ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

مقاومت بنیانگذار ویکی لیکس در برابر استرداد به ایالات متحده

به گزارش اترک به نقل از الجزیره - پس از اینکه وزیر کشور بریتانیا برای مواجهه با اتهامات جنایی با استرداد بنیانگذار ویکی لیکس به واشنگتن موافقت کرد، همسر جولیان آسانژ متعهد شد که برای جلوگیری از این استرداد به تمام راه های قانونی ممکن متوسل شود.

 

آسانژ 50 ساله به دلیل 18 مورد اتهام، از جمله جاسوسی، افشای 750000 پرونده مخفی نظامی و اسناد دیپلماتیک ایالات متحده توسط ویکی لیکس، مورد تعقیب مقامات ایالات متحده قرار گرفت.

واشنگتن می‌گوید آسانژ به دلیل افشای اطلاعات، بسیاری از زندگی‌ها را به خطر انداخته و باید مجازات شود، در حالی که حامیان او می‌گویند او قهرمانی است که به دلیل افشای تخلفات مقامات آمریکایی در جنگ‌های افغانستان و عراق مجازات می‌شود و محاکمه‌اش را حمله‌ای با انگیزه‌های سیاسی توصیف می‌کنند.

استلا، همسر آسانژ، گفت: شوهرش پس از اعلام وزارت کشور بریتانیا در مورد استرداد به واشنگتن، به تصمیم لندن-که او آن را مسخره توصیف کرد- اعتراض خواهد کرد، زیرا دادگاه‌های بریتانیا گفته اند که استرداد منصفانه خواهد بود و به سوء استفاده آلوده نخواهد شد.

 

اطلاعات جدید

گابریل شیپتون، برادر جولیان آسانژ گفت: درخواست تجدیدنظر علیه تصمیم استرداد، شامل اطلاعات جدیدی است که قبلاً به دادگاه‌های بریتانیا ارائه نشده است.

جان شیپتون، پدر آسانژ نیز - در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مقابل کنسولگری انگلیس در نیویورک- گفت: برای جلوگیری از استرداد پسرش به آمریکا روی پارلمان های کشورهای اروپایی حساب باز کرده است. وعده ای که رهبر چپ فرانسه به وی مبنی بر اینکه در صورتی که پس از انتخابات پارلمانی نخست وزیر شود، به او تابعیت دهد.

یک قاضی بریتانیایی در ابتدای روند قضایی حکم داده بود که بریتانیا نباید آسانژ را اخراج کند و گفته بود وضعیت سلامت روانی او نشان می‌دهد در صورت محکومیت و نگهداری در یک زندان امنیتی ممکن است در معرض خودکشی قرار گیرد، اما این حکم لغو شد.

در مرحله تجدیدنظر ایالات متحده مجموعه ای از تضمین ها منجمله تعهدی مبنی بر اینکه او می تواند برای گذراندن هر نوع محکومیتی به استرالیا منتقل شود را به دادگاه ارائه کرد، زیرا آسانژ متولد استرالیا است.

آسانژ، در صورت استرداد به ایالات متحده و مجرم شناخته شدن به افشای اسناد طبقه بندی شده و سایر اتهامات، ممکن است به 175 سال زندان مواجه شود.

 

مسیر طولانی

آسانژ بیش از یک دهه است که در یک نبرد حقوقی طولانی مدت در بریتانیا گرفتار شده است و می تواند به این تصمیم در دادگاه عالی لندن اعتراض و در نهایت می تواند در دادگاه عالی بریتانیا و دادگاه حقوق بشر اروپا به دنبال تشکیل پرونده خود باشد.

در 14 مارس، دادگاه عالی بریتانیا از بررسی درخواست تجدیدنظر آسانژ برای اجتناب از استرداد به واشنگتن خودداری کرد.

آسانژ که به مدت سه سال در زندان فوق امنیتی در نزدیکی لندن به سر می برد، با استلا موریس ازدواج کرده و دارای دو فرزند است.

بنیانگذار ویکی لیکس قبل از ورود به زندان برای فرار از دستگیری، 7 سال در سفارت اکوادور در لندن گذراند، سپس پلیس بریتانیا در آوریل 2019 پس از تصمیم دولت اکوادور برای توقف حمایت از او، وی را دستگیر کرد.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه