزاب و شخصیت‌های عراقی پیگیری می‌شود. ما به عنوان دوست عراق تلاش کردیم فقط و فقط با رعایت عدم دخالت و تسهیل گری و بی طرفی کمک کنیم این فرآیند تسریع شود، هر چه زودتر حل شود برای عراق و همسایگان آن بهتر خواهد بود. گفت‌وگوهای ما با همه طرف‌های عراقی برای ترغیب، نشستن و گفت‌وگو برای تشکیل دولت با جدیت ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ فروردین ماه هم در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل دولت در عراق گفت: در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان از همتای خود دعوت کرد که به تهران بیاید و احتمال دارد در یکی از روزهای پایانی این هفته وزیر خارجه عراق به تهران بیاید... این برنامه در دستورکار است. در داخل عراق تلاش می‌کنیم نقش تسهیل کننده داشته باشیم با همه طرف‌ها گفت‌وگو کرده و تلاش می‌کنیم در فضای دموکراتیک و مردمسالارانه انتقال قدرت به خوبی انجام شود.

در نهایت فؤاد حسین ۲۴ فروردین ماه به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرد.

چندی بعد بغداد الیوم در خبری مدعی شد که یک هیأت ایرانی به سرپرستی حسن دانایی فر سفیر اسبق ایران در بغداد برای گفت‌وگو با عراقی‌ها به این کشور سفر کرده که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه پنجم اردیبهشت ماه در این باره بیان کرد: گفت‌وگوهای ما با دوستانمان در عراق در سطوح مختلف رسمی و غیررسمی ادامه داشته و دارد. البته در خصوص نوع خبری که اشاره کردید اظهارنظر نمی‌کنم  چون مجاری رسمی و سفر فؤاد حسین و گفت‌وگوها توسط سفارتخانه‌ها و مجاری رسمی انجام می‌شود. مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای موضوعی است که ما با دوستان‌مان در عراق همواره پیگیری کردیم.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز هفتم اردیبهشت ماه در دیدار الحلبوسی به پیوندهای ناگسستنی فرهنگی، سیاسی و امنیتی بین ایران و عراق اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران ثبات سیاسی و امنیت پایدار در عراق را ضرورتی ملی و منطقه‌ای می‌داند و آمادگی دارد چون گذشته از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق خواست و اراده مردم عراق استفاده کند. وی قانون اساسی و رویه‌های حقوقی عراق را مبنای مناسبی برای عبور از چالش‌های سیاسی در این کشور خواند و گفت: منابع و ثروت ملی عراق زمانی می‌تواند در مسیر توسعه همه جانبه کشور استفاده شود که استحصال و صادرات آن صرفا با مدیریت و نظارت دولت مرکزی انجام شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه