ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

روزی به نام روابط عمومی ها

اترک: امروزه با پیشرفت و  تحولات زندگی بشر، نیاز به اطلاعات و ارتباطات هم افزایش یافته به طوریکه داشتن  اطلاعات دقيق و آنلاین از نان شب هم براي مردم مهمتر است وآنانیکه اطلاعات جدید را سریع تر دریافت کرده از دیگران پیشی گرفته و موفق ترند.

به گزارش اترک، امروزه نقش و اهمیت ارتباطات اجتماعی وروابط عمومی بر کسی پوشیده نیست و در عصری که به عصر ارتباطات، عصر اطلاع رسانی و چنین القابی اختصاص دارد، دستیابی به اطلاعات و افزایش آگاهی از ضروریات زندگی است.

یکی از مواردی که وجود افزایش آگاهی و اطلاع رسانی را محقق می سازد، روابط عمومی های فعال در سازمان ها هستند چرا که روابط عمومی پل ارتباطی بین سازمان و مخاطب است و هرچه این پل ارتباطی مستحکم تر باشد می توان نتیجه گرفت که سازمان در رسیدن به برنامه ها و خدمات رسانی به جامعه موفق تر حرکت می کند.

روابط عمومی سازمان و نهادها وظایف گسترده ای به عهده دارد اما از مهم ترین وظایف اصلی آن ها می توان به اطلاع رساني دقیق، تبليغ و ترغيب و مشارکت جويي، همگرايي و بهينه سازي امور اشاره کرد.

هفته روابط عمومی که 25تا 31 اردیبهشت ماه نام گذاری شده، فرصتی شد تا با چند تن از مدیران روابط عمومی دستگاه های خراسان شمالی گفتگویی داشته باشیم و بهانه ای باشد برای تقدیر از فعالان عرصه اطلاع رسانی در سازمان ها و ادارات استان خراسان شمالی.

+مشکلات شیرین روابط عمومی هلال احمر

ابراهیم پرفند مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی است که از سال ۹۵ در روابط عمومی جمعیت هلال احمر فعالیت دارد و در گفتگو با ما می گوید:« روابط عمومی جمعیت یکی از روابط عمومی هایی است که با حوادث و سوانح مختلف در جاده ها، سیل، زلزله و... حوادث جامعه سرو کار داشته و سختی های بسیار زیادی دارد، مثلا در برف و کولاک و ۱۰-۲۰ درجه زیر صفر کار کرده و فعالیت امدادگران را منعکس می کند.

روابط عمومی جمعیت هلال احمر باتوجه به ظرفیتی که دارد در کنار امدادگران و نجات گران است و حوادث مختلف را پوشش می دهد به طوریکه سختی ها و مشکلات حوزه روابط عمومی با کمک به مردم شیرین می شود.

امدادگران در حوادثی که طبیعتاً همه مردم از آن می گریزند وجود داشته و در قلب حادثه هستند و خدمات را پوشش داده که این موضوع باعث شیرینی سختی کار ما می شود.

 روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از چند بخش فضای مجازی، سایت، طراحی و ... تشکیل شده است.

وی ادامه می دهد: روابط عمومی پل ارتباطی بین مردم و سازمان در عصر ارتباطات است و برنامه ها و فعالیت را به بیرون انعکاس می دهد و تعاملات بین مردم و ادارات و سازمان توسط روابط عمومی صورت می گیرد و گاهی هم حلقه انتقالی بین مدیر مجموعه و پرسنل به شمار می رود و رسالت روابط عمومی آگاه این بوده که فعالیت ها را اطلاع رسانی کند و ناآگاهی در این زمینه در پیش برد اهداف سازمان تاثیر گذار است و اگر یک حوزه فعالیت زیادی داشته  و روابط عمومی نااگاه باشد، مجموعه پیشرفتی نخواهد داشت.

یکی از ابزارهای مهم در بخش ارتباطات سواد رسانه ای مدیران است و خوشبختانه در جمعیت هلال احمر یکی دو مدیر داشته ایم که پیش از این حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی و رسانه فعالیت داشتند و با نقش رسانه ها به خصوص رسانه بحرانی کاملا آشنا بودند و به پیش برد اهداف روابط عمومی کمک کردند. وقتی مدیری رسانه‌ها را بلد نباشد، اصول خبری را نشناسد، نیازی به انتشار اخبار نبیند و سواد رسانه ای در مورد فعالیت یک روابط عمومی نداشته باشد روابط عمومی دچار آسیب می شود و نیاز است از طریق افراد بالادستی به مدیران آموزش های لازم داده شود و تعاملی با روابط عمومی و رسانه ها داشته باشند تا برای پیش برد اهداف سازمانی موثر است.

تعامل روابط عمومی و رسانه ها صد در صد در اهداف توسعه ای نقش دارد و تا زمانی که رسانه ها وجود نداشته باشند روابط عمومی نمی تواند اخبار و فعالیت ها را پوشش گسترده دهد از این جهت رسانه ها یاری گر اصلی روابط عمومی هستند. شاید روابط عمومی یک سازمان نگاه یک سویه به مردم داشته باشد ولی وقتی رسانه ها از بیرون به مردم نگاه می کنند فعالیت ها با تعاملات خوبی صورت می گیرد.

روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی ارتباط خوبی با رسانه ها دارد و هر چند وقت با برگزاری نشست خبری از انتقادات و پیشنهادات این افراد استفاده کرده و به عنوان سرمشق فعالیت هایش قرار می دهد.

پرفند با اشاره به جالبترین اتفاقی که طی دوران خدمتش در حوزه روابط عمومی رخ داده، می گوید: شاید جالبترین اتفاقات برای روابط عمومی هلال احمر در حوادث جاده ای، سیلاب، زلزله، برف و کولاک باشد و در استان ما هم تمام حوادث تقریبا وجود دارد. یکی از جالبترین اتفاقی که برای مدت بنده رخ داده این است که در زمان برف و کولاک برای عکاسی از وضعیت و خودروها اعزام شدیم . در هوای بورانی، نه و برف شدید، همسرم بنده را به پلیس راه رساند.

هلال احمر استان هم در نزدیکی پلیس راه کانکسی را با تجهیزات کامل امدادرسانی مستقر کرده بود که به دلیل انسداد راه قبل از پلیس راه از همسرم جدا شدم و پیاده به مسیر ادامه دادم به قدری شدت برف و کولاک و مه بالا بود که مسیرم را گم کرده و از کانکس فرماندهی جدا شده بودم هر چه پیش تر می رفتم دورتر می شدم تا اینکه چراغ قرمز رنگی دیدم و به تصور اینکه به دوستانم رسیدم کرمان را تند تر و دویدم ولی چراغ مربوط به آمبولانس بوده و آمبولانس هم با سرعت حرکت می کرده است و بنده هم به جای اینکه به کانکس نزدیک تر شوم و دورتر شدم تا اینکه خودرویی از مسیر عبور کرده و با کمک آن به کانکس فرماندهی بازگشتم و این مورد به نظرم جالبترین اتفاقی بوده که برایم رخ داده است و این نکته را می خواهم بگویم که در زمان حادثه هیچ دوربینی نیست که کمک امدادگران را پوشش دهد و در پایان هم تشکر می کنم که فرصتی به بنده دادید به عنوان مدیر روابط عمومی در سازمانی حادثه خیز نکاتی را عرض کنم.»

 

+رسانه ای به نام روابط عمومی

سونیا فرهادی کارشناس ارشد روزنامه نگاری هم در خصوص روابط عمومی ها می گوید:« قدمت جایگاه روابط عمومی در جهان به چندین هزار سال قبل میگردد اما در عصر حاضر روابط عمومی باید یک امپراطوری بزرگ در عرصه رسانه ها تلقی شود چون بدون شک رسالت اصلی آن اطلاع رسانی و اطلاع یابی است وجهی که در تمامی قالب ها و حوزه ها گنجانده می شود و راه فراری برای نادیده گرفتن آن وجود ندارد .

روابط عمومی با تمامی فراز ها و نشیب هایش در ایران باید رسانه ای قدرتمند باشد رسانه ای که هر روزش درسی باشد برای آیندگان ....در برخی برهه های زمانی روابط عمومی جایگاه نزولی و در برخی برهه ها به تنگناهای پس زدن و‌کم ارزش شدن رسید تمامی این راه های رفته و نرفته به ما می گوید که اگر روابط عمومی به سان یک رسانه قدرتمند باشد جایگاهش صعودی خواهد بود در عرصه و عصر اطلاع رسانی .عصری که هرگز نباید به ورطه فراموشی سپرده شود چون چه بخواهیم و چه نخواهیم ناگزیر هستیم زندگی خود را با  واژه اطلاع رسانی گره بزنیم .

اگر نگاهی اجمالی به جایگاه اطلاع رسانی از سوی روابط عمومی ها داشته باشیم در برخی  امپراطوری ها و دولت ها موجب تزلزل هم شده اند و در برخی ماندگاری بسیاری را به ارمغان آوردند ...پس این نقش روابط عمومی را پررنگ می کند نقشی که باید با آن همچون رسانه ها ومطبوعات رفتار کرد ....

علیرغم هزینه بر بودن بسیاری از فعالیت های روابط عمومی، بودن این واحد در هر سازمان کمک به دیدن درست آینده و رسیدن به یک سازمان پویا می کند.

سالهاست که وقتی صحبت از جایگاه روابط عمومی ها می شود از واژگانی همچون خلاقیت ، نوآوری ، شفافیت، ایده پرداز و مستقل استفاده می کنند اما آیا این واژگان تنها  بر روی قطعه ای کاغذ نقش بسته اند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود یا اینکه مسیر پر فراز و نشیب خود را به خوبی طی می کند ؟؟؟؟از دیدگاه بسیاری از مردم اگر روابط عمومی سازمان ها شفافیت لازم در اطلاع رسانی داشته باشند بدون شک جایگاه سازمان در نزد همین مردم ،بدون شایعه پراکنی و اما و اگر ها خواهد بود ....در عصری که فضای مجازی برای خود امپراطوری عظیمی را بدست آورده ، باز هم نمی توانیم از نقش مهم مطبوعات و رسانه های مکتوب و جایگاه روابط عمومی ها غفلت کنیم و این در حالیست که در سالهای اخیر با چالش فراهم نکردن زیر ساخت های لازم برای این جایگاه ، و‌ عدم به کار گیری مدیر متخصص و کارآمد از سوی سازمان ها مواجه شده اند و این موضوع ضربه مهلکی به پیکره سازمان وارد می کند صرف داشتن یک دوربین عکاسی و فیلم برداری و یا مانیتور نمی توان انتظارات فرا سازمانی را برآورده کرد و تایید این مسئله به معنای مظلومیت واقعی رسانه ای به نام روابط عمومی است.روابط عمومی باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر باشد.به نظر شما چند درصد از مدیران سازمان ها به این مهم توجه دارند؟؟؟!!

سخن آخر اینکه اگر همچنان مدیران متکی به وجود روابط عمومی سنتی باشند هرگز نمی توانند با تغییرات جهانی در عرصه اطلاع رسانی همسو شوند ...و این یعنی مرگ تدریجی روابط عمومی ها...»

 

+شناخت افکار عمومی مهم ترین وظیفه روابط عمومی

سید داود دانشمند، رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی خراسان شمالی است که حدودا از سال ۸۸ در حوزه روابط عمومی فعالیت دارد و در گفتگو با ما می گوید: «علاقه شدیدی به کار روابط عمومی دارم چون اگه علاقه در روابط عمومی نباشد موفق نخواهیم شد.

وی اظهار می کند: هر شغلی سختی های خاص خودش را دارد ولی روابط عمومی شغل حساسی و‌ پر استرسی است و طبق تحلیل مقالات، روابط عمومی ششمین شغل پر استرس در جهان لقب گرفته و از حساسیت خاصی برخوردار است.

دانشمند می افزاید: مهمترين‌ وظيفه‌ روابط عمومي‌، شناخت‌ افكار عمومي‌ و نفوذ در آن‌ براي‌ جلب‌ رضايت‌ افكارعمومي‌ نسبت‌ به‌ سازمان‌ است‌ كه‌ هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بيرون‌ از سازمان‌ دنبال‌ مي‌شود. بي‌ترديد، اين‌ وظيفه‌ در قالب‌ مجموعه‌اي‌ از فعاليتهاي‌ ارتباطي‌ صورت‌ مي‌گيرد كه‌ مي‌توان‌ آنها را تحت‌عناوين‌ ارتباطات‌، امور فرهنگي‌ و نمايشگاهها، انتشارات‌، سنجش‌ افكار و پژوهش‌ و برنامه‌ريزي‌دسته‌بندي‌ كرد.

وی همچنین می گوید: روابط عمومی به نظر بنده قلب یک سازمان است و میتواند یک سازمان را به اوج ببرد و به اهداف سازمانی برساند.روابط عمومی سخنگوی یک سازمان است و می بایست بتواند خوب سخن گوید و اگر کسی مشکلی در این خصوص دارد میتواند با آموزش بیشتر خودش را به روز کرده و با ابزار و آموزش های لازم تبدیل به یک مدیر روابط عمومی ایده آل شود.

رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی خراسان شمالی می گوید: روابط عمومی ها و رسانه ها به عنوان دو رکن مهم از سیستم اطلاع رسانی و ارتباطی نقش مهم و تعیین کننده ای در فرهنگ سازی ، تنویر افکار عمومی و افزایش آگاهی های عمومی جامعه برعهده دارند که این امر میتواند کمک زیادی جهت رسیدن به اهداف سازمانی انجام دهد.

دانشمند همچنین در خصوص سواد رسانه ای مدیران اظهار می کند: آموزش رکن اصلی برای سواد رسانه ای مدیران و کارکنان روابط عمومی است و فهم و درک در حوزه روابط عمومی با آموزش های لازم میتواند ارتقا یابد.

در پایان هفته ارتباطات و روابط عمومی را خدمت این قشر زحمت کش تبریک و تهنیت عرض می نمایم و آرزوی توفیق دارم.»

روابط عمومی خوب و فعال در خراسان شمالی کم نداریم اما  برخی روابط عمومی ها نیز در استان فعالیت دارند که به رسانه ها توجهی نداشته و تعاملی نیز با رسانه ها که زبان گویای جامعه هستند ندارند و این امر ناشی از عدم سواد رسانه ای این افراد است و امیدواریم با برگزاری دوره‌های آموزشی و ... سواد رسانه ای برخی مدیران و روابط عمومی های استان افزایش یابد.

فرقی ندارد روابط عمومی یک سازمان بزرگ و گسترده باشید یا روابط عمومی یک مجموعه کوچک مانند هیات ورزشی. همین که وظایفتان را به درستی انجام داده و با تعامل بیشتر با رسانه ها موجب توسعه بخش های مختلف مجموعه و استانتان‌ شوید، انتقاد پذیر باشید، کاستی ها را بپذیرید و در جهت رفع آن گام بردارید یعنی اینکه راه را درست رفته اید‌.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه