ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

ازدواج و چالشی به نام لباس عروس

این روزها زوج‌های جوان حتی اگر بخواهند بر تورم افسار گسیخته هم غالب شوند در مسیر ازدواج با چالش‌های گوناگون از جمله تهیه لباس مناسب عروسی مواجه می‌شوند که خرید یا اجاره آن در خراسان شمالی سر به فلک کشیده است.

به نوشته ایرنا، از پشت شیشه که داخل مزون‌های پرزرق و برق را نگاه کنیم از آن همه سلیقه و زیبایی لذت می بریم و از همه زیباتر چهره‌های شادی است که لابلای موج‌های سفید تور و گیپور و دانتل غرق شده اند.

انگار ده‌ها عروس در دو سوی راهرویی صف کشیده اند و لباس های عروس به مانکن های بیجان جان داده اند تا عروس خوشبخت از بین آنها یکی را انتخاب کند و قرارداد خرید یا اجاره منعقد شود.

تا زمانی که صحبت از قیمت ها نشده است همه خنده به لب دارند اما قیمت خرید و حتی کرایه لباس های عروسی به ادعای خریداران که بی منطق گران است ، می شنوند خانواده زوج های جوان را با شک مواجه می کند.

 

+چالشی به نام لباس عروس

گفتن از ازدواج آسان و حذف تجملات زرق و برق تنها در فضای مجازی و رسانه های شنیداری، دیداری و نوشتاری تبلیغ می شود در حالیکه این روزها حتی خانواده های متوسط و کم درآمد هم حاضرند با گرفتن قرض زیر بار هزینه ها بروند تا از دیگران عقب نمانند و البته در قدم اول فقط لباس عروس و تاج و دسته گل و سفره عقد دست کم ۶ میلیون تومان هزینه دارد آن هم اگر عروس خانم به حداقل ها راضی باشد.

در عین حال کرایه یا خرید لباس عروس به آن سهولتی که تصور می شود ممکن نیست.

یکی از خانم هایی که به همراه عروس برای خرید آمده است در این مورد می گوید:  درست است که خرید لباس عروس برای یک شب  مقرون به صرفه نیست اما با این قیمت هایی که در مزون ها برای کرایه اعلام می شود خرید لباس عروس برای یک شب دیگر خریدی بیهوده نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود.

طاهره مفیدی می افزاید: کرایه لباس عروس برای یک شب کمتر از یک میلیون تومان نیست و در واقع اگر یک لباس تمیز و آبرومند برای کرایه پیدا کنیم قیمت آن بیش از چهار میلیون تومان است و البته کرایه تاج و شنل و سفره عقد و ملزومات دیگر هم است که در مجموع و در بهترین حالت بیش از ۱۱میلیون تومان خواهد شد.

وی خاطرنشان می کند: در عین حال لباس هایی هم هستند که برای بار اول کرایه داده می شود و کرایه این لباس ها بستگی به برند و خارجی بودن آن ها ۶۰درصد قیمت کل ان است مثلا لباس عروس ترک که برای آن ۱۰ میلیون تومان هزینه شده برای یک شب ۶ میلیون تومان به کرایه داده می شود و اگر برند آن مشهور و مدل آن خاص باشد که ممکن است ۱۰ میلیون تومان یا بیشتر هم شود.

وی می گوید: یک دست لباس عروس اگر چهار میلیون تومان هم خریداری شود نوعی سرمایه گذاری است چون پس از آن می توان آن را در مزونی که از ان خریداری شده است امانت گذاشت و کرایه دادن آن در سه نوبت هزینه خرید را سر به سر می کند.

+قیمت های بی حساب و کتاب

پای صحبت تازه عروس دیگری می نشنیم که دل پری از قیمت ها دارد.

این تازه عروس که خود را فاطمه طبیبی معرفی می کند می گوید: متاسفانه قیمت های در این شهر هیچ حساب و کتابی ندارد؛ چرا باید لباس کرایه ای که برای اولین بار پوشیده می شود با ۶۰درصد قیمت خریداری شده کرایه داده شود.

او می گوید: قیمت های خرید و کرایه لباس عروس هیچ مبنایی ندارد و در بجنورد هم قیمت ها از دیگر شهرستان های استان بیشتر است.

وی با بیان این که قیمت تاج و تور هم کمتر از لباس عروسی نیست می افزاید: جالب تر از همه قرار دادی است که باید برای کرایه منعقد شود و بند بند آن به نفع فروشنده و هیچ کجای کار اشاره ای به مشتری و حق و حقوق آن نشده است و نظارت ها نیز در حدی نیست که تخلفات را پوشش دهد.

طبیبی می افزاید: قیمت های نجومی و توجیهاتی که برای قیمت ها می شود منجر به مراجعه خانواده ها به مشهد می شود و حتی مزون داران مشهد که متوجه می شوند از شهرستان برای خرید و کرایه لباس عروس مراجعه کرده ایم هم قیمت ها را تعدیل می کنند و هم  فرصت خوبی برای پس فرستادن آن چه کرایه می شود می دهند که در مزون های بجنورد نیست.

 

+انتخاب آزادانه

وی می گوید: در عین حال انتخاب لباس عروس و هزینه های آن چیزی نیست که تحمیلی باشد و به انتخاب خود عروس و خانواده ها بستگی دارد و به قول یکی از مزون دارن هر چی بیشتر پول بدهیم همانقدر هم آش می خوریم و البته نباید فراموش کرد که تا زمانی که تجملات و چشم و هم چشمی باشد لباس های عروس  حتی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان نیز به کرایه می رود.

در این بین صحبت هایی که مدیر یکی از مزون ها دارد نیز شنیدنی است.

وی که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست می گوید: نرخنامه ما همیشه در معرض دید است و بر اساس آن کار می کنیم و حتی یک ریال نیز بیشتر از نرخ مصوب دریافت نمی کنیم.

وی با بیان این که نظارت و رصد مزون ها در سال جاری افزایش یافته است خاطرنشان می کند: این روزها مصرف کنندگان نیز به حقوق خود واقفند و اگر کمترین اجحافی یا ریالی بیش و کم از آن ها دریافت شود اعتراض و شکایت می کنند و اتحادیه نیز به شکایات رسیدگی می کند. 

وی با بیان این که کرایه لباس عروس به صرفه تر از خرید آن است افزود: کرایه لباس نو که تن خور نشده باشد ۶۰درصد قیمت اصلی لباس است و پس از آن در کرایه های بعدی مبلغ کمتر می شود اما در حال حاضر با توجه به گرانی پارچه کیفیت کنونی لباس ها کم شده است و بعد از سه بار پوشیدن قابل استفاده نیست.

وی به این موضوع نیز اشاره می کند که مزون ها باید در فضایی بزرگ تر از بقیه فروشگاه های لباس راه اندازی شوند می گوید: با توجه به همین امر کرایه مزون ها نیز بیشتر است و از دیگر سو حداقل دو کارگر نیز باید برای کارهای جانبی و کمک به پوشیدن لباس عروس به کار گرفته شوند که همین امر نیز موجب افزایش هرینه ها می شود اما درآمد ما مانند دیگر شاغلان در بازار و  هزینه های ما چندین برابر آن هاست.

او می گوید: قراردادی که برای کرایه لباس عروس منعقد می شود حاوی نکاتی است باید در بازگرداندن لباس رعایت شود اما با این وجود بارها این قرارداد ها رعایت نشده و ما نیز نتوانسته ایم غرامت خراب شدن و تاخیر در بازگشت لباس ها را دریافت کنیم و البته بیشتر به نفع مشتری است تا فروشنده.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و خرازان در مورد گلایه های مردم از قیمت بالای فروش و کرایه لباس عروس می گوید: مزون های خرید و کرایه لباس عروس نرخنامه مصوب دارند و قیمت ها پس از آنالیز قیمت به سازمان صمت و معاونت حمایت از حقوق مصرف کننده می رود و با تایید انها ابلاغ می‌شود. 

سیدرضا حسینی با بیان این که بهای کرایه لباس عروس براساس نرخنامه های مصوب تعیین می شود می گوید: تنپوش اول و دو و سوم هر کدام یک قیمت دارد و کرایه سفره و تاج عروس نیز براساس نرخنامه است.

وی با بیان این که نرخنامه مزون ها از سال ۸۵ به روز نشده بود افزود: سال گذشته این نرخنامه به روز شد و متن و محتوای قراردادها نیز با استفاده از مشاور حقوقی و کارشناسان تنظیم و قانون مند و مزون ها ملزم به رعایت آن شدند.

حسینی با بیان این که فرمت جدید هم به نفع مزون داران و هم مشتریان مزون هاست می گوید: قرار داد و فاکتوری که باید داده شود دو برگی چاپ شده و یک برگ آن به مشتری و برگ دیگر در دست مزون دار باقی می ماند و با این قرار دادهای جدید رسیدگی به شکایت ها راحت تر شده است.

وی با بیان این که ۱۷ مزون در بجنورد فعال است می گوید: از این تعداد ۱۴ مزون متعهد شده اند تا لباس و سفره رایگان در اختیار افراد نیازمند و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند  قرار دهند و حتی برخی دو دست لباس و سفره در اختیار نیازمندان قرار می دهند تا در تورم کنونی گامی در جهت تامین رضای خدا و شاد کردن دل نیازمندان بردارند.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه