ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

کشاورزی محور توسعه خراسان شمالی

اترک: کشاورزی در بسیاری از کشورها ازجمله کشورما و استان خراسان شمالی محور توسعه قرار گرفته و اهمیت به سزایی دارد.

به گزارش اترک، خراسان شمالی ازجمله استان‌هایی به شمار می‌رود که نوع اقلیم و مساعد بودن شرایط آب و هوایی، موقعیت بی‌نظیری را نصیب این استان نوپا کرده است که تولید بیش از 57 نوع محصول کشاورزی و باغی، توان بالای این خطه را در صنعت تولید مشخص می‌سازد.

با تأکیدات بسیاری که برای شناسایی ظرفیت‌های توسعه‌ای خراسان شمالی شده ، کشاورزی ازجمله محورهای توسعه این استان شناخته‌شده و این در حالی است علی‌رغم همه تلاش‌ها به دلیل وجود مشکلات ساختاری، توسعه این بخش هم همانند سایر بخش‌های مؤثر در توسعه با تنگناهایی مواجه است.

کشاورزی در خراسان شمالی می‌تواند نقش عمده‌ای در رونق اقتصادی این خطه از شمال شرق کشور ایفا کند و محصولات آن جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد.

کشاورزی برای استانی که نوپا بوده و هنوز تا دست‌یابی به ایده آل‌ها فاصله زیادی دارد می‌تواند با توجه بیشتر مسئولان موجب تحول در حوزه اقتصاد، اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری برای استان و کشور باشد.

+حمایت جهاد کشاورزی از دامداران خراسان شمالی

با توجه به کاهش بارندگی‌ها طی سال‌های اخیر و مشکلات ناشی از خشک‌سالی در خراسان شمالی، کشاورزان و دامداران این استان با مشکلاتی مواجه شدند که جهاد کشاورزی حمایت از این قشر تأثیرگذار در توسعه استان را بیش‌ازپیش موردتوجه قرارداد، به طوریکه سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از اقدامات حمایتی این سازمان برای دامداران خبر داده و گفته است: «دامداران استان درزمینه تأمین خوراک دام با مشکل مواجه هستند، با این ‌وجود، بارندگی‌های بهار امسال وضعیت پوشش گیاهی در مراتع استان را بهبود بخشیده و کشت محصولات زراعی نیز بهتر شده که شرایط خوبی را برای تعلیف دام‌ها به وجود آورده‌اند.

تشکل‌های تعاونی دامداران استان هم برای دامدارانی که تعداد دام کمتری را در اختیاردارند، خوراک دام از سایر نقاط کشور تأمین می‌کند. در حال حاضر خوراک دام به‌صورت خام از طریق سامانه بازارگاه باقیمت نیمایی و کنسانتره نیز از طریق کارخانه‌های خوراک دام استان مبتنی بر تعیین قیمت توسط کمیته نرخ‌گذاری استان برای دامداران عرضه می‌شوند.

در سال گذشته هم به علت بروز خشک‌سالی شدید در استان و افزایش تقاضا برای کشتار دام، شرکت پشتیبانی امور دام خراسان شمالی مبتنی بر مجوز صادرشده پنج هزار رأس دام سبک روستایی و 15 هزار رأس دام عشایری را برای حمایت از دامداران خریداری و در کشتارگاه صنعتی بجنورد کشتار کرد تا ذخیره‌سازی شوند.

همچنین سال گذشته این سازمان به کشتارگاه‌های دام استان اجازه کشتار دام مولد را نداد و طی سرشماری انجام‌شده، شاهد بودیم که در شهرستان بجنورد جمعیت دام تا 15 درصد افزایش‌یافته است.»

+حمایت از تولید گوشت مرغ و قرمز در خراسان شمالی

مهندس محمد زاده از حمایت تولید گوشت مرغ و قرمز هم در استان خبر داده و گفته است: «پارسال در خراسان شمالی 22 هزار و 140 تن گوشت مرغ و دو هزار و 780 تن تخم‌مرغ در واحدهای مرغداری استان تولید شدند.

 در راستای حمایت از تولید و تأمین گوشت مرغ برای پاسخگویی به نیاز بازار داخلی، دولت پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش را در دستور کار قرارداده که پرداخت آن به متقاضیان اخیراً آغازشده است.

همچنین به‌منظور پرداخت آسان تسهیلات سرمایه در گردش به تولید گوشت سفید، بدهکاری مرغداران به بانک‌ها به مدت سه ماه فریز می‌شود و در پرداخت تسهیلات به مرغداران لحاظ نمی‌شود، این تسهیلات به مرغداران دارای چک برگشتی نیز پرداخت خواهد شد.

ناگفته نماند در راستای برنامه‌های حمایتی از تولید گوشت مرغ، اخیراً استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و آستان قدس رضوی با یکدیگر تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند مبنی بر اینکه شرکت آستان قدس رضوی نهاده‌های موردنیاز واحدهای مرغداری این سه استان را تأمین و این واحدها ماهانه 15 میلیون تومان قطعه جوجه ریزی را انجام دهند. درصورتی‌که بخشی از گوشت‌های مرغ تولیدشده در هر دوره تولید در بازار به فروش نرسند، این شرکت گوشت‌های مرغ به فروش نرفته را خریداری کند.

دولت در راستای حمایت از تولید گوشت قرمز هم پرداخت تسهیلات یارانه‌ای برای تأمین سرمایه در گردش دامداران را اخیراً آغاز کرده است.

در آینده نزدیک طرح جدیدی به‌منظور حمایت از تولید گوشت قرمز در استان به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

+افتتاح ۲۵ طرح کشاورزی در خراسان شمالی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افتتاح و کلنگ زنی ۲۵ طرح جهاد کشاورزی در این استان خبر داد و در این خصوص گفته است: «از مجموع این طرح‌ها ۱۳ طرح در  حوزه تولیدات دامی، چهار طرح در بخش تولیدات گیاهی، پنج طرح در مدیریت آب‌وخاک و سه طرح در بخش صنایع است.

درمجموع برای این طرح‌ها مبلغ چهار هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبارات استانی، ملی و تسهیلاتی هزینه شده است.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۲ هزار و ۱۲۸ نفر شغل ایجادشده است و همچنین ۶ هزار و ۶۴۴ خانوار نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

همچنین برای توسعه طرح‌های مذکور نیازمند ۶ هزار و ۳۶ میلیارد و ۹۴۵ میلیون ریال اعتبار هستیم.»

همان‌طور که اشاره شد، خراسان شمالی به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، پتانسیل خوبی برای توسعه بخش کشاورزی و دام‌پروری دارد اما فقط نیازمند توجه مسئولان و رفع مشکلات فعالان این بخش است که با حمایت‌های هر چه بیشتر مسئولان به‌خصوص جهاد کشاورزی شاهد توسعه بیش‌ازپیش این بخش اقتصادی در استان باشیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه