ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

درخواست از قالیباف برای مقابله با آمدنیوزهای داخلی

گروه سیاسی: در هفته ای که گذشت، رسانه‌ها خبر دادند که سازمان اطلاعات سپاه، ادمین‌های کانال‌های «نیمه محرمانه»، «سرائر» و «سایه‌نویس» را به اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و تشویش اذهان عمومی دستگیر کرده‌اند. در این خبر آمده بود که «افراد بازداشت‌شده درصدد بودند از طریق انتشار اسناد طبقه‌بندی شده، اعتماد بخشی از مخاطبان را کسب کرده و سپس با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولان کشور ایجاد اختلاف کنند.»

همچنین اعلام شد که «دستگیرشدگان سه نفر هستند که در مدت فعالیت خود، با سوءاستفاده از خلاء قانونی موجود در مدیریت فضای مجازی کشور و از بستر پیام رسان تلگرام، اقدامات مذکور را صورت داده بودند.»

به جز سه کانال تلگرامی سرائر، نیمه محرمانه و سایه‌نویس، شنیده شد که ادمین کانال «پارانوئید» هم بازداشت شده است، اما لحظاتی بعد از انتشار این خبر، پستی در کانال تلگرام «پارانوئید» منتشر شد که حاکی از عذرخواهی گردانندگان کانال بود و قول داده بودند دیگر دست از پا خطا نکنند! به این ترتیب فقط سه کانال سرائر، نیمه محرمانه و سایه‌نویس باقی می‌ماندند که برای مخاطبان خبر، این موضوع اهمیت داشت که این کانال‌ها چه می‌نوشتند و مهمتر اینکه چه کسانی پشت آن بودند.

کانال‌های تلگرامی سرائر، نیمه محرمانه و سایه‌نویس وابسته به جریان اصولگرا بودند و تاسیس این کانال‌های خبری، مرتبط با گسترش شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر بود.

در این سال‌ها، با گسترش اینترنت و تولد شبکه‌های اجتماعی، انحصار خبری از دست صداوسیما و سایت‌های وابسته به دولت خارج شد و هزاران کانال خبررسانی در تلگرام، اینستاگرام و... تاسیس شد و رشد کانال‌های خبری، به خصوص کانال‌هایی که ادمین آن نامشخص بود، ادامه یافت. اصولگرایان نیز در این وضعیت، کانال‌های خبری خود را داشتند که عموما برای تخریب جریان اصلاح‌طلب و حتی رقبای اصولگرا از آن استفاده می‌کردند.

بنا بر قاعده ارتباطات، یک رسانه برای توفیق در جلب مخاطب، نیاز به گزارش‌های اختصاصی دارد که درباره این کانال‌های خبری، اخبار اختصاصی ظاهرا از برخی نهاد‌ها تامین می‌شد. این گمانه‌زنی وجود دارد که این افراد بعد از اینکه مشهورتر شده بودند، از برخی جریان ها پروژه می‌گرفتند و برخی اوقات، این پروژه‌ها در تعارض با پروژه‌های بالادستی اولیه بود که در نهایت این جمع‌بندی ایجاد شد که حذف این افراد، موثرتر از تداوم فعالیت آنهاست.

در کانال سرائر بار‌ها اخباری منتشر شده که درباره اختلاف زاکانی و قالیباف بوده است؛ مثلا این کانال نوشته بود «علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده مردم قم بعد از فعال شدن قالیباف برای تغییر در نتیجه رای غیررسمی شورای شهر تهران برای انتخاب زاکانی پیام تهدیدآمیز تندی به قالیباف داده است و گفته اگر به سراغ تغییر من بیایی به سراغ پرونده هلدینگ یاس در شهرداری تهران می‌روم و به دقت برای مردم شرح می‌دهم که چه اتفاقی در تهران افتاده است؛ که ما مثل اصلاح طلبان نیستیم که عقب بنشینیم و تا انتها پرونده هلدینگ یاس را برای مردم می‌گوییم.»

پیش از آنکه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شود یا خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضاییه درباره نتیجه دادگاه عیسی شریفی چیزی بگوید، این کانال سرائر بود که در خبری نوشت «حکم دادگاه رسیدگی به تخلفات عیسی شریفی امروز منتشر شد. عیسی شریفی به ۲۰ سال حبس قطعی محکوم شد.» و ادامه خبری دیگری هم منتشر کرد که «چندی پیش هم افرادی مثل حیدریان مسئول سازمان املاک شهرداری، سلیمانی شهردار منطقه ۳ تهران، رضویان و ... به عنوان نیرو‌های ستاد خاص عیسی شریفی که اقدامات خلاف قانونی در حوزه شهری و شهرداری تهران انجام داده‌اند، بازداشت شده بودند.»

خبر دیگری که این کانال منتشر کرد، مرتبط با توبیخ شدید خاندوزی توسط رییسی بود و نوشت رییسی با ابراز گله از وضعیت نابسامان بورس خطاب به خاندوزی گفته «آقای خاندوزی چرا خوابی؟! قبل از وزارت چهارتا طرح برای بورس و اقتصاد داشتی، ولی الان خبری از شما و طرح‌های شما نیست؟!» تذکر شدید رییس جمهور نسبت به خاندوزی پس از گزارش یکی از نهاد‌های امنیتی در مورد نقش اقدامات اشتباه وزیر اقتصاد در منفی شدن شاخص بورس داده شده است.

کانال «اخبار نیمه محرمانه» نیز اخبار زیادی درباره اختلاف قالیباف و رئیسی منتشر می‌کرد. سایت رجانیوز نیز ۲۰ اردیبهشت به کانال «اخبار نیمه محرمانه» حمله کرده بود. این سایت نوشته بود که «این کانال در ماجرای حواشی سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه، سعی داشت با مرتبط نشان دادن این ماجرا با اطرافیان رئیس جمهور، این رخداد را نقطه‌ای برای تقابل میان مجلس و دولت یا به طور مشخص رئیسی و قالیباف قرار دهد. اما با وجود آب و تاب بالای سبک نگارش این جنس اخبار، غالبا حوزه اثر آن از جمع‌های محدود رسانه‌ای فراتر نرفت».

 

نیمه محرمانه همچنین به خاطر پرونده‌سازی علیه افراد رد صلاحیت شده مشهور است، اما اخبار این کانال با ادعا‌های مرسوم رسانه‌های اصولگرا تفاوت داشت. مثلا درباره رد صلاحیت علی مطهری نوشته بود که این نماینده، جمله زشتی درباره یکی از مقامات ارشد نظام به زبان آورده است و نماینده دیگری فیلم او را گرفته است!

سومین کانالی که صحبت از بازداشت ادمین آن شده است، کانالی به نام سایه نویس است. ظاهرا این کانال خبری، منبع اولیه خبری بوده که بعدا بازتاب زیادی در رسانه‌های خارج از کشور داشته است. مثلا خبر بازداشت  علی نصیری فرمانده جفظت اطلاعات سپاه مهمترین خبری بود که در این کانال منتشر شد و افشا شده بود که «پس از بازداشت علی نصیری فرمانده حفاظت سپاه به اتهام جاسوسی، دو مقام ارشد امنیتی نیز از کشور فرار کرده‌اند.» این خبر هم هرگز تایید یا تکذیب نشد، اما بهانه برای تحلیل‌های زیادی در فضای سیاسی کشور شد.

مجتبی توانگر، نماینده تهران در صفحه شخصی خود نوشت: «یکی از افراد دستگیرشده فعال در آمدنیوزهای داخلی مکرر به مجلس رفت و آمد داشته است! این کانال ها بارها علیه من و باقی نمایندگان و حتی ریاست مجلس دروغ پراکنی کردند. در نامه ای از دکترقالیباف رئیس محترم مجلس خواستم ارتباط احتمالی شبکه فساد سیاسی- رسانه ای با برخی افراد درون مجلس را بررسی و نتیجه را اعلام کند. نباید بگذاریم دست های بدخواه، میکرب های اختلاف را در فضای ذهنی جامعه تزریق کنند.»

در سال‌های اخیر با فعالیت اشخاص مختلف و به موازات آن حضور ذینفعان غیر رسانه‌ای متعدد در این عرصه، با پدیده‌ای به نام «محرمانه خواری» مواجه شدیم. در این زمانه شاهدیم که جناح‌ها یا گروه‌ها یا دسته‌های اقتصادی یا سیاسی با تطمیع و تهییج برخی افراد و در اختیار دادن اطلاعاتی به اصطلاح محرمانه یا خاص به آن‌ها به دنبال این هستند که «له» یا «علیه» جناح رقیب خود مطالبی را منتشر کنند.

توسعه شبکه‌های اجتماعی و حضور اشخاص در این عرصه، هر روز نسبت به گذشته افزایش می‌یابد و همین موجب شده تا افرادی به دنبال این باشند که با سوء استفاده از ظرفیت‌های این فضا، دنبال مقاصد مختلفی باشند.

اگر روزگاری مخاطبان برای به دست آوردن اخبار، دنبال تهیه روزنامه ها یا رصد اخبار رسانه‌های سمعی و بصری و مجازی بودند، امروزه به یمن توسعه شبکه‌های اجتماعی در بسترهای متنی یا صوتی و تصویری، کسب خبر نسبت به گذشته تفاوت بسیاری داشته که البته همین امر مزایا و معایب متعددی دارد.

نباید فراموش کرد که روزگاری انتشار اخبار به اصطلاح «داغ و جنجالی» یا «افشاگرانه»، یکی از مزیت‌های برتری یک رسانه محسوب می‌شد، اما به مرور زمان، هم رسانه‌ها و هم مخاطبین به این نتیجه رسیدند که انتشار چنین مطالبی، تاثیر و دوام آنچنانی در اصلاح و تغییر امور مشکل زا نداشته و باید با نگاه کارشناسی و همه جانبه به بیان چنین مشکلاتی پرداخت و با تبیین کامل شرایط و همچنین تاکید بر انتقال اصول سواد رسانه‌ای به مخاطب اقناع سازی منصفانه و خیرخواهانه را پدید آورند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه